Mijn top 2010

Door Ted Meulenkamp op 14-01-2010 08:17.

Ja ja hier is dan het obligate lijstje met voorspelling voor 2010. Ik heb er lang over nagedacht of ik dit wel wilde doen maar ach, waarom geen gokje wagen.

Hier zijn ze dan; mijn gewaagde (of niet zo gewaagde) voorspelling voor 2010 oftewel mijn top 2010) Social media voor recruitment groeit exponentieel: lekker makkelijk want daar heeft ieder een het over. Maar persoonlijk denk ik dat we veel meer recruitment gaan zien via twitter. Wellicht meer als communicatie kanaal dan dat recruiters echt gaan sourcen (x-ray op site:twitter *bio) voor kandidaten. Het mooie van twitter is dat het tegenwoordig makkelijk te integreren is met andere social media. Met 1 tweet kun je Linkedin status, facebook, facebook pages, myspace, hyves en vele anderen updaten. Ik kan je ook vast voorspellen dat je enorm veel blogs ziet komen over recruitment op social media:-)

2) Linkedin wordt nog groter. Redelijk veilige stelling. Door het zichzelf open stellen voor externe apps betekent dat meer mensen het nut zullen zien en we zullen derhalve niet alleen het aantal gebruikers zien toenemen maar ook het gebruik er van. Waarschijnlijk zal de nog wat statische homepage flexibeler worden zodat je nog beter (via boxen) je informatie kan indelen.

3) Job boards are here to stay. Op de meeste lijstjes staat wel dat dit jaar de grote job boards echt gaan verdwijnen. Wrong, ook dit jaar zullen de “monsters” van deze wereld blijven bestaan en hun belachelijke prijzen blijven berekenen. Ik sta er altijd nog van versteld dat waar een job posting in de US en Azie ongeveer 30-50 USD kost je hier toch al snel 500-1000 euro mag neerleggen voor een beetje slechte HTML code. Oeps, bijna een tirade begonnen over job boards. Lange termijn voorspelling? Linkedin wordt groter dan Monster in job postings vanwege het feit dat mensen eerder hun LI profiel up to date houden dan hun Monster CV.

4) we gaan het druk krijgen want we gaan weer mensen aannemen. Het zal aan het eind van het jaar zijn maar de slimme bedrijven die weer groeien zullen “golden nuggets” zoeken die in de markt zijn voor een nieuwe baan.

5) mobiele recruitment blijkt veel geblaat weinig wol. De enige echte toepassing die we meer zullen gaan zien is de integratie van SMS met ATS. Job boards maken er al gebruik van dus waarom ons eigen ATS niet. Zodra ik een nieuwe functie heb kan ik een search doen op mijn database en kandidaten selecteren die ik wil benaderen. Ipv ze zelf te gaan bellen, en ze wellicht te storen op het werk of een email te sturen (die we al dan niet leven s’avonds) stuur je ze een SMS. Die leest iedereen direct, is niet bedreigend op het werk en geeft de kandidaat de kans om je terug te bellen wanneer het hem/haar uitkomt. Echter, de hoeveelheid SMS’jes die gestuurd gaat worden zal niet significant groeien

6) Employer branding is dead, long live Employer Branding! de traditionele manier van employer branding is out of here. Natuurlijk moeten we zorgen dan onze normen en waarden gecommuniceerd worden via onze job site, posters op job fairs etc etc. Echter, social media betekent dat je het niet meer in de hand hebt hoe mensen over je praten. Waar een vervelende recruitment ervaring (of ervaring met je bedrijf en producten in het algemeen) binnen een redelijk beperkte kring van vrienden en familie bleef kan iemand nu zij beklag doen op facebook, hyves, myspace, je kapot “waven”, je belachelijk maken op youtube en je mooi gecreerde fanpage op Facebook beklatten. Je hebt het niet meer onder controle en hoe sneller we dat realizeren hoe beter af we zijn. Een belangrijk onderdeel van recruitment zal zijn het communiceren met kandidaten via social media en je zal ze veel meer moeten laten zien over wat je bedrijf doet en wie er werken. Kandidaten willen direct verhalen horen van werknemers en geen gelikte brochure meer hebben. Is het nieuw? nee, dit is al eerder begonnen maar in 2010 zullen we er nog meer mee te maken krijgen.

7) ATS leveranciers ontdekken social media en CRM. Ik verwacht dat de grote jongens (Taleo etc) dit jaar zullen proberen een slag te slaan door een betere “social media” integratie te leveren. Allereerst hoef je geen nieuwe account meer te creeeren maar kun je gewoon met je Facebook of beter je Linkedin profiel inloggen. Dit is een vrij simpele voorspelling aangezien er standaard API’s zijn die ze kunnen gebruiken. Verder kun je (als je inlogt met je LI profiel) dat profiel gelijk integreren met de ATS benodigde gegevens. Geen copy & paste meer van je word document maar alles binnen 2 seconden klaar. Wellicht komen ze er ook toe om gebruikers (recruiters) de mogelijkheid te bieden om functies direct via twitter, facebook, linkedin, myspace etc te adverteren. Wellicht dat we ook een mooie integratie zullen zien met employee referral programs ala Jobvite Het enige waar ze mee moeten stoppen is voor iedere nieuwe functionaliteit of module ons een rib uit het lijf te vragen.

8 ) SEO voor recruitment: nog meer geblaat en een kaal schaap. Er zijn al heel veel artikelen geschreven over recruitment en hoe SEO alles wel gaat veranderen want 80% van de mensen zoekt hun positie via Google………….really!? Dat is toch wel interessant want in geen enkel artikel wordt er melding gemaakt van welk analyse programma ze dan wel gebruiken om dat te meten. Ik heb nog nooit een recruiter gehoord die het had over Google als die geweldige bron van kandidaten (en nu komen de SEO specialisten met het argument dat de meeste job descriptions niet SEO proof zijn). Mijn voorspelling is dat er wel meer bedrijven Google Analytics implementeren op hun job site (als ze niet tegen gehouden worden door hun ATS provider). Het is namelijk wel interessant om te zien of al die social media activiteiten leiden tot meer mensen op je site. Veel recruiters kijken alleen naar de ATS gegevens om te analyseren hoeveel mensen er ook gereageerd hebben en wat de bron was maar verliezen we dan niet heel veel interessante informatie? Meer hierover in een blog binnenkort over hoe ik een Twitter strategie heb geimplementeerd bij Vistaprint en hoe we succes meten.

9) Meer recruitment ads via Google adwords: deze voorspelling loopt al een tijdje mee maat ik denk dat recruiters steeds meer naar de kosten gaan kijken en laten we eerlijk zijn: wat heeft je voorkeur a) een posting op Monsterboard die je 700 euro kost en je maar moet wachten of je kandidaten kijkt of b) een kleine advertentie die opkomt als mensen een gerichte search doen naar een onderwerp (en die search hoeft niet job gerelateerd te zijn) en die verschijnt in hun gmail al naar gelang het onderwerp van de email die ze leven. Andere voordelen zijn dat je alleen betaalt zodra mensen klikken en waar je het budget zelf in de hand hebt. Niet SEO maar SEA is the way to go.

10) mijn blog wordt een enorm succes. Makkelijke voorspelling natuurlijk 🙂

Ik zet 15 december vast in mijn agenda om te kijken hoe erg ik er naast zat.

Over de Auteur

Ted Meulenkamp Deze blogger is niet meer actief op RecTec


859 views | Reageer (3 reacties)
  • Ted, zoals beloofd toen ik hem live zette mijn kritiek 🙂

    Eens met punt 3 dat jobboards zullen blijven (hoewel misschien minder algemene dan nu de niches groter worden dan nu), maar ik verwacht niet dat Linkedin groter zal worden op het gebied van job postings. Waarom? Omdat Linkedin perfect is voor hunting en mensen dat dus ook eerder verwachten. Het posten van vacatures op Linkedin heb ik altijd een teken gevonden van luiheid, je kan de juiste kandidaat namelijk goed zoeken. Wel voorzie ik, omdat het gratis is, niche en dus heel erg getarget, veel meer jobpostings in de groepen. Helaas zie je daar nu vooral de domheid van veel recruiters, die hun functie (van metaalbewerker tot sales) in de groepen voor recruiters zetten.

    Wat betreft SEO ben ik het ook niet met je eens. Het is een combinatie, SEO en SEA. Het feit dat veel partijen niet geïnvesteerd hebben in SEO toen enkele bloggers ze daarover probeerde te adviseren (maar bepaalde andere partijen bleven vasthouden dat google niet zo belangrijk was) heeft tot gevolg gehad dat veel bedrijven helaas slecht scoren. Echter… dit is heel belangrijk. Met de steeds meer gepersonaliseerde search en met social search ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Juist als corporate moet je nu niet wéér die trein missen.

  • Ted, zoals beloofd toen ik hem live zette mijn kritiek 🙂

    Eens met punt 3 dat jobboards zullen blijven (hoewel misschien minder algemene dan nu de niches groter worden dan nu), maar ik verwacht niet dat Linkedin groter zal worden op het gebied van job postings. Waarom? Omdat Linkedin perfect is voor hunting en mensen dat dus ook eerder verwachten. Het posten van vacatures op Linkedin heb ik altijd een teken gevonden van luiheid, je kan de juiste kandidaat namelijk goed zoeken. Wel voorzie ik, omdat het gratis is, niche en dus heel erg getarget, veel meer jobpostings in de groepen. Helaas zie je daar nu vooral de domheid van veel recruiters, die hun functie (van metaalbewerker tot sales) in de groepen voor recruiters zetten.

    Wat betreft SEO ben ik het ook niet met je eens. Het is een combinatie, SEO en SEA. Het feit dat veel partijen niet geïnvesteerd hebben in SEO toen enkele bloggers ze daarover probeerde te adviseren (maar bepaalde andere partijen bleven vasthouden dat google niet zo belangrijk was) heeft tot gevolg gehad dat veel bedrijven helaas slecht scoren. Echter… dit is heel belangrijk. Met de steeds meer gepersonaliseerde search en met social search ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Juist als corporate moet je nu niet wéér die trein missen.

  • Pingback: Tweets die vermelden Top 2010 recruitment | RecTec -- Topsy.com()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën