Team of individuele sport?

Door Bas van de Haterd op 06-01-2010 10:19.

Van sport kunnen we nog veel leren in de wereld van de HR en recruitment. Vooral aan het belang van de individu in het proces en de waarde die dus één topper heeft voor de organisatie. Iets dat nog weinig gebeurt bij bedrijven, tenminste, niet op het niveau waarop het zou moeten gebeuren. Vaak is er één corporate policy, terwijl verschillende afdelingen eigenlijk verschillende sporten zijn.

De invloed van één top sales man is bijvoorbeeld veel groter dan die van één top administrateur. Administratie is veel meer een teamsport, sales is veel meer een individualistische sport met een team er omheen. Een goede balans is altijd noodzakelijk, waarbij er verschillende niveaus zijn voor het belang van de individu binnen het team. Laten we de vergelijking met de sport maken.


Ik onderscheid in deze vier type sporten, vier niveaus waarop het team en de individu van belang zijn.

Teamsporten

Een teamsport is bijvoorbeeld voetbal of hockey. Natuurlijk is het van belang dat er toppers in het team zitten, maar zonder een hecht team is het onmogelijk goed te functioneren. Eén individu kan een team niet in zijn eentje dragen, vroeger misschien wel (Diego Maradonna met Napoli en Argentinië), maar tegenwoordig zeker niet meer.

Hier komt ook een bepaald type manager bij kijken. Louis van Gaal, wat de persoonlijke mening over de man ook mag zijn, is bijvoorbeeld iemand die een briljant team kan smeden. Net als Co Adriaanse. Beide werken overigens op de lange termijn en boeken lange termijn resultaten. Ook zijn beide niet wars van het afscheid nemen van een topper als deze niet in het team functioneert, zoals Van Gaal recent met Luca Toni deed. Het team staat boven alles en binnen dat team moet je de best mogelijke spelers zoeken, maar die moeten ook de mogelijkheid hebben optimaal te presteren (dus dienende spelers krijgen).

In de business is dit alles dat vooral procesmatig aangedreven wordt. Een goede persoon heeft wel extra toegevoegde waarde, maar kan nooit iets heel erg veel beter maken. De invloed van een topper is 10% betere prestatie, misschien wel 25%, maar nooit 100% of 1000% zoals in sommige beroepen. Denk bijvoorbeeld aan administratieve beroepen, maar ook in de financiële wereld zie je veel echte teamsporten.

Individuele teamsporten

Met individuele teamsporten bedoel ik bijvoorbeeld het wielrennen. Hoewel er uiteindelijk één renner wint en je dus één individu hebt die boven de rest staat, kan hij het nooit zonder zijn team. Armstrong mocht de beste tour renner aller tijden zijn geweest, maar had ook het sterkste team waardoor hij dat kon zijn. Als niemand voor hem had willen rijden had hij het nooit gered.

Dit is één van de lastigste beroepsgroepen in HR. Je moet namelijk alles doen die ene topper, die ene afmaker binnen te halen, maar je moet het team ook tevreden houden. Hoewel in de sport het vaak heel duidelijk is wie de beste is en dat deze net het verschil maakt, is dat in business veel minder. Het probleem is dat iemand die 5% beter is net de tour wint in plaats van 5e wordt, maar dat heeft waarde voor de klant (sponsor). Die persoon die net je probleem oplost is de topper, maar anderen vinden het unfair als deze twee keer zo goed beloond wordt omdat hij 10% beter is.

Beroepsgroepen waar je hier aan moet denken zijn bijvoorbeeld IT (groot verschil in kwaliteit, maar zonder het team red niemand het) en marketing (zelfde verhaal, de denkers zijn veel meer waard, maar het moet ook goed worden uitgevoerd). In beide beroepen is het overigens zo dat één topper wel veel, veel beter kan zijn dan de rest (en een verschil van makkelijk 100% kan hebben), maar wat zelden gezien wordt door het team omdat het de details zijn die het grote verschil maken en die gezien worden als ‘kleine details’ door het team en vaak het management.

Individuele sporten met een team

Bij individuele sporten die met een team gedaan worden moet je denken aan b.v. het schaatsen of het zwemmen. Hoewel de trainingen en voorbereidingen vaak in teamverband plaats vinden, elkaar motiveren ook, is het uiteindelijk één persoon die het moet doen. Hiervoor geldt dat het makkelijker is deze persoon naar rato te belonen omdat de team invloed veel minder is dan bij de individuele teamsport. De uiteindelijke prestatie wordt namelijk maar door één persoon geleverd, deze heeft geen ‘knechten’ of ‘helpers’ tijdens de race.

Business wise kan je hier denken aan b.v. sales, hoewel bij sales natuurlijk de operatie ook komt kijken en dan is het weer een individuele teamsport. Toch is sales vooral een individuele sport, met een team dat steunt en motiveert, maar het sluiten van de verkoop is een unieke gave en daarmee meer een individuele sport, met een team.

Individuele sporten

Tot slot zijn er nog de puur individuele sporten, waarbij tennis het meest in het oog springende voorbeeld is. Hier is zelden of nooit een discussie over, alles is voor de individu en die beloond zijn staf. Dit is bijvoorbeeld de zelfstandige professional, in bedrijven is het eigenlijk nooit een puur individuele sport.

Wat kan ik hier nu mee?

Een vraag die misschien nu gesteld wordt: wat kan ik hier nu mee? Het zou misschien goed zijn om op basis van deze vier (of als er meer varianten zijn hoor ik dat graag) eens te kijken naar verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Hoe belangrijk is de individu. Op basis daarvan kan je dan bepalen hoe ver je kan gaan om die individu te behouden of binnen te halen. In de wereld van de ‘high finance’, zeg maar het deel van de financiële wereld die de crisis heeft veroorzaakt, gaat het heel erg om het individu. Die zaten in de individuele sport met het team. Daarom kwamen de mega bonussen om de hoek kijken en werd alles gedaan om deze mensen met hun team te hunten. Toch denk ik dat het misschien meer een wielerploeg was dan een schaatsploeg, dus de vraag is: waren die bonussen en die extra inspanningen geoorloofd? Ik kan daar geen harde ja of nee op zeggen vanuit die perspectief, daarvoor ken ik de markt niet diep genoeg van binnen.

Toch moet je bij elke tak van sport de vraag stellen: wat is nu de toegevoegde waarde van een top individu en hoe moet ik daar mee om gaan? Moet daar bijvoorbeeld een aparte afdeling recruitment voor opgezet worden? Want als je bijvoorbeeld in de wetenschap / R&D merkt dat het individuele sporten met een team zijn kan dat heel lucratief zijn. Een goede indeling van de verschillende beroepsvelden binnen de organisatie en de invloed van de individu op de prestaties kan veel inzicht geven in hoe fanatiek je er op moet werven en hoe je deze personen moet begeleiden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.856 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën