Afgelopen week opende ik het blog voor lezersvragen (keep them comming). Wat zijn nu de onderwerpen waarover jullie een mening of visie willen horen van mij of één van de bloggers? Welke producten moeten een review krijgen? De eerste vraag van Anders Floor was meteen een verdomd lastige (maar die gaan we ook niet uit de weg): Wat zijn de kansen dat Google zich actiever gaat bemoeien met de vacaturemarkt, waar zou dat uit kunnen bestaan en wat gaat dat betekenen voor de bestaande HR-wereld?

Het antwoord op die vraag zou heel kort kunnen zijn: ik acht die kans minimaal.

Al eerder heb ik aangegeven dat ik geen verticals verwacht van Google, zeker niet op vacatures. Het past niet in de lijn die Google al jaren voert. Wel zal men mogelijk de resultaten gaan verrijken en dat kan al een enorme impact hebben op de recruitment markt. Nu al gaan er meer zoekopdrachten op het gebied van vacatures IN NEDERLAND door Google dan door Monsterboard (ze komen vaak uit bij ‘de Monsterboards’). Als Google de zoekresultaten verrijkt en meer informatie over het bedrijf en de vacature biedt, kan de impact op de jobboards groot zijn. Immers gaat het er dan om dat je de juiste informatie bij Google zet en je je SEO op orde hebt. Dat is iets waar ik al jaren over roep, dat is hoe dan ook belangrijk. Het belang van Google in zoekgedrag bij kandidaten zal enkel en alleen toenemen.

Impact gewone ontwikkelingen

Ook een grote invloed op recruitment gaat Google Social Search hebben, hierdoor gaan sociale netwerken en de connecties die een recruiter heeft een grote impact hebben op de zoekresultaten. Omdat een recruiter als het goed is ook veel connecties heeft met al het personeel gaat het van steeds groter belang zijn dat de recruiters het hele personeel meekrijgt in de sociale netwerken. Hierbij zal het van groot belang worden dat deze personen wel als ‘werknemer’ identificeerbaar zijn (voor het zoekresultaat), maar geen negatieve invloed hebben op het employer brand. Wat training over online personal branding lijkt hier dus niet verkeerd.

Ook zal bijvoorbeeld Google Goggles impact kunnen hebben op recruitment. Je maakt een foto van een mooi gebouw, ziet dat daar bedrijf X is gevestigd en krijgt meteen de vacatures. De mobiele ontwikkelingen zullen zeker ook hun invloed krijgen op recruitment.

Een andere ontwikkeling die heel veel impact heeft, maar ook niet direct, is die van de apps, docs en straks chrome. Deze ontwikkelingen maken het steeds makkelijker om zelfstandige te worden en flexibel te werken, wat een enorme impact heeft op de HR en recruitment wereld.

Specifieke vacature ontwikkelingen

Maar gaat Google specifiek iets doen op vacature gebied? Nee, ik denk het niet. Over Google Base werd heel lang geroepen dat het jobboard zou worden. Als daar alle vacatures in zouden zitten was je klaar. De ontwikkeling staat al een tijdje redelijk stil en veel van de ontwikkeling gaat nu naar het merchant centre, Google Base zal het naar verwachting niet worden, tenminste, niet op een alternatief voor jobboard manier.

De enige grote ontwikkeling van Google op specifiek vacaturegebied zie ik in het verrijken van de resultaten. Misschien dat Base straks wel de mogelijkheid biedt om allerlei bedrijfsinformatie toe te voegen aan de zoekresultaten als Google herkent dat het een vacature is. Op die manier sluit men de boards ook uit en wie weet vraagt Google dan wel een fee voor het invoeren van die gegevens om bij de resultaten getoond te worden. Het zijn maar gedachtenspinsels.

Conclusie

Hoewel Google zeer belangrijk is voor de recruitmentindustrie, is de recruitment industrie niet belangrijk voor Google. Ik verwacht dan ook geen grote specifieke investeringen van Google in deze sector, anders dan de enorme impact die de ‘gewone’ ontwikkelingen al hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


470 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën