Wat is web 3.0?

Door Bas van de Haterd op 23-12-2009 08:10.

web30 (1)De laatste tijd zie ik steeds meer partijen praten over recruitment 3.0 als afgeleide van het web 3.0, waarbij velen hun eigen definities gebruiken die relatief weinig te maken hebben met de eigenlijke definitie zoals deze gebruikt wordt in de online wereld.

Je kan het web in een tijdlijn zetten, waarbij web 1.0 (get it online, websites waren brochures, etc) van ongeveer 1995 tot 2005 duurde. Daarna kwam web 2.0, ook wel social media genoemd. Daar zitten we nu midden in. Web 2.0 gaat over het aangaan van de conversatie online (blogs, fora, twitter, Hyves, Facebook) en online samenwerken (wikipedia, basecamp, etc). User generated content is daarin key en we zitten op dit moment midden in. De verwachting is dat ook web 2.0 zo’n 10 jaar zal duren, dus tot 2015, dan hebben de meeste bedrijven wel de social media echt geïncorporeerd in hun business. Dan komt web 3.0, waar we nu héél voorzichtig de eerste testen mee zien.

Maar wat is web 3.0 dan?

In het kort staat web 3.0 voor het semantische web. Dat wil zeggen dat er semantiek (de betekenis van woorden) wordt toegevoegd aan data. Om dit handen en voeten te geven: als ik zoek op Madonna kan ik de artiest bedoelen, maar ook de schilderijen. Om zeker te weten dat ik vind wat ik zoek, moet deze ‘meta informatie’ worden meegegeven aan artikelen. Is dit een foto van de artiest Madonna of van een schilderij? Dat is het semantische web, waarbij informatie wordt toegevoegd aan de tekst.

Voorbeelden

Hier zijn al een aantal partijen heel erg goed mee bezig. Zo is de overheid al op allerlei velden bezig om meta informatie toe te voegen aan wetten, concepten, etc. Op die manier is het mogelijk om terug te kunnen grijpen niet alleen op de wet zoals die nu is, maar ook zoals die 3 jaar geleden was. Voor rechtszaken over gebeurtenissen van 3 jaar geleden is het wel van belang dat de dan geldende wet bekend was.

Maar ook de Britsen Royal Academy of Music is bezig met een prachtig project om semantische data toe te voegen aan hun hele bibliotheek. Op deze manier ontstaan er structuren waarbij je een concert van Beethoven kan terugvoeren in al zijn facetten. Dus wanneer heeft hij het geschreven, welke varianten zijn er op, wanneer was de eerste bekende uitvoering in een bepaald land, wie was de dirigent, wat heeft die nog meer gedirigeerd, welke opnames zijn er van, welke orkesten hebben het uitgevoerd, etc.

Exponenten

Allemaal leuk en aardig hoor ik u nu denken, maar zijn er ook al dingen waar wij recruiters en arbeidsmarkt experts iets aan hebben? Een eerste exponent van het semantische web is misschien Wolfram Alpha, een zoekmachine die antwoord geeft op je vragen. Ik hoor al veel kenners zeggen dat dit helemaal niets met het semantische web te maken heeft en het is ook geen 100% voorbeeld. Maar deze zoekmachine interpreteert informatie en vragen en geeft antwoord op. Als je dus vraag: hoeveel dollar is 1.000 euro krijg je niet een link naar een currency converter, maar gewoon een antwoord. Daarvoor moet je dus enige vorm van semantiek hebben. Omdat het web nog lang niet semantisch is en er vooral in tekst wordt gepubliceerd (zoals dit blog) zonder dat daar achtergrond informatie aan wordt meegegeven zal het nog lange tijd duren voordat zoiets optimaal werkt.

Een ander experiment op dit gebied is het hier al eerder beschreven Google Goggles. Tenminste, een deel ervan. Want een foto van een gebouw kan alleen maar herkend worden als er veel foto’s van een gebouw met de naam van dat gebouw zijn ‘getagged’. Is dat dan met zekerheid het semantische web? Nee, maar wel een eerste stap om ook foto’s en video’s meer inhoud en achtergrond te geven. Geo tagging (waar bevind iemand zich en waar is een foto genomen op basis van GPS coördinaten) speelt daarin ook een rol.

Recruitment voorbeelden en toepassingen

Een voorbeeld in de recruitment industrie is Actonomy. Die zijn bezig met de eerste stappen te zetten naar zoeken op basis van semantiek in functies. Zo hebben ze voor heel wat branches databases ontwikkeld, een zogenaamde ontologie, waarin je kan zoeken op basis van ‘verwante termen’. Als je een secretaresse zoekt kan in een CV ook office manager, management assistent of personal assistent staan. Hun software houdt hier rekening mee en geeft matchingspercentages aan dergelijke zoekopdrachten. Een account manager kan ook 70% een sales manager zijn en 75% een vertegenwoordiger zogezegd.

Andere HR / Recruitment toepassingen

Waar zitten in dit vakgebied nog meer toepassingen? Bij het zoeken en matchen van CV’s is het semantische web dus een verschrikkelijk belangrijke vooruitgang. Nogmaals, verwacht geen wonderen voor 2015, dan beginnen de eerste echte resultaten waarschijnlijk pas te komen. Maar houdt hier wel vast rekening mee bij de aanschaf van nieuwe technologie.

CV matching zal door het toevoegen van semantiek aan CV’s, wat heb je nu echt gedaan, deels beter kunnen worden geautomatiseerd. Ik geloof nooit in een 100% automatische match, de menselijke component blijft in dit vakgebied belangrijk. Sterker nog, hij zal steeds belangrijker worden, maar momenteel vallen veel CV’s die wel geschikt zijn buiten de boot vanwege slechts technologische screening. Door semantiek toe te voegen zal dat sterk verminderen.

Andere toepassingen zitten onder andere in het ‘bedrijfs vocabulaire’. Toen ik als 16 jarige vakken ging vullen bij de Albert Hein hadden we in het magazijn een briefje hangen: ‘afko’s van AH’, waar alle veel gebruikte afkortingen werden uitgelegd. Elke organisatie is een samenzwering tegen de buitenwereld, elke organisatie heeft zijn eigen vocabulaire, termen en manieren. Web 3.0 zou dit inzichtelijk kunnen maken, wat nodig is om beter samen te werken met partners en vooral met de enorme hoeveelheid flexibele werknemers (zelfstandigen) die steeds belangrijker worden. Dit is meer HR 3.0, iets waar Jelle Dijkstra zich in verdiept.

De toekomst

searcherDan hoor ik meteen mensen vragen: wat is de toekomst? Wat komt er dan na het semantische web? Wat is web 4.0?

Daar zijn nog een heleboel verschillende meningen over, maar een voorproefje gaf Seth Godin al in januari 2007. Tegen die tijd (we praten over 2020, 2025) is het web algeheel om ons heen. Zijn we ook uit de puberteit gekomen en van de anonimiteit af, we hebben gewoon een online identiteit die we meenemen en waarvan we kunnen bepalen op elk moment wie, welk bedrijf, welke organisatie wat te zien krijgt. Niet meer overal een profiel aanmaken, zelf controleren vanuit één kluis.

Omdat het internet overal om ons heen is, kan het ons ook adviseren. Dat kan mobiel zijn (weet je dat je vriend X nu zit te lunchen in dit restaurant, weet je dat de vrouw die je in Hyves hebt aangemerkt als ‘potentiële date’ nu in die winkel loopt, weet je dat vriend Y vind dat deze tent de beste koffie schenkt in deze stad), maar ook tijdens winkelen of werk.

Dat kan dus zijn dat er bij brainstorms automatische notities worden toegevoegd, of suggesties eigenlijk, die je vrienden, je online netwerk hebben gedeeld. Het kan ook zijn dat ik een vlucht wil boeken naar Londen en mijn browser zegt: ho Bas, vriend Z is erg ontevreden over deze maatschappij, weet je het zeker? Of Denk er aan, je kan 100 euro goedkoper vliegen via deze site.

Op werk gebied zal dit bij het versturen van CV’s mogelijk een impact hebben, waarbij je automatisch waarschuwingen krijgt van: dit bureau staat niet goed aangeschreven bij 6 mensen uit je netwerk. Of omgekeerd natuurlijk: dit bureau bemiddeld deze vacature ook en hier zijn personen A, B en C heel erg tevreden over.

Er zijn nog 1001 mogelijke voorbeelden te bedenken over web 4.0, waarin het sociale aspect met het semantische aspect en nog een aantal zaken samen komen. Het is echter heel erg koffiedik kijken waar het precies heen zal gaan.

Conclusie web 3.0

Om toch nog even terug te komen op web 3.0. Geloof vooral niet allerlei mensen die deze term nu misbruiken voor marketing doeleinden omdat de term web 2.0 al uitgemolken is. U heeft nu een heel rudimentair idee van wat web 3.0, en dus ook recruitment 3.0 en HR 3.0 zal inhouden. Het zal nog best een tijd duren voordat we op het niveau zijn aangekomen dat we er echt al heel veel mee kunnen. De eerste experimenten vinden nu plaats, het is mooi die te volgen, maar nog niet iets om je heel erg druk over te maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.099 views | Reageer (7 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën