joshTwee grote modemerken hebben, kort na elkaar, besloten om de social media in te zetten om hun nieuwe modellen te werven. Hoewel het hier natuurlijk gaat om een bijzonder type werving, is het wel echt werving.

Calvin Klein heeft voor zijn welbekende onderbroek modellen de site: 9 countries, 9 men, 0ne winner opgericht. Ook hierbij heeft men een Facebook integratie tot stand gebracht, maar men heeft hier in de basis een apart platform voor opgericht. Stuur je foto’s met CK ondergoed in en maak kans om het nieuwe ondergoed model van CK te worden, grofweg het concept.

Hugo Boss zoekt mooie mannen en vrouwen en zet hiervoor Facebook in. Voorlopig zoekt men nog maar één mannelijk en één vrouwelijk model om een modeshow mee te lopen. Ook gebruikt men hierbij de ‘wisdom of the crowds’ om de finalisten te laten kiezen door andere Facebook gebruikers. De top 10 wordt door een vakkundige jury gekozen.

Het is natuurlijk in de wereld van mooie mensen niets bijzonders dat er gebruik wordt gemaakt van stemmen en er kansen worden geboden aan ‘onbekenden’. Immers hebben we al jaren dingen als ‘Top Model’ TV shows. Een beetje een idols, popstars, etc effect heb je in dit geval erbij, doordat het publiek mee mag stemmen.

Wel geeft dit een trend aan, want daar waar tot op heden de casting- en modellenbureaus een hele belangrijke spil waren in de wereld van modemerken en modellen, worden deze nu deels gepasseerd. Een tussenschakel valt langzaam weg, de kracht van sociale netwerken waar veel talent reeds verenigd is neemt deze over. Direct contact tussen de potentiële werknemer en werkgever kan makkelijk worden gelegd.

De voordelen

Naast de logische voordelen van kostenbesparing, wordt op deze manier ook een grotere poule aan talent aangesproken. Immers kan iedereen meedoen. Doordat mensen stemmen op de beste mensen worden ook veel kosten bespaart in het selectieproces. Het is veel makkelijker en sneller om via Facebook 10 mensen te selecteren uit 1.000 dan dat je van 100 reeds voorgeselecteerde modellen de foto’s te bekijken en er 10 uit te selecteren.

Ook geeft het inzicht in de keuze van mensen. Hierdoor heb je, zeker als je grotere groepen wilt aanspreken met een bepaald merk, een veel beter inzicht in het gezicht dat men graag ziet. Je brengt je merk op deze manier dichter bij het publiek. Dit geldt natuurlijk met name voor algemene merken, de echt exclusieve merken hebben hier minder voordeel, of misschien wel een nadeel, van.

Andere beroepen

Niet iedereen zoekt natuurlijk modellen. Dergelijke acties kunnen natuurlijk ook voor andere beroepen. Schrijvers bijvoorbeeld, denk aan journalisten, copy writers, etc. Ook hier kan je heel goed een open verkiezing houden en de beste 10 reclame slogans of artikelen aan de hand van een voorbeeld laten kiezen. Fotografen, film makers of film editors kan ook. Nieuwslezers en zelfs persvoorlichters zijn beroepen waar dergelijke acties kunnen.

Community

Het andere grote voordeel is dat je met een dergelijke actie meteen een community opbouwt. Want naast de aangemelde modellen heeft Hugo Boss straks meteen een nog grotere groep fans aan zich gebonden in Facebook, waar je weer interessante marketing acties op los kan laten.

Conclusie

Misschien dat de markt wel bijzonder is, modellen zijn immers goed te ranken en makkelijk te selecteren in Facebook. Het gaat vooral op het uiterlijk, de fotogeniekheid, de uitstraling. Toch biedt een dergelijke manier van werven zeker mogelijkheden voor eindklanten en risico’s voor bureaus die in deze sectoren zitten. Dat wil niet zeggen dat al deze bureaus ten dode zijn opgeschreven. Voor partijen die echt meerwaarde leveren is altijd plek. Voor partijen die vooral een goede database hebben en profiteren van de inefficiënte markt die tot op heden bestaat zal in de toekomst geen plek meer zijn.

Foto: Josh Veldhuizen

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.069 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën