Ik heb op dit blog al eerder geschreven over het fenomeen Social Gaming. Iets dat onder andere in Facebook heel erg populair is met spellen als Maffia Wars en Farmville.

Farmville is een mega populair spelletje en eigenlijk helemaal niet zo’n geweldig of intelligent spelletje, waardoor het waarschijnlijk ook zo populair is. Inmiddels heeft met 100 miljoen gebruikers wereldwijd en daarmee heeft Farmville dus een enorm bereik. Een bereik dat men nu inzet voor Haïti met een bijzonder interessante actie.

In Farmville kan je extra geld kopen. Farmville heeft twee type geld, coins (die je snel en makkelijk verdiend) en cash (dat je heel sporadisch krijgt, bijvoorbeeld bij een level omhoog). Beide kan je ook kopen, waarbij met name de cash handig is omdat je dat niet zo makkelijk kan verdienen.

Nu heeft men het “Haïti relief fund’ opgericht. 100% van al het geld dat daarin gestort wordt gaat naar Haïti (of zo claimt men, maar met een open structuur als het internet geloof ik niet dat je dat kan claimen en niet waar kan maken). Als je voor 25 farmcash (US$ 5) een donatie doet, mag je ‘white corn’ (witte mais) planten. Dit levert veel geld en veel ervaringspunten op (waar het spelletje op gaat), maar je moet dus wel die 25 farmcash hebben. Die kan je als je die niet hebt ook gewoon kopen voor 5 dollar.

Wat Farmville hiermee doet is de gamers die iets doneren een week lang iets extra’s geven, waarbij iedereen kan doneren en het geld dat gedoneerd wordt aan Haïti geven. Een win-win-win situatie. Haïti krijgt geld, de spelers die doneren iets extra’s en Farmville heeft meer spelers die ooit geld gekocht hebben, waardoor ze mogelijk in de toekomst dat ook gaan doen en dat is wel de primaire inkomstenbron van dit bedrijf.

Oprecht of niet?

Misschien dat veel mensen het nu niet oprecht vinden. Nu ben ik één van grootste tegenstanders van Greenwashing of ‘de aflaat‘ zoals dat in de middeleeuwen werd genoemd. Het principe van ‘we doen ons werk zodat wij er zoveel mogelijk mee verdienen en hebben geen oog voor de consequenties, maar doneren aan een goed doel en daarmee sussen we ons geweten’. Daar kan ik niet tegen, maar dat is dit wat mij betreft niet.

Dit is wat mij betreft het op een slimme manier inzetten van je bereik (100.000.000 spelers), met een klein beetje sociale druk (hee, die heeft ook gedoneerd… hmmm, moet ik dat ook niet doen?) waar het goede doel beter van wordt, maar de persoon ook iets en het bedrijf er zeker ook niet slechter van wordt.

Recruitment implicatie

Of je hier als recruiter iets mee kan is de vraag. In veel gevallen zal het namelijk wel een Greenwash worden, omdat ik maar weinig partijen in de branche ken die in hun business ook oprecht kijken naar de schade die ze doen. Het is ook een dunne lijn tussen een goedkope marketing actie en een oprechte hulp actie. Voor de meesten is het dus een brug te ver. Maar voor de oprecht betrokken organisaties die iets hebben met Haïti (zoals Farmville, want dit is niet hun eerste actie voor Haïti) liggen hier mogelijkheden om iets goeds te doen, het bereik in te zetten en ondertussen ook hun brand te verbeteren. Het is een lastige situatie, maar veel instellingen hebben ook grote netwerken om zich heen en die kan je mogelijk in een win-win situatie inzetten om de wereld iets te verbeteren, zoals Farmville nu gedaan heeft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


670 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën