Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 30-01-2010 07:49.

Het weekend leesvoer van deze week met een breed scala aan onderwerpen.

Laten we beginnen bij de leuke dingen uit een Parlementaire enquête. Pauline van der Meer Mohr haalt Wouter Bos onderuit, hij heeft niet scherp onderhandeld bij ABN AMRO over het beloningsbeleid. Hij loopt nu mooie sier te maken met het verlagen van de bonussen, terwijl hij de vaste beloning sterk verhoogd heeft. Net zoiets als dat hij Fortis heeft gered nadat hij eerst ze tegen het advies van Nout Wellink in toch ABN AMRO liet overnemen. Een ander leuk feitje: Wim Kok verdedigde het feit dat hij de topsalarissen toekende bij ING en vond niet dat hij van standpunt gewijzigd was na zijn eerdere opmerkingen over exhibitionistische zelfverrijking. Neem dan een voorbeeld aan Obama, die bevriest in ieder geval de salarissen in het Witte Huis.

Verder vecht de transportsector voor zijn bestaan (of vind daar gewoon een hele normale shake out plaats in een sector die te weinig waarde toevoegd?) en de NS illustreert dit door ruim 300 banen te schrappen.

De personeelskosten van ICT inhuur bij de politie zijn sterk gedaald volgens Ter Horst. Met alle klachten over niet werkende systemen vraag je je meteen af of dat nu een streven moet zijn. Het aantal vacatures bij de overheid neemt ook sterk af. Helaas wordt niet vermeld of dit komt doordat ze er niet meer zijn of gewoon vervuld zijn.

Altijd interessante discussies, full=time of part-time functie. Het gros van de full-time mensen stelt dat hun functie ook part-time kan.

Verder heeft IG weer een lijstje met populairste werkgevers. De analyse van arbeidsmarktblogo is wat mij betreft correct: niet veel nieuws, niet veel veranderingen, beetje stuivertje wisselen.

Op technologisch front is er nu Jobdeck, een tweetdeck voor banen (tikje overdreven, maar wie weet). Tot slot was er natuurlijk heel veel te doen over de iPad, de nieuwe reader van Apple. Tja, de iPad is er, en nu?  We zullen de impact moeten zien, de reacties zijn tot op heden een tikje teleur gesteld, maar dat zegt eigenlijk niets. Het is een product voor de massa zo lijkt, om te consumeren, we zullen zien of Apple de massa weet te bereiken met dit product.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


357 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën