Social media is niet voor iedereen. Hè? Wat? Ben ik van mijn geloof gevallen? Nee, het is iets dat ik al heel lang zeg en roep, maar een geluid dat tussen alle laaiende positieve verhalen ook wel eens verloren gaat. Geïnspireerd op deze korte blog van Mashable lijkt het me goed om een keer stil te staan bij de beperkingen van Social Media.

De social media consultants en adepten zijn fanatiek, velen zien het als een religie, hoewel ze het anders noemen. Een kleine incrowd club die elkaar allemaal volgt op Twitter en de bal toespeelt op Hyves en Facebook versterken elkaar in het geloof van de ongeziene krachten. De sceptici worden weggehoond.

Nu komen de meeste sceptici ook met argumenten die niet kloppen, waardoor het makkelijk is ze weg te horen. Eerder schreef ik bijvoorbeeld over ROI en serendipiteit, terwijl als ik de ROI van een posting op de verschillende vacaturebanken vraag ik zelden een sluitend antwoord krijg. Uiteindelijk moet je natuurlijk meten wat het je oplevert, maar hierbij moet je breder meten dan enkel dat wat direct relateerbaar is. Als een adviseur je verteld dat het gaat om het aantal leden in je Ning of het aantal foto’s op Flickr van je pand, ren dan snel weg. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als recruiter gaat het uiteindelijk om het aantal mensen dat je binnen haalt in jouw doelgroep. Daar dragen dergelijke dingen aan bij, je moet ook kijken naar de lange termijn waarop dit gebeurt en de serendipiteit die je creëert door aanwezigheid, maar uiteindelijk is je doel mensen aannemen.

Beperking: doelgroep

Hoewel de meeste doelgroepen wel op de één of andere manier actief zijn in social media, zijn er nog veel die dat niet of nauwelijks op werk gebied zijn. Investeren in social media heeft dan zeker wel nut, want het internet vergeet niet. Nog steeds krijgt RecTec heel veel verkeer op oude blogpostings van begin 2009. Als je echter geen hele lange adem hebt en je in wat meer traditionele branches zit is social media niet de beste investering op dit moment.

Beperking: corporate culture

Recruiters en HRM’ers hebben doorgaans niet heel erg veel invloed op het beleid. Als je niets kan doen aan bepaalde zaken, is het heel lastig om een goed gesprek aan te gaan in social media. Een groot deel van het Employer Brand komt ook voort uit het ‘normale’ merk. Een slechte ervaring op een KLM vlucht zal de neiging van mensen voor KLM te gaan werken ook doen dalen. Als jouw bedrijf gericht is op goedkoop en het personeel niet op service en daar komen klachten over, heb je weinig mogelijkheden om iets te verbeteren.

Een tweede aspect van corporate culture is het probleem dat als je niet sociaal bent, social media een probleem zijn. De meeste bedrijven zijn niet sociaal. Elke discussie die ooit met een klant of sollicitant is gevoerd waarbij de zin ‘maar dat doen wij zo niet’ of ‘maar dat gaat hier nu eenmaal zo’ eindigde is een teken van een niet sociaal bedrijf. Dat is namelijk geen uitleg, dat is interne processen belangrijker vinden dan je klant of sollicitant.

Beperking: producten

Het belangrijkste van succes is de basis: een goed (of eigenlijk geweldig) product. Bij product kan je ook dienst lezen natuurlijk. Over slechte producten wordt eerder geklaagd en zonder de mogelijkheid om dit aan te passen kan je nog zoveel meepraten, het effect zal beperkt tot nihil zijn. Het enige wat je eruit kan halen is in zo’n geval management informatie om de klachten over producten of processen aan te geven, maar de macht om dit aan te passen ontbreekt meestal.

Wel doen: luisteren

Als social media adept, want dat ben ik, blijf ik natuurlijk wel het type dat zegt dat je er altijd iets mee moet doen. De eerste stap in mijn optiek is luisteren. Zorg in ieder geval dat je weet wat er speelt rondom je organisatie. Zorg dat je een Google Alert of andere methode hebt die aangeeft dat er over je geschreven wordt. Al ga je er dan nog niet op in, weet wat er speelt.

Conclusie:

Social media is niet voor iedereen, omdat de meeste bedrijven nog niet sociaal zijn en niet in staat zijn sociaal te denken. Ook zijn nog niet alle doelgroepen even aanwezig op de sociale media of in staat daar een discussie aan te gaan in plaats van enkel hun mening te venten. De hoofdreden waarom social media nog zo vervelend zijn voor veel bedrijven blijft in mijn optiek perfect weergegeven in de onderstaande ‘Blaugh’, al heel oud, maar nog steeds briljant.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.011 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën