Recent kreeg ik deze video onder ogen, Poolse werknemers van Albert Hein, blowend en drinkend in Nederland. De eerste gedachten is natuurlijk: dat wil je als bedrijf niet. Maar misschien is het verstandig verder te kijken dan de eerste indruk.

Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik de nodige Poolse vrienden heb. Aangezien de video Pools is, is het misschien goed om te weten waar het over gaat.

De muziek die gebruikt is, is momenteel een zeer populair nummer in Polen genaamd ‘boys’ van de band Yugoton Project. Het gaat over Poolse Yuppen die elke dag hard moeten werken op de 30e etage van een gebouw gemaakt van glas en staal. Elk couplet in het nummer beschrijft één dag, daarna moeten ze relaxen en lol hebben om zich weer op te laden voor de volgende dag. Een ‘never ending storry’.

De video geeft, in de optiek van een Poolse vriendin van mij, de teleurstelling weer die veel Poolse emigranten hebben. In de hoop op een betere toekomst komen ze toch in de sleur terecht. Niet de droom van werken in hoge gebouwen en veel geld verdienen, maar toch het harde werk doen.

Echter komt de video, de beelden en de gebruikte tekst ook heel positief over. Het is er schoon, het werk is niet heel zwaar en ze zijn er best positief onder.

Dus is deze video, inmiddels ruim 18.000 keer bekeken, positief of negatief voor het Employer Brand van Albert Hein in Polen? Het is lastig te zeggen, waarschijnlijk zal deze, zoals zo veel acties, door verschillende mensen verschillend worden geïnterpreteerd. Er zullen veel studenten zijn die minder enthousiast zijn om naar Nederland te komen, maar er zullen zeker ook werknemers zijn die een dergelijk beroep bij de Albert Hein zien als een grote stap voorwaarts, waarbij je ook nog veel lol kan hebben met een pot bier en een joint.

Ik heb geen idee wat Albert Hein hier zelf van vind, maar belangrijk is om niet altijd direct alles langs de maatstaven van corporate communications of employer branding van ons land te leggen. Het zou ze best wel eens de nodige Poolse sollicitanten kunnen opleveren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


529 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën