Lezersvraag: onderwerpen

Door Bas van de Haterd op 05-01-2010 15:04.

Het inzetten van wisdom of the crowds, iets waar ik veel over predik, maar zelf nog te weinig doe. Dus bij deze wil ik graag de onderwerpen voor RecTec gaan crowdsourcen.

Dus bij deze de vraag: waar zouden jullie de komende weken graag artikelen over zien? Ik maak geen beloftes, maar waar zou je graag zien dat ik (of andere RecTec bloggers) mijn licht over laat schijnen? Zijn er nieuwsberichten geweest of technologische ontwikkelingen waarvan je de mogelijke impact wilt weten? Zijn er algemene trends waar je als RecTec lezer mee worstelt? Laat het weten en als het even kan laat ik (of als jij en hij/zij wil een andere blogger) zijn licht hierover schijnen. Aanvragen mogen (al dan niet anoniem) in de reacties of per mail / twitter.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


523 views | Reageer (21 reacties)
  • Wat zijn de kansen dat Google zich actiever gaat bemoeien met de vacaturemarkt, waar zou dat uit kunnen bestaan en wat gaat dat betekenen voor de bestaande HR-wereld?

  • Wat zijn de kansen dat Google zich actiever gaat bemoeien met de vacaturemarkt, waar zou dat uit kunnen bestaan en wat gaat dat betekenen voor de bestaande HR-wereld?

  • Margot Vogels

    Graag zou ik een review willen lezen over de recruitment producten voor bureaus (of corporate) van LinkedIn. Heeft een blogger hier ervaring mee?

  • Margot Vogels

    Graag zou ik een review willen lezen over de recruitment producten voor bureaus (of corporate) van LinkedIn. Heeft een blogger hier ervaring mee?

  • Patsj

    1) als de stofwolk van de social networks hype langzaam neerdaalt, komen we dan tot de conclusie dat Twitter een structureel instrument is voor recruitment?
    2) wat wordt de volgende hype in recruitmentland, die gevoed wordt door de technologische ontwikkelingen?

  • Patsj

    1) als de stofwolk van de social networks hype langzaam neerdaalt, komen we dan tot de conclusie dat Twitter een structureel instrument is voor recruitment?
    2) wat wordt de volgende hype in recruitmentland, die gevoed wordt door de technologische ontwikkelingen?

  • Dank dank

    @Anders: ga ik een blog aan wijden.
    @Margot: ik heb de vraag uitgezet voor een testaccount, zal ook de bloggers vragen wie er al mee werkt
    @Patsj: goede vraag, is denk ik twee blogs waard, één voor beide 🙂

    Verder: laat maar komen die vragen!

  • Dank dank

    @Anders: ga ik een blog aan wijden.
    @Margot: ik heb de vraag uitgezet voor een testaccount, zal ook de bloggers vragen wie er al mee werkt
    @Patsj: goede vraag, is denk ik twee blogs waard, één voor beide 🙂

    Verder: laat maar komen die vragen!

  • Pingback: Tweets die vermelden Lezersvraag: onderwerpen | RecTec -- Topsy.com()

  • @Patsj

    De volgende hype wordt Google Wave, waarbij er sprake zal zijn van next gen recruitment technology.

  • @Patsj

    De volgende hype wordt Google Wave, waarbij er sprake zal zijn van next gen recruitment technology.

  • Zoals hierboven al aangegeven volgen de hypes zich snel op in Recruitmentland, vaak binnen internetsferen. Waar zijn we nu: Recruitment4.0? Ik kan het niet meer volgen. Toch blijft Recruitment ook ouderwets mensenwerk dat gelukkig niet volledig te automatiseren is. Stelling: hoe mooi de nieuwste tool ook wordt, het gaat om de Recruiter die achter de knoppen zit. Open deur? Weet ik niet, want ik mis vaak de menselijke factor binnen dit ‘mensenvak’.

  • Zoals hierboven al aangegeven volgen de hypes zich snel op in Recruitmentland, vaak binnen internetsferen. Waar zijn we nu: Recruitment4.0? Ik kan het niet meer volgen. Toch blijft Recruitment ook ouderwets mensenwerk dat gelukkig niet volledig te automatiseren is. Stelling: hoe mooi de nieuwste tool ook wordt, het gaat om de Recruiter die achter de knoppen zit. Open deur? Weet ik niet, want ik mis vaak de menselijke factor binnen dit ‘mensenvak’.

  • Grappig hoe een vragentopic ineens ook antwoorden geeft en statements neerlegt. Geen probleem, maar vind het jammer dat dat dan ooit onderbouwd in een gastblog gebeurt. Dus bij deze een uitnodiging daarvoor 🙂

    @Michiel: zit er nog een vraag achter die stelling? Wil je dat ik er op reageer in een blog? Of was het gewoon een stelling? Mag hoor, wil er ook wel een blog over schrijven als het een vragende stelling is zeg maar.

  • Grappig hoe een vragentopic ineens ook antwoorden geeft en statements neerlegt. Geen probleem, maar vind het jammer dat dat dan ooit onderbouwd in een gastblog gebeurt. Dus bij deze een uitnodiging daarvoor 🙂

    @Michiel: zit er nog een vraag achter die stelling? Wil je dat ik er op reageer in een blog? Of was het gewoon een stelling? Mag hoor, wil er ook wel een blog over schrijven als het een vragende stelling is zeg maar.

  • @Bas: Het is inderdaad een vragende stelling.Dat had ik wat duidelijker moeten maken. De technologische ontwikkelingen gaan snel, ook binnen recruitment. De vraag is: in hoeverre is recruitment te automatiseren?

    Bijvoorbeeld het onderbuikgevoel van een recruiter bij een selectie, heel belangrijk om daar naar te luisteren vind ik, is niet te automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld door het stellen van harde criteria kandidaten automatisch uitsluiten. Toch kan het zijn dat je daardoor de juiste kandidaat mist, want zelfs harde criteria hebben een zacht kantje. De kwaliteit van de selectie wordt bepaald door de kwaliteit van de recruiter aan het einde van het proces, het menselijke aspect. Juist dat aspect raakt ondergesneeuwd in alle technologische hypes (dat lijkt weer verdacht veel op een stelling) Als je daar een blog aan wilt wagen, heel graag.

    Je hebt volkomen gelijk wat betreft een gastblog. Als ik iets zinnigs te melden heb, zal ik daar zeker gebruik van maken. Daar ga ik eens goed over nadenken 🙂

  • @Bas: Het is inderdaad een vragende stelling.Dat had ik wat duidelijker moeten maken. De technologische ontwikkelingen gaan snel, ook binnen recruitment. De vraag is: in hoeverre is recruitment te automatiseren?

    Bijvoorbeeld het onderbuikgevoel van een recruiter bij een selectie, heel belangrijk om daar naar te luisteren vind ik, is niet te automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld door het stellen van harde criteria kandidaten automatisch uitsluiten. Toch kan het zijn dat je daardoor de juiste kandidaat mist, want zelfs harde criteria hebben een zacht kantje. De kwaliteit van de selectie wordt bepaald door de kwaliteit van de recruiter aan het einde van het proces, het menselijke aspect. Juist dat aspect raakt ondergesneeuwd in alle technologische hypes (dat lijkt weer verdacht veel op een stelling) Als je daar een blog aan wilt wagen, heel graag.

    Je hebt volkomen gelijk wat betreft een gastblog. Als ik iets zinnigs te melden heb, zal ik daar zeker gebruik van maken. Daar ga ik eens goed over nadenken 🙂

  • Pingback: Lezersvragen: een grotere recruitmentrol voor Google? | RecTec()

  • Pingback: Lezersvragen: social media structureel instrument? | RecTec()

  • Pingback: Lezersvragen: de volgende hype? | RecTec()

  • Pingback: Lezersvragen: recruitment is mensenwerk? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën