Realtime en recruitment

Door Bas van de Haterd op 18-01-2010 07:51.

Afgelopen week was ik op een bijzonder inspirerende lezing Internet to the Next Level van JungleMinds. Eén van de grote trends online is volgens hen, en ik deel deze mening, real time. Nu is dit ook een hype woord, want vorig jaar hoorde je overal in de online marketing wereld Real Time Search en Twitter.

Toch is de onderbouwing erg logisch. Online proberen we namelijk gewoon offline te imiteren. Ja, we leren van die fysieke wereld. Wat we dan willen? Antwoord op onze vraag in een webwinkel, net als we dat in een offline winkel willen als we met de verkoper staan te praten. Maar wat te denken van real time advies van onze vrienden over een potentiële aankoop?

Leuk en aardig hoor ik u denken, maar wat is daarvan nu de recruitment implicatie?

Daar moest ik ook even over nadenken, maar op zich is die helemaal niet zo ver als ik in eerste instantie dacht. Een aantal voorbeelden die namelijk nu met real time gebruikt worden in de e-commerce zijn ook heel goed toe te passen op recruitment.

Real time nieuwsbrieven

Een mooi voorbeeld van real time kan ook in een oud medium als de e-mail nieuwsbrief. Zelf geloof ik totaal niet meer in de nieuwsbrief omdat het niet interactief en een push medium is, maar ze zijn nog steeds erg populair. Hoe je een nieuwsbrief Real Time kan maken? Het voorbeeld kwam van een webwinkel, wiens nieuwsbrief pas werd opgesteld als jij hem opende. Als bepaalde producten al uitverkocht waren, bijvoorbeeld omdat de aanbieding zo populair was en jij de nieuwsbrief pas 3 dagen later opent, was dit zichtbaar in de nieuwsbrief: Sold out. De vertaling naar recruitment? Wat denkt u van vacature alerts per e-mail? Je zou de e-mail pas moeten opstellen met de vacatures wanneer deze geopend wordt, waarmee de kans op een inmiddels van de site gehaalde vacature verdwijnt. Met name voor vacaturebanken iets interessants om naar te kijken, maar voor de grotere corporates is dit zeker ook iets waar men zich in zou moeten verdiepen.

Real time chat

De meeste corporate recruitmentsites hebben inmiddels wel een ‘send a friend’ functie en ook de jobboard hebben het graag dat een vacature wordt doorgestuurd. De vraag is: waarom doorsturen? Waarom niet de Facebook of Hyves api gebruiken om de mogelijkheid te bieden om te chatten met je vrienden die dan online zijn? Op deze manier kan de persoon ook nog uitleggen waarom hij denkt dat het een goede vacature is voor zijn vriend. Alles veilig buiten de site om, zodat je ook niet bang hoeft te zijn voor ‘SPAM’ van die site. Het grote voordeel is dat al die mensen op dat moment online zijn (dat laten Facebook en Hyves namelijk zien) en als ze dat niet zijn kan je ze alsnog een mail sturen.

Conclusie

Ik geloof zeker in de toekomst van Real Time op het web. Zolang de toepassingen maar heel erg praktisch van aard zijn. De bovenstaande twee toepassingen zijn volgens mij in het belang van de kandidaat en dienen daarmee ook het belang van het jobboard of de corporate recruitmentsite.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


720 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Realtime en recruitment | RecTec -- Topsy.com()

  • Mooi dat je het een interessant event vond. Leuk om te zien dat e-commerce trends ook zo goed toepasbaar zijn op recruitment sites he. Geert-Jan Smits is nu bezig met een artikel over de trends. Ik ga eens broeden wat recruitment toepassingen zijn van de overige trends.

  • Mooi dat je het een interessant event vond. Leuk om te zien dat e-commerce trends ook zo goed toepasbaar zijn op recruitment sites he. Geert-Jan Smits is nu bezig met een artikel over de trends. Ik ga eens broeden wat recruitment toepassingen zijn van de overige trends.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën