Er zijn helaas nog weinig hele concrete cases (publiek) beschikbaar m.b.t. het belang en de impact van corporate recruitmentsites. De meeste bedrijven zijn toch schuchter in het delen van de informatie over het aantal bezoeken, sollicitanten en de kosten die hiermee gepaard gaan. Als ze het al weten (ik kom nog regelmatig bij bedrijven waar niets of niet veel gemeten wordt) mag dat zeker niet publiek bekend gemaakt worden. Dit artikel uit de UK is daarom ook een positieve uitzondering, wat voor mij ook wel weer het belang van de corporate recruitmentsite onderstreept.

Since the launch of the recruitment website in mid-2009 KFC has received 110,000 online applications on its recruitment site and has seen the cost-per-hire reduce from £1,367 to £403

Dus sinds de lancering van de nieuwe corporate recruitmentsite zijn de kosten gereduceerd tot ongeveer 30% van wat ze waren. Dit komt met name vanwege de sterke reductie in het aantal bureaus dat men gebruikt, tenminste dat suggereert het artikel.

Men is ook voorzichtig begonnen met social media, waarbij ze inmiddels 11 sollicitanten, maar nog geen hire hebben gehad via Twitter. Deloitte had in Nederland ongeveer vergelijkbare cijfers meen ik, tot op heden wel sollicitanten maar nog geen hires via Twitter. Wat niet is kan echter nog komen, social media is geen korte termijn fix maar een lange termijn strategie.

Interessant is dat KFC in de UK ook een screening online uitvoert. Ongeveer 50% komt hier doorheen. In de UK is dit overigens gebruikelijker dan in Nederland, dat je wat vragen of een online test moet invullen als onderdeel van de digitale sollicitatie. In hoeverre je dit in Nederland kan doorvoeren verschillen de meningen over. Zelf denk ik dat veel van de top talenten juist afhaken, we zijn een redelijk verwend volkje wat dat aangaat. Als de test echter relevant en leuk is zitten hier al minder problemen mee. Daarnaast is het heel erg afhankelijk van je doelgroep (functiegebieden en branche), waarbij er slechts één mogelijkheid is om er achter te komen of het voor jou beroepsgroep zou kunnen (als je het al wilt): testen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


623 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën