Op TEDxAmsterdam sprak o.a. Prinses Mabel, CEO van de Elders. Eén van haar uitspraken die mij het meest is bij gebleven was: we overschatten altijd wat we op korte termijn kunnen doen, maar onderschatten altijd wat er op lange termijn gebeurt. Malcom Gladwell beschreef dit fenomeen deels in zijn boek the Tipping Point. The punt waarop iets kantelt, het punt waarop iets ineens een grote vlucht neemt.

De uitspraak van Mabel komt bij mij elke keer weer terug als ik iets zie gebeuren waarvan ik denk: wie had dat … jaar geleden gedurfd te voorspellen. Bijvoorbeeld toen ik de kerstverkopen van Amazon zag. Afgezien van de enorme hoeveelheid mensen die via Amazon zijn kerstinkopen doet (wie had dat 5 jaar geleden durven voorspellen) zie ik bijvoorbeeld dat Amazon dit jaar meer Kindle boeken (dus e-books voor een speciale Kindle reader) verkocht heeft dan gewone boeken. Wie had dat twee jaar geleden toen Amazon de Kindle in Amerika lanceerde durven dromen?

Als je terug gaat in de tijd zie je heel veel van dergelijke ontwikkelingen, sommige sneller, sommige iets minder snel, waarvan niemand verwacht had dat ze zo ver zouden komen. Een paar voorbeelden:

Het begint wat mij betreft al bij de PC. Ik zal niet de fameuze uitspraak van de CEO van IBM van destijds herhalen, maar ik herinner me nog dat mijn ouders zeiden: dat zal mijn tijd wel duren. Vier jaar later gaf mijn moeder computer cursussen.

Het internet is een vergelijkbaar verhaal. In 1996 kwam ik er voor het eerst mee in aanraking en dat zou iets blijven voor de geeks en nerds (ook ik geloofde er niets van dat het groot zou worden, maar om andere redenen). Toch is het internet nu niet meer weg te denken.

Hyves is een ander voorbeeld, nog steeds zijn er mensen die het een hype vinden, maar ondertussen heeft de meerderheid van Nederland een Hyves account. Of neem mobiele telefoons, iets dat ook voor yuppen was. Inmiddels zijn er nog mensen zonder een mobiel, maar die zijn ver in de minderheid.

Op recruitment gebied zie ik vooral voorbeelden met Google en ook sociale netwerken. Toen ik in 2007 de eerste trainingen recruitment via LinkedIN in Nederland verzorgde kreeg ik van ‘experts’ in het vakgebied te horen: “Bas, dat sociale netwerken van jou, ja, dat is leuk en daar heb je nu wat leuke business mee. Maar laten we eerlijk zijn, dat zal nooit veel worden, nooit meer dan een paar procent van de totale recruitmentmarkt”. Uiteraard verzorgd deze partij nu veel trainingen en zijn ze erg actief op het gebied van social media en recruitment.

Hetzelfde geldt voor de impact van Google op recruitment. Jaren heb ik tegen mijn klanten gezegd dat ze moesten investeren in zoekmachine optimalisatie, maar wederom waren er ‘experts’ die dan zeiden: och, het stelt allemaal nog niets voor. Inmiddels is Google als zoekmachine voor vacatures al tijden groter dan b.v. Monsterboard, maar slechts heel weinig organisaties hebben geïnvesteerd in SEO toen het nog relatief eenvoudig (en betaalbaar) was. De kosten zijn nu een veelvoud en ‘wie had ooit kunnen verwachten dat bijna elke zoekopdracht in Nederland, ook voor een baan, bij Google zou beginnen?’

Zomaar een paar trends die maar weinig mensen hebben zien aankomen, maar die wel onze levens gigantisch veranderd hebben. Op dit moment zijn er ook een aantal trends, die door veel mensen gebagatelliseerd worden. Ik las recent nog dat iemand die zichzelf ook belangrijk in recruitment vindt stelde dat ‘we binnenkort weer van die social media hype af waren en gewoon weer konden gaan recruiten’. Dat wil niet zeggen dat elke trend de impact zal hebben die voorspeld wordt, ook niet door mij. In de toekomst kijken is lastig, heel lastig. Zeker op de korte termijn gaat het nog al eens mis, want we overschatten altijd wat de impact op korte termijn is. We onderschatten daarentegen vaak wat er op langere termijn gebeurt en dat is waar de winst te halen is.

Wat hier van te leren is? Vooral dat we niet te veel moeten kijken naar onderzoek zoals de markt nu is en zoals mensen denken dat ze komend jaar zich gedragen. Dat is de impact van korte termijn, die schatten we altijd verkeerd in. Dan komt er ineens een tipping point en is alles anders. Maar dat had niemand kunnen zien aankomen, volgens de mensen die het niet voorspeld hadden.

Ik wil jullie graag achterlaten om te overpeinzen welke trends die er nu zijn veel impact hebben en welke niet. Dat is een afweging waar ik je graag bij help, net als veel andere trendwatchers, maar waar je uiteindelijk zelf een besluit in moet nemen. Ze zijn niet allemaal te volgen namelijk en ze zullen niet allemaal uitkomen.

Tot slot wil ik graag twee kleine anekdotes nog meegeven. Over de waarde van onderzoek bij nieuwe ontwikkelingen en de impact van trends op langere termijn.

Als mensen enkele jaren geleden gevraagd waren: zou je interesse hebben om met 160 karakters tekst berichten naar bekenden te sturen zei iedereen massaal: nee. Toch is SMS één van de populairste én (voor de Telco’s) lucratiefste communicatie middelen geworden.

Een tweede is een interview uit de oude doos. Merien ten Houten, oprichter van Ilse (toen nog dé zoekmachine van Nederland) werd geïnterviewd door een grote krant. Hij vertelde: “via Ilse kan je zoeken op het internet, dan kan je daar dingen vinden die je zoekt, informatie of producten”. De journalist vroeg: “maar wie heeft daar nu behoefte aan, zoeken op het internet?”

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


670 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën