Gaming is voor… iedereen

Door Bas van de Haterd op 30-12-2009 11:14.

De markt voor video games is in Engeland groter dan die van films, zo blijkt uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau GFK. In het afgelopen jaar (van september tot september) is er in de UK 1,73 miljard pond (1,9 miljard euro) uitgegeven aan video games, meer dan aan film (inclusief bioscoop en DVD verkoop van film). Dat terwijl de Engelse bioscopen hun beste jaar in meer dan 30 jaar hadden. Alleen TV (inclusief de verkoop van TV series op DVD) blijft een grotere markt.

Wat dit wil zeggen? Dat de video gaming industrie definitief zijn plek heeft gevonden in de huishoudens, want voor Nederland liggen dergelijke cijfers niet heel anders.

Met name de Wii, waarvan de groei nu wel afneemt, heeft een groot deel van de gezinnen aan het gamen gekregen. Samen een potje bowlen, tennissen of Mario karten is een familie aangelegenheid geworden. Gaming is enorm geworden onder alle bevolkingsgroepen en leeftijden.

Verschillende soorten gaming

Er zijn natuurlijk verschillende soorten gaming. Van de zware MMROPG games (waar gaming vooral om bekend staat) tot de makkelijk te verhapstukken games van b.v. spelletjes.nl of zylom. Ik heb hier eerder al een aantal stukken geschreven over gaming in recruitment. Persoonlijk verwacht ik veel van mobile gaming in de toekomst (dus op je mobiel, zelf of tegen anderen) mogelijk in combinatie met social gaming (gelinkt aan Facebook of Hyves). Beide hebben ook los van elkaar veel potentieel.

Recruitment implicaties

De recruitment implicaties? Er ligt nog een markt open. Sponsoring van bestaande games (in game advertising) is een mogelijkheid. Dat kan plat adverteren zijn (een reclamebord langs het virtuele voetbalveld), maar ook wat geavanceerder (een recruitment bureau in World of Warcraft voor nieuwe vechters, sponsored by Randstad bijvoorbeeld).

Ook liggen er veel kansen voor eigen games, branded games. Vooral succesvol op dit moment als meerdere partijen samen dit oppakken, bijvoorbeeld vanuit een branche-vereniging om een bepaald beroep te promoten. Maar ook kan je via een game goed laten zien wat bepaalde functies inhouden als je die veel werft en mogelijk zelfs testen (of mensen zelf laten testen) of ze daar geschikt voor zijn.

Gaming is gigantisch, de kansen op recruitment gebied liggen wagenwijd open.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


421 views | Reageer (9 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Gaming is voor… iedereen | RecTec -- Topsy.com()

  • Patsj

    ‘zware MMROPG games’ ???

  • Patsj

    ‘zware MMROPG games’ ???

  • @Patsj, oeps, beroeps deformatie.

    MMROPG staat voor Massive Multi Player Online Role Playing Games. Dingen als ‘world of warcraft’ en dergelijke.

    Deze zijn redelijk zwaar om te spelen omdat hier ten eerste veel facetten bij komen kijken en om hier goed in te worden moet je er erg veel tijd in besteden. Karakters opbouwen, veel facetten beheersen, veel besluiten maken, in teams samenwerken, etc. Veel makkelijker in de optiek van de meeste mensen zijn ‘simpele’ kaartspelletjes. etc. Vandaar de betiteling ‘zwaar’.

  • @Patsj, oeps, beroeps deformatie.

    MMROPG staat voor Massive Multi Player Online Role Playing Games. Dingen als ‘world of warcraft’ en dergelijke.

    Deze zijn redelijk zwaar om te spelen omdat hier ten eerste veel facetten bij komen kijken en om hier goed in te worden moet je er erg veel tijd in besteden. Karakters opbouwen, veel facetten beheersen, veel besluiten maken, in teams samenwerken, etc. Veel makkelijker in de optiek van de meeste mensen zijn ‘simpele’ kaartspelletjes. etc. Vandaar de betiteling ‘zwaar’.

  • Patsj

    @bas met deze uitleg kan ik me er wel een voorstelling van maken… ben niet helemaal thuis in de wereld van gaming etc. Heb blijkbaar veel gemist; kwam zelf niet veel verder dan Prince of Persia, Lemmings en Grand Prix 2 🙂

  • Patsj

    @bas met deze uitleg kan ik me er wel een voorstelling van maken… ben niet helemaal thuis in de wereld van gaming etc. Heb blijkbaar veel gemist; kwam zelf niet veel verder dan Prince of Persia, Lemmings en Grand Prix 2 🙂

  • @Patsj:wow.. Daar noem je me een paar schitterende klassiekers 🙂
    In Grandprix 2 had maker Microprose volgens mij toch reclameborden met hun eigen bedrijfslogo langs de weg staan?

    @Bas: als enthousiaste gamer en recruiter kan ik dit alleen maar beamen!

    Ik denk wel dat succesvol serious gamen staat of valt met 2 dingen:

    – De fun factor, anders besteden mensen liever geen tijd aan een spel, hoe nuttig ook.
    – De authenticiteit van de rol van een bedrijf of dienst binnen een game. Om serieus rendement uit aanwezigheid in een game te kunnen halen (en wie wil dat niet?) zal je bedrijf of dienst toch een serieuze rol moeten vervullen..

  • @Patsj:wow.. Daar noem je me een paar schitterende klassiekers 🙂
    In Grandprix 2 had maker Microprose volgens mij toch reclameborden met hun eigen bedrijfslogo langs de weg staan?

    @Bas: als enthousiaste gamer en recruiter kan ik dit alleen maar beamen!

    Ik denk wel dat succesvol serious gamen staat of valt met 2 dingen:

    – De fun factor, anders besteden mensen liever geen tijd aan een spel, hoe nuttig ook.
    – De authenticiteit van de rol van een bedrijf of dienst binnen een game. Om serieus rendement uit aanwezigheid in een game te kunnen halen (en wie wil dat niet?) zal je bedrijf of dienst toch een serieuze rol moeten vervullen..


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën