Hoewel ik mezelf niet snel een analytics goeroe zal noemen is dit toch een onderwerp dat, vanuit de praktische kant van de zaak, altijd mijn aandacht heeft. Eenvoudigweg omdat je cijfers nodig hebt om te bepalen of wat je doet succesvol en effectief is en hoe beter beter zou kunnen. Dat wil niet zeggen dat cijfers heilig zijn, want je krijgt altijd waar je op stuurt, wat overigens niet altijd hetzelfde is als waar je op wilde sturen.

Helaas kom ik bij veel organisaties nog een gebrek aan analytics tegen, of in ieder geval van de juiste cijfers. Gelukkig zie ik wel een trend dat er steeds meer gemeten wordt, zowel in de gewone systemen (hoeveel mensen verliezen we door de vergrijzing) als online. Een goede, gratis, tool daarvoor is onder andere Google Analytics.

Op het Orange Valley blog lees ik nu een leuke, niet baanbrekende, maar grappige nieuwe functie: het toevoegen van notities.

In het kort: je hebt soms pieken in je bezoek, of juist grote dalen. Daar kan je nu een notitie toevoegen waarom dit ook al weer was. Bij een piek bijvoorbeeld een actie, bij een dal misschien dat je site down is?

Voor de hele basic vormen van analytics kan je hier b.v. kijken hoe bepaalde acties zich t.o.v. elkaar verhouden in het aantal bezoekers van je website. Stel dat je merkt dat (bijna) al het verkeer van een advertentie in 2 dagen op je site komt, een normaal fenomeen online. Als je dan elke week een advertentie op een andere plek zet kan je die weken tegen elkaar afzetten. Ook kan je zien of de ene site misschien al het verkeer in de eerste dag genereert en andere sites misschien in totaal meer, maar verdeeld over meer dagen. Natuurlijk zijn er veel betere en uitgebreidere manieren om dit te meten en moet je vooral ook bijhouden hoeveel CV’s er steeds binnen komen, maar het is een (misschien te) eenvoudig voorbeeld hoe je hier mee om kan gaan.

Een leuke extra tool die Google aanbiedt. Doe er je voordeel mee.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


337 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn