Uit de lezersvragen (ze mogen nog steeds gevraagd worden) nu de tweede vraag van ‘Patsj’: wat wordt de volgende hype in recruitmentland, die gevoed wordt door de technologische ontwikkelingen?

Meestal zijn hypes in recruitmentland redelijk makkelijk te voorspellen. Je kijkt namelijk gewoon wat de huidige hype in de wereld van online marketing is en je weet wat over twee jaar in de wereld van recruitment komt. Want zoveel loopt deze wereld gemiddeld ongeveer achter. Hier ben ik achter gekomen toen ik evenementen organiseerde bij Media Plaza. Elk onderwerp dat we voor marketingplaza organiseerde konden we tussen de twee en drie jaar laten een ‘voor recruiters’ of ‘voor HR managers’ achter plakken en het was hot.

De tijd is de laatste twee jaar wel iets korter geworden moet ik zeggen en niet elke trend komt 100% overeen, omdat bepaalde onderwerpen of mogelijkheden nu eenmaal niet voor recruitment toepasbaar zijn.

Het lijkt dus een redelijk eenvoudige vraag, maar helaas is er momenteel weinig gehype in de wereld van online marketing. Dus is de vraag lastiger, maar ik ga hem proberen te beantwoorden.

Ik heb natuurlijk al in het begin van dit jaar de voorspellingen voor 2010 gedaan. Daar zal ik niet verder op voortborduren.

Augmented reality hype

De volgende hype wordt augmented reality. Rhinofly heeft vorig jaar al een augmented reality kerstkaart verstuurd, omdat ze deze technologie graag wilde laten zien, ook voor arbeidsmarktcommunicatie. Met de komst van Layar is de techniek goedkoop voor iedereen toegankelijk geworden.

Ik verwacht dat Augmented Reality de volgende hype zal worden in de wereld van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Elke banenbeurs zijn eigen augmented reality applicatie waar je extra’s rondom stands kan zien, de vacatures bij een stand kan zien voor je iemand aanspreekt, etc. Echt leuk wordt het natuurlijk als je het Linkedin profiel van de recruiters op de stands ook erbij kan pakken en als niet iedereen zijn eigen app gaat maken, maar het centraal geregeld wordt. Ook zullen er op scholen (graduate recruitment) met dergelijke apps dingen gedaan worden, net als met open dagen van bedrijven.

Omdat het een hype is zullen de meeste van deze zaken weinig waarde toevoegen. De eerste banenbeurzen zullen waarschijnlijk een plattegrond of zo in een app gooien en geen extra informatie bieden. Het is niet voor niets een hype.

3D hype

Mogelijk dat ook 3D technologie de komende jaren sterk in prijs daalt waardoor, wederom op beurzen, bij open dagen, etc daar meer mee gedaan kan worden. Echter is de prijs daarvan nu nog te hoog en lijkt de augmented reality hype beter betaalbaar.

Mobiel internet hype

Een andere hype die er aan komt is mobiel internet. Waarom dit een hype gaat worden? Omdat voor vacatures het maar een hele beperkte toepassing heeft in mijn optiek. Ik geloof sterk in mobiel internet en in de mogelijkheden, maar slechts heel beperkt voor vacatures en recruitment. Solliciteren doe je niet vanaf je mobiele telefoon (straks misschien wel vanaf je netbook, e-reader of nieuwe generatie phones, maar voorlopig nog niet). Informatie opslaan en handig doorsturen is meer dan genoeg, maar omdat mobiel internet groot is en nog groter wordt zal ook hier het nodige aan hypes ontstaan.

Noot achteraf

Voor de goede orde, ik geloof dus wel heel erg in al deze technieken en de toegevoegde waarde van elk van deze technologieën. Echter moet alles altijd eerst een hype door, waar er veel geld wordt verspild doordat mensen zich ermee bemoeien die dat niet zouden moeten doen. De Gartner Hype cycle is niet voor niets nagenoeg altijd toepasbaar op elke technologie.

Hieronder trouwens de Hype cycle voor 2009 volgens Gartner.

Microblogger (twitter) is net over zijn hoogtepunt heen. E-Book readers en Cloud computing zitten bovenop de hype, maar deze hebben weinig of geen recruitment implicaties.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


969 views | Reageer (11 reacties)
  • Patsj

    @ Bas, geeft een mooi beeld van zaken die ons – wellicht – staan te wachten. Thanks!

  • Patsj

    @ Bas, geeft een mooi beeld van zaken die ons – wellicht – staan te wachten. Thanks!

  • Goed artikel. Ik zie niet dat dit jaar augmented door bedrijven gebruikt gaat worden. De meesten hikken nog op hoe ze social media kunnen omarmen in het recruitmentproces, dat zal toch nog veel tijd kosten.
    En precies zoals je schrijft zal het een hype worden daarom zal vrijwel niemand of niemand hierin gaan investeren.

  • Goed artikel. Ik zie niet dat dit jaar augmented door bedrijven gebruikt gaat worden. De meesten hikken nog op hoe ze social media kunnen omarmen in het recruitmentproces, dat zal toch nog veel tijd kosten.
    En precies zoals je schrijft zal het een hype worden daarom zal vrijwel niemand of niemand hierin gaan investeren.

  • @Roos: ik had het ook niet per sé over dit jaar, hoewel ik wel verwacht dat dit jaar de eerste ook op recruitment gebied er serieus mee aan de slag gaan, er teveel in investeren (een layar maken kost 500 euro als je de juiste partij zoekt en de GPS coördinaten in een excel sheetje hebt staan) er te weinig voor terug krijgen (layar is immers nog geen massa) en dus teleurgesteld raken. De media aandacht die het krijgt springen hele hordes anderen er straks in, zo heb je de hype.

  • @Roos: ik had het ook niet per sé over dit jaar, hoewel ik wel verwacht dat dit jaar de eerste ook op recruitment gebied er serieus mee aan de slag gaan, er teveel in investeren (een layar maken kost 500 euro als je de juiste partij zoekt en de GPS coördinaten in een excel sheetje hebt staan) er te weinig voor terug krijgen (layar is immers nog geen massa) en dus teleurgesteld raken. De media aandacht die het krijgt springen hele hordes anderen er straks in, zo heb je de hype.

  • Augmented Reality gaat zeker een hype worden, ook binnen recruitment. Het feit dat je tijd- en locatie-specifiek iets virtueel plaats kunt laten vinden, maakt het uitermate geschikt voor b.v. infodagen. De Marine heeft eerder al een fregat virtueel nagebouwd (zie een van m’n RecYec-posts). Dat zou overgezet kunnen worden naar Layar, zodat je er letterlijk in kunt rondlopen. De vraag is even of organisaties er dit jaar al mee aan de slag gaan. Ik denk een aantal wel, maar dat AR volgend jaar pas begint te pieken.

  • Augmented Reality gaat zeker een hype worden, ook binnen recruitment. Het feit dat je tijd- en locatie-specifiek iets virtueel plaats kunt laten vinden, maakt het uitermate geschikt voor b.v. infodagen. De Marine heeft eerder al een fregat virtueel nagebouwd (zie een van m’n RecYec-posts). Dat zou overgezet kunnen worden naar Layar, zodat je er letterlijk in kunt rondlopen. De vraag is even of organisaties er dit jaar al mee aan de slag gaan. Ik denk een aantal wel, maar dat AR volgend jaar pas begint te pieken.

  • De rol van mobiel internet binnen recruitment? Solliciteren via je telefoon zie ik niet snel gebeuren, tenzij je eerder al ergens een profiel klaar hebt gezet. En dan nog is de motivatie erg belangrijk. Daar wil je als sollicitant aandacht aan besteden. Als recruiter verwacht je dat ook. Mobiel internet gaat wel een grotere rol spelen als communicatiekanaal, maar de daadwerkelijk sollicitatie zul je niet in de bus verrichten. Ik verwacht dat er op dit vlak dit jaar wel een en ander voorzichtig zal gebeuren (geen hype).

  • De rol van mobiel internet binnen recruitment? Solliciteren via je telefoon zie ik niet snel gebeuren, tenzij je eerder al ergens een profiel klaar hebt gezet. En dan nog is de motivatie erg belangrijk. Daar wil je als sollicitant aandacht aan besteden. Als recruiter verwacht je dat ook. Mobiel internet gaat wel een grotere rol spelen als communicatiekanaal, maar de daadwerkelijk sollicitatie zul je niet in de bus verrichten. Ik verwacht dat er op dit vlak dit jaar wel een en ander voorzichtig zal gebeuren (geen hype).

  • Pingback: uberVU - social comments()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën