Op marketingfacts schreef Remi van Beekum er ook al over. Google Social Search komt nu beschikbaar voor de massa. Het zal niet meteen met ‘warp speed’ uitrollen en voorlopig enkel in de .com versie van Google. Nederland duurt nog even dus, maar het zal zonder twijfel wel gebeuren. En Google Social Search zal een fikse impact hebben op de recruitment wereld.

Een korte uitleg over Google Social Search staat in deze video

Nogmaals kort samenvattend waarom dit impact heeft voor recruiters. Laten we een praktische case nemen, een accountant met enkele jaren werkervaring zoekt een nieuwe baan. Hij is aan de slag gegaan bij het kantoor op de hoek, maar denkt nu dat een grotere club beter bij hem past.

De manier waarop steeds meer van deze mensen zoeken: Google. Om een indicatie te geven: dit zijn gemiddeld zo’n 1.900 mensen per maand enkel op de term Vacature Accountant (dus alle varianten van RA, AA, auditor, fiscalist, etc) zitten daar niet bij.

Nu is de partij met de beste SEO de partij die bovenaan komt in de google zoek resultaten. Om precies te zijn, geen enkel accountantskantoor staat in de top 10, enkel jobboards en intermediairs en ook maar 1 accountantskantoor komt in de adwords voor (Berk).

Social Search

Met Google Social Search komen in de resultaten ook de resultaten van je netwerk terug. Omdat dit mensen zijn die je vertrouwd (daar gaan we van uit, hoewel je natuurlijk de LinkedIN spammers hebt met 10.000 connecties) zullen deze relatief hoog scoren. Het gaat er dus nu meer en meer om dat de mensen met wie je gelinkt bent ook gelinkt zijn aan de vacatures van je bedrijf.

Je kan er min of meer vanuit gaan dat een accountant eigenlijk overal wel connecties heeft. Van elke klas gaan er altijd wel enkele klasgenoten naar elk van de big four, dus die connecties zijn er. De vraag is dus: zijn deze connecties er ook virtueel? Hebben deze mensen contact gehouden ook via Linkedin, Twitter, Hyves, Flickr, Facebook of een ander medium?

De kans dat dat bij Deloitte of KPMG op dit moment het geval is, is groter dan bij E&Y of PwC, simpelweg omdat deze bedrijven meer bezig zijn met social media. De kracht van KPMG is in dit geval dat ze ook de accountants zelf heel erg stimuleren bezig te zijn, daar waar het bij Deloitte nog iets meer de recruiters zijn die zelf geen accountancy gestudeerd hebben. Vanuit de evenementen op scholen zal het netwerk van de Deloitte recruiter in de accountancy zelf ook niet onaanzienlijk zijn.

In andere woorden: de kans dat een vacature van KPMG of Deloitte straks terug komt in de Google zoekresultaten omdat er via sociale netwerken links zijn is groter omdat de activiteit van deze twee partijen groter is dan de andere twee. Met bijna 2.000 zoekopdrachten op vacature accountant in Nederland elke maand zal dit zeker resultaten in enkele sollicitanten.

Conclusie

Met de grotere uitrol van Google Social Search wordt het nog belangrijker om actief te zijn in sociale netwerken en vooral ook iedereen in een organisatie te stimuleren om:

1) een Google Profile aan te maken
2)  hierin aan te geven wat je netwerken zijn
3) hierin jezelf te linken aan je bedrijf en de website (met vacatures) van je bedrijf

Tot slot is dit wederom een reden om te stellen dat het berekenen van ROI op je sociale media inspanningen voor recruitment nog lastiger wordt, net als de ROI op je SEO inspanningen.  Immers, je social media inspanningen komen terug in je SEO met Google Social Search. Je creëert nog meer serendipiteit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


900 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën