Mijn advies voor 2010

Door Bas van de Haterd op 31-12-2009 11:20.

Een interessante anekdote aan de koffietafel van een online marketeer die ‘gewoon’ bij de organisatie in dienst zit. Iets dat overigens meer bedrijven zouden moeten doen, gewoon top online marketeers en online recruitment specialisten in dienst nemen om hun beleid uit te zetten (maar dat terzijde). Deze man, één van de oude garde en een inhoudelijk zeer goede vent, zei: het enige wat ik uit de boardroom krijg is: zitten we al op Twitter? Probeer ze maar eens te overtuigen dat je een integrale strategie nodig hebt. Dat social media één ding is, maar het om het totaal plaatje gaat en we vooral op conversie gebied laten liggen. De content van de site, de calls to action, de eenvoud van bestellen. Social Media is hot, dus daar moeten we nu iets mee, maar dat is niet waar de winst voor onze organisatie ligt.

Iets dat ik ook erg veel tegen kom. Allerlei leuke acties als we weer krapte hebben. Veel geld wordt uitgegeven aan advertentie campagnes straks, maar de basis, waar de conversie moet plaatsvinden, is belabberd.

Moet je dan niet op social media aanwezig zijn? Natuurlijk wel. Moet je corporate careersite, want dat is waar ik het over heb, dan geen social media integratie hebben? Ik denk van wel. Een goed beeld geven, een authentiek, eerlijk en oprecht beeld, is van mega belang. Zijn waar je mensen zijn (op Hyves, Facebook, Linkedin, Flickr en Youtube) is van groot belang en dat moet je dan meteen weer terug in je corporate site hangen of daar in ieder geval mee linken.

Maar de conversie vindt uiteindelijk altijd plaats op je eigen site, tenminste, bijna altijd. Voorlopig wil je als bedrijf vaak nog steeds het CV hebben in je systeem of in je mailbox. Daarnaast zoekt een werkzoekende altijd nog even je site op om een goed beeld te krijgen, ook je gewone corporate site dus. Een mooie werken bij site alleen is eigenlijk niet voldoende dus, maar goed, helaas hebben recruiters doorgaans nog niet de macht om ook hun invloed uit te oefenen op de gewone corporate site.

Conversie is volgens mij het toverwoord als het straks weer aantrekt. Conversie omdat je recruitmentsite goed in elkaar zit, omdat je er de vacatures makkelijk kan zoeken, omdat je in contact kan komen met de recruiters (via allerlei sociale media en chat functies) en omdat het sollicitatie-proces eenvoudig en vlekkeloos verloopt. Geen ingewikkelde formulieren, maar gewoon een CV upload met extractie. Even checken of het goed staat en verzenden. Via de LinkedIN API een mogelijkheid je LinkedIN profiel te importeren bijvoorbeeld. Vervolgens netjes afhandelen, snel (binnen een week) reageren, inhoudelijk sterk reageren, netjes blijven.

Mijn advies voor 2010: werk aan de conversie. Elke euro die je straks als de markt aantrekt (wat ik wel in 2010 verwacht in veel sectoren) uitgeeft aan arbeidsmarktcommunicatie is twee keer zoveel waard als je je eigen corporate careersite goed op orde hebt. Begin daar dus mee.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


708 views | Reageer (9 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën