Hoe werf je beveiligers? Een doelgroep waar ik niet alles van weet, maar één ding weet je wel van beveiligers. Namelijk waar ze zijn, bij… security checks.

Daarom heeft beveligingsbedrijf Shield Security een nieuw wapen in de strijd gegooid in de strijd om personeel: wervingskoffertjes. Het bedrijf heeft speciale koffertjes laten ontwikkelen, waarin een in metalen letters geschreven personeelsadvertentie verstopt zit. Bij security scanners wordt de tekst zichtbaar voor dienstdoende beveiligingsmedewerkers.

De koffers worden inmiddels sinds december op verschillende plaatsen in het land ingezet. Onder andere in luchthavens, andere openbare gebouwen en bij evenementen.

Een mooie creatieve actie in mijn optiek, getarget op de doelgroep. Een eenvoudige boodschap, maar super slim uitgevoerd wat mij betreft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.045 views | Reageer (22 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Creatieve wervingsactie voor beveiligers | RecTec -- Topsy.com()

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Sander

    Leuke uitvoering, maar als idee niet zo origineel. Het is weer een paard van Troje. Exact hetzelfde concept als de campagne van een VW-garage van twee jaar geleden. Meen dat het van DDB was. Een ‘kapotte’ VW werd (als een paard van Troje) in een concurrerende garage op de brug gereden met op de bodemplaat de tekst: ‘monteurs gezocht’.

    En zo had je ook nog het koeriersbedrijf dat koeriers van de concurrent een pakje liet bezorgen bij het ‘zichzelf’ met daarin een uitnodiging tot solliciteren.

    De volgende is een plaatje achter mijn voortanden waarop in spiegelbeeld staat: mondhygiënistes gezocht…Etc….

  • Sander

    Leuke uitvoering, maar als idee niet zo origineel. Het is weer een paard van Troje. Exact hetzelfde concept als de campagne van een VW-garage van twee jaar geleden. Meen dat het van DDB was. Een ‘kapotte’ VW werd (als een paard van Troje) in een concurrerende garage op de brug gereden met op de bodemplaat de tekst: ‘monteurs gezocht’.

    En zo had je ook nog het koeriersbedrijf dat koeriers van de concurrent een pakje liet bezorgen bij het ‘zichzelf’ met daarin een uitnodiging tot solliciteren.

    De volgende is een plaatje achter mijn voortanden waarop in spiegelbeeld staat: mondhygiënistes gezocht…Etc….

  • Sander

    regel 5 vorige post moet zijn: …liet bezorgen bij ‘zichzelf’…

  • Sander

    regel 5 vorige post moet zijn: …liet bezorgen bij ‘zichzelf’…

  • @Sander: tja, op als je op die manier redeneert is er eigenlijk nooit iets nieuw natuurlijk. Immers, Google Wave is eeeh, net gewoon praten maar dan met techniek.

    Ja, de actie van de Volkswagen was ook goed, inderdaad een ‘vergelijkbaar’ concept, maar dat doet wat mij betreft niets af aan deze actie.

  • @Sander: tja, op als je op die manier redeneert is er eigenlijk nooit iets nieuw natuurlijk. Immers, Google Wave is eeeh, net gewoon praten maar dan met techniek.

    Ja, de actie van de Volkswagen was ook goed, inderdaad een ‘vergelijkbaar’ concept, maar dat doet wat mij betreft niets af aan deze actie.

  • Sander

    Ik redeneer inderdaad vanuit het concept. En daarin kun je zeer vernieuwend zijn. Toen de glazenwassers van TBWA bij concurrerende bureaus voor het raam stonden met wervingsteksten-shirts aan, was dat als concept totaal nieuw.

    Overigens vond ik het VW-idee een nog iets strakker ‘paard van Troje’, omdat de actie vrijwillig werd binnengelaten door het concurrerende bedrijf. Net als bij dit idee.

    Wat helemaal niet wegneemt dat dit mooi is uitgevoerd.

  • Sander

    Ik redeneer inderdaad vanuit het concept. En daarin kun je zeer vernieuwend zijn. Toen de glazenwassers van TBWA bij concurrerende bureaus voor het raam stonden met wervingsteksten-shirts aan, was dat als concept totaal nieuw.

    Overigens vond ik het VW-idee een nog iets strakker ‘paard van Troje’, omdat de actie vrijwillig werd binnengelaten door het concurrerende bedrijf. Net als bij dit idee.

    Wat helemaal niet wegneemt dat dit mooi is uitgevoerd.

  • @Sander: de glazenwassers van TBWA nieuw? volgens mij is dat ook al 100 jaar oud concept, het is namelijk afgeleid van het ‘sandwich bord’, alleen was het nog nooit op die manier uitgevoerd, voor die branche. Net als dit concept. Alles is altijd terug te herleiden naar een ander concept dat er op lijkt, waar het bij in de buurt zit, etc.

    Ieder mag zijn mening hebben hoor, maar om iets altijd maar af te doen als ‘niet nieuw’ vind ik beetje flauw. TV was ook niet nieuw, je had al radio, dat was ook broadcast. Zo kan je heel lang bezig blijven.

  • @Sander: de glazenwassers van TBWA nieuw? volgens mij is dat ook al 100 jaar oud concept, het is namelijk afgeleid van het ‘sandwich bord’, alleen was het nog nooit op die manier uitgevoerd, voor die branche. Net als dit concept. Alles is altijd terug te herleiden naar een ander concept dat er op lijkt, waar het bij in de buurt zit, etc.

    Ieder mag zijn mening hebben hoor, maar om iets altijd maar af te doen als ‘niet nieuw’ vind ik beetje flauw. TV was ook niet nieuw, je had al radio, dat was ook broadcast. Zo kan je heel lang bezig blijven.

  • Sander

    @Bas. Na je vergelijking van het concept van de glazenwassers met dat van een sandwichbord denk ik niet dat we elkaar kunnen overtuigen. Dat geldt ook voor de vergelijking van tv met radio. Het concept van tv is het uitzenden en ontvangen van bewegend beeld met geluid. Dat was toen erg vernieuwend. Zeker ten opzichte van radio.

  • Sander

    @Bas. Na je vergelijking van het concept van de glazenwassers met dat van een sandwichbord denk ik niet dat we elkaar kunnen overtuigen. Dat geldt ook voor de vergelijking van tv met radio. Het concept van tv is het uitzenden en ontvangen van bewegend beeld met geluid. Dat was toen erg vernieuwend. Zeker ten opzichte van radio.

  • Patsj

    @ Sander: wat heb jij met het paard van Troje?

  • Patsj

    @ Sander: wat heb jij met het paard van Troje?

  • @Sander: je wilt duidelijk niet zien wat ik poog te zeggen. Namelijk dat het totaal niet boeiend is dat iets niet helemaal nieuw is, omdat niets helemaal nieuw is als het ver genoeg zoekt. Deze actie is net zo vernieuwend als radio t.o.v. tv, omdat het geen auto is maar ene koffer, omdat het geen simpele plaat is maar letters die oplichten in een scan. Het feit dat het beide een zoals jij het noemt paard van troje is, is precies hetzelfde als dat het broadcasting is. Dat boeit niet, het is gewoon een gave actie, daarop moet je het beoordelen.

  • @Sander: je wilt duidelijk niet zien wat ik poog te zeggen. Namelijk dat het totaal niet boeiend is dat iets niet helemaal nieuw is, omdat niets helemaal nieuw is als het ver genoeg zoekt. Deze actie is net zo vernieuwend als radio t.o.v. tv, omdat het geen auto is maar ene koffer, omdat het geen simpele plaat is maar letters die oplichten in een scan. Het feit dat het beide een zoals jij het noemt paard van troje is, is precies hetzelfde als dat het broadcasting is. Dat boeit niet, het is gewoon een gave actie, daarop moet je het beoordelen.

  • Sander

    @Patsj: het Paard van Troje is een goede metafoor voor dit concept.

    Je probeert mensen bij de concurrent weg te halen. In feite doe je dat door op het terrein van die concurrent zelf toe te slaan. Je zorgt dat je je ‘wapens’, ongemerkt en slim verpakt de organisatie inkrijgt.

    De Grieken gebruikten een groot houten paard, waarin soldaten verstopt zaten. De Trojanen haalden nietsvermoedend dat paard binnen hun muren.
    In het beveiligersconcept is dat paard een koffertje, bij VW was het een auto, bij de koeriersdienst was het een pakketje. Allemaal eigentijdse ‘paarden van troje’.

    Eenmaal binnen sla je toe. In het geval van de Grieken waren het soldaten die uit het paard kwamen, bij dit concept is het je wervingsboodschap die ‘toeslaat’.

  • Sander

    @Patsj: het Paard van Troje is een goede metafoor voor dit concept.

    Je probeert mensen bij de concurrent weg te halen. In feite doe je dat door op het terrein van die concurrent zelf toe te slaan. Je zorgt dat je je ‘wapens’, ongemerkt en slim verpakt de organisatie inkrijgt.

    De Grieken gebruikten een groot houten paard, waarin soldaten verstopt zaten. De Trojanen haalden nietsvermoedend dat paard binnen hun muren.
    In het beveiligersconcept is dat paard een koffertje, bij VW was het een auto, bij de koeriersdienst was het een pakketje. Allemaal eigentijdse ‘paarden van troje’.

    Eenmaal binnen sla je toe. In het geval van de Grieken waren het soldaten die uit het paard kwamen, bij dit concept is het je wervingsboodschap die ‘toeslaat’.

  • Patsj

    @ Sander: leuk dat je het nog even voor me uitlegt… maar vind het een matige metafoor voor de bijzonder originele actie van Shield Security.

  • Patsj

    @ Sander: leuk dat je het nog even voor me uitlegt… maar vind het een matige metafoor voor de bijzonder originele actie van Shield Security.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën