Twee zaken die misschien op het eerste oog niet zoveel met elkaar te maken hebben, maar volgens mij de kern van één van de grootste vragen beantwoorden die in 2010 gaat leven. Wat is het rendement van social media?

De vraag komt steeds meer terug en is natuurlijk relevant, maar verschrikkelijk lastig te beantwoorden. Heel vaak krijg ik de vraag: maar was je dat dan niet gelukt zonder je blogs/twitter/etc. Soms komt een klus doordat je op een event of borrel was, maar als je daarvan gehoord hebt via Twitter, is dat dan rendement van Social Media? Het gaat volgens mij om serendipiteit. De meest eenvoudige en beeldende uitspraak die heb gehoord om die te omschrijven (volgens Wikipedia komt die van Pek van Andel) is: het zoeken naar een speld in een hooiberg en eruit rollen met een boerenmeid. Of de variant die eindigt met ‘om er vandoor te gaan met de prachtige dochter van de boer‘.

Rendement

Laat ik beginnen met te stellen dat ik de vraag: wat is het rendement of de ROI vreemd vind. Want zoals Paul Jacobs ook al aangeeft, vaak weten we niet eens het rendement van de huidige middelen. De personen die het meest vragen naar de ROI kunnen zelden de vraag beantwoorden wat de ROI is van hun jobboard postings en hoe dit zich verhoudt tussen de verschillende boards. Een overzicht van verkeersbronnen naar de website hebben ze zelden paraat en de conversie of waar men afhaakt weten ze ook niet. Dus hoe wil je dan de ROI van social media vergelijken met die van je huidige inzet als je die van de huidige middelen niet weet?

Een ander punt dat ik vaak tegenkom is, goed verwoord door Michel Rijnders een tijdje terug, dat hoe lager de I, hoe hoger vaak de eis voor de R is. In andere woorden, hoe minder budget men heeft, des te meer men er van verwacht.

Serendipiteit

Bij Social Media in recruitment gaat het volgens mij voor een groot deel om serendipiteit. De reden dat ik op deze link kwam is vanwege een persoonlijke post over mijn eerste decennium op de arbeidsmarkt en een opmerking van co-auteur bij Personal Brand.nl Huub. Ik verwacht dat mijn boeken enige impact zullen hebben op mijn werk de komende 10 jaar, Huub heeft mij aangezet om mijn eerste met hem (en Tom) te schrijven. Maar hij heeft ook gelijk dat als ik niet een ronde tafel had gehouden over het onderwerp, ik heb nooit ontmoet had. Die ronde tafel was overigens weer nooit ontstaan zonder deze post op Marketingfacts.

Sommige mensen noemen het allemaal toeval en als ik kijk naar mijn carrière zit er een grote ‘toevalscomponent’ in. Toeval kan je niet dwingen, maar wel opzoeken. Dat is serendipiteit en daar gaat het nu juist om. Door actief te zijn in de social media is de kans dat je de perfecte kandidaat vind (of de ideale baan) een stuk groter. Recent zei een vriendin van me die medio 2009 (niet de beste tijd) een droombaar (voor haar) vond nog: dat kwam door mijn tweets over het feit dat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Het gewone solliciteren leverde haar niets op. Vanaf de recruitment kant geldt hetzelfde.

Rendement berekenen

Moet je dan niet proberen om enig rendement te berekenen? Natuurlijk wel, anders creëer je misschien een bodemloze put. Alleen moeten we wel heel erg goed kijken naar de meet methodieken die we inzetten. Traffic naar je corporate careersite is bijvoorbeeld iets waar je op kan meten, vooral handig als je dat kan doormeten naar sollicitanten en hires.

Wat je vooral niet moet doen is proberen allerlei tussenstappen te meten. Wat je ook niet moet doen is je enkel en alleen doodstaren op het directe meetbare rendement. Hoe weet je hoeveel mensen niet via een jobboard hebben gereageerd omdat je een actieve Hyve hebt waar vragen in beantwoord worden? En hoeveel mensen zullen afhaken voor een baan bij bijvoorbeeld het Ministerie van Justitie als ze zoeken op Youtube en bij JDtv terecht komen?

Conclusie

Social media activiteiten zijn lastig in ROI uit te drukken, maar door deze activiteiten creëer je een serendipiteit. Je geeft het toeval de kans om te gebeuren. Rhinofly is een organisatie waar ik al jaren positief verbaasd over ben dat ze steeds weer super stagiaires en starters binnen halen, maar eigenlijk zou ik niet verbaasd mogen zijn. Ze weten ze namelijk steeds heel vroeg te identificeren op blogs, op twitter en zich positief te onderscheiden op diezelfde media.

De ROI van social media? Ja, probeer bepaalde zaken te meten, maar houdt bij het inrichten van een model rekening met de serendipiteit die je ook creëert en doe die vooral niet af met: ‘was dat dan niet gebeurt als je daar niet actief was geweest’. Want dat soort vragen zijn de ultieme dooddoeners.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


986 views | Reageer (9 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden ROI op social media en serendipiteit | RecTec -- Topsy.com()

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Allereerst de beste wensen voor alle Rectec lezers!

    @Bas wanneer je (nog) niet in staat bent om de ROI op je ‘klassieke’ media in kaart te brengen kan ik me voorstellen dat je daarmee begint voordat je een mening vormt over de ROI van sociale media 🙂

    De ROI van Sociale Media laat zich naar mijn mening secundair meten in:
    # verkeer naar werkenbij site
    # sollicitaties
    # vervulde vacatures

    Primair doel en daarmee metrics voor ROI van Sociale Media zitten volgens mij veel meer in interactie:
    # leden van een netwerk
    # reacties op een blog
    # geplaatste foto’s
    # positieve reacties naar aanleiding van dialoog over werkgeversmerk
    # (…)

    Roos van Vugt heeft ook al een aantal van haar targets die bijdragen aan haar ROI op het gebied van Social Media gedeeld. Zelf vind ik deze slideshare wel aardig in dit kader: http://www.slideshare.net/yongfook/social-media-roi

  • Allereerst de beste wensen voor alle Rectec lezers!

    @Bas wanneer je (nog) niet in staat bent om de ROI op je ‘klassieke’ media in kaart te brengen kan ik me voorstellen dat je daarmee begint voordat je een mening vormt over de ROI van sociale media 🙂

    De ROI van Sociale Media laat zich naar mijn mening secundair meten in:
    # verkeer naar werkenbij site
    # sollicitaties
    # vervulde vacatures

    Primair doel en daarmee metrics voor ROI van Sociale Media zitten volgens mij veel meer in interactie:
    # leden van een netwerk
    # reacties op een blog
    # geplaatste foto’s
    # positieve reacties naar aanleiding van dialoog over werkgeversmerk
    # (…)

    Roos van Vugt heeft ook al een aantal van haar targets die bijdragen aan haar ROI op het gebied van Social Media gedeeld. Zelf vind ik deze slideshare wel aardig in dit kader: http://www.slideshare.net/yongfook/social-media-roi

  • @Jeroen: ik zou dat niet de primaire doelstellingen maken, leden van een netwerk of reacties op een blog. Vind ik zeer oud denken persoonlijk, de meeste nieuwe media mensen zijn daar wel van af gestapt als ROI meetbaarheid. Want uiteindelijk zegt dat niet zo veel.

    Leden? Is een kwantitatieve meting, geen kwalitatieve meting. Ik ben juist met RecTec begonnen omdat ik een kleinere groep mensen intensiever wilde bereiken. Reacties, idem, wat zegt het?

    Uiteindelijk moet je doel zijn meer hires, in de recruitment, toch? Dat kan alleen vaak indirect zijn, doordat je mensen die geen interesse in je hebben wel interesse laat krijgen (positieve ontwikkeling van je employer brand) of doordat mensen geen negatieve ervaring hebben (zoals bij justitie en de case Joris Demmink).

    Natuurlijk gaat het om interactie, maar daar zit je ROI niet in. Als je leden van het netwerk als uitgangspunt neemt en dat zijn niet je doelgroep heeft dat geen enkel nut. Dat is net zoiets als pageviews als uitgangspunt nemen voor een niche site.

    Dus als je de woorden primair en secundaire in je reactie omdraait ben je volgens mij een heel eind 🙂 Hoewel de positieve reacties ook wel primair zijn. ROI moet je altijd streven naar het uiteindelijke doel, waarbij je verschillende tussendoelen ook mee laat tellen, maar vooral niet de focus legt op die tussendoelen. En daarnaast, wat ik probeer te zeggen, is dat je altijd rekening moet houden met het onmeetbare deel.

    Belangrijk is het uiteindelijk doel niet te vergeten. Je hebt community sites die puur fungeren als community, omdat ze daar hun winst mee willen pakken. De nieuwe uitgevers zijn dat. Dan heb je gelijk, daar is bezoek, netwerk, etc van belang. Als je naar bedrijven kijkt zit daar meestal een ander doel op, dan wil je niet de grootste zijn, maar wel rendement halen op je doelstellingen.

  • @Jeroen: ik zou dat niet de primaire doelstellingen maken, leden van een netwerk of reacties op een blog. Vind ik zeer oud denken persoonlijk, de meeste nieuwe media mensen zijn daar wel van af gestapt als ROI meetbaarheid. Want uiteindelijk zegt dat niet zo veel.

    Leden? Is een kwantitatieve meting, geen kwalitatieve meting. Ik ben juist met RecTec begonnen omdat ik een kleinere groep mensen intensiever wilde bereiken. Reacties, idem, wat zegt het?

    Uiteindelijk moet je doel zijn meer hires, in de recruitment, toch? Dat kan alleen vaak indirect zijn, doordat je mensen die geen interesse in je hebben wel interesse laat krijgen (positieve ontwikkeling van je employer brand) of doordat mensen geen negatieve ervaring hebben (zoals bij justitie en de case Joris Demmink).

    Natuurlijk gaat het om interactie, maar daar zit je ROI niet in. Als je leden van het netwerk als uitgangspunt neemt en dat zijn niet je doelgroep heeft dat geen enkel nut. Dat is net zoiets als pageviews als uitgangspunt nemen voor een niche site.

    Dus als je de woorden primair en secundaire in je reactie omdraait ben je volgens mij een heel eind 🙂 Hoewel de positieve reacties ook wel primair zijn. ROI moet je altijd streven naar het uiteindelijke doel, waarbij je verschillende tussendoelen ook mee laat tellen, maar vooral niet de focus legt op die tussendoelen. En daarnaast, wat ik probeer te zeggen, is dat je altijd rekening moet houden met het onmeetbare deel.

    Belangrijk is het uiteindelijk doel niet te vergeten. Je hebt community sites die puur fungeren als community, omdat ze daar hun winst mee willen pakken. De nieuwe uitgevers zijn dat. Dan heb je gelijk, daar is bezoek, netwerk, etc van belang. Als je naar bedrijven kijkt zit daar meestal een ander doel op, dan wil je niet de grootste zijn, maar wel rendement halen op je doelstellingen.

  • Pingback: Korte en lange termijn investering | RecTec()

  • Pingback: De beperkingen van social media | RecTec()

  • Pingback: Meten, weten en serendipiteit | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën