De waarde van een afwijzing

Door Marcel Tankink op 23-12-2009 07:41.

afwijzingDe afgelopen tijd is er weer veel te doen over het fenomeen afwijzen van kandidaten. In de jaren dat ik recruitment bij corporates heb gedaan zijn er een aantal zaken die ik geleerd heb met betrekking tot dit onderdeel van het vak. Ik wil deze ervaringen graag met jullie delen en ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere recruiters op dit gebied.

Eén van de zaken die ik geleerd heb is dat je een slechte boodschap zo goed en direct mogelijk moet zien over te brengen. Een kandidaat die je afwijst is nu niet interessant voor je, maar wie weet in de toekomst wel. Dan is het ontzaglijk belangrijk dat je ook deze mensen goed behandelt.

In mijn dagelijkse praktijk heb ik het tegenovergestelde al een aantal keren meegemaakt. Kandidaat x was zo ontevreden over het feit dat hij afgewezen was, dat hij ons een paar dagen later verraste met een envelop met stront (letterlijk!). Na enig speurwerk bleek dat één van onze recruiters hem niet gebeld had om de afwijzing te bespreken, maar een standaard afwijsmail gestuurd had.

Les 1: wees nauwkeurig in je medium keuze en de inhoud van de boodschap op het moment dat je iemand afwijst.

Een ander voorbeeld. Kandidaat y was op gesprek geweest. Het was echter al snel duidelijk dat de kandidaat afgewezen zou worden. Totaal niet gemotiveerd, slecht gekleed, vage antwoorden, etc. In alle professionaliteit probeer je als recruiter de kandidaat toch met een redelijk goed gevoel weer weg te laten gaan.

Standaardprocedure na een gesprek was dat er een gespreksverslag gemaakt werd. Mijn collega was nog zo gefrustreerd over de kandidaat en diens voorbereiding/motivatie dat hij zonder censuur meldde wat hij persoonlijk van de kandidaat vond.

Nu komt het pijnlijke…in plaats van dat hij het gespreksverslag met cv doorstuurde naar de betreffende hiring manager, beantwoordde hij de sollicitatie van de kandidaat met zijn eigen cv en bevindingen. Dat duurde dus 2 minuten voordat de kandidaat aan de telefoon hing.

Les 2: blijf professioneel in je werk. Of je nu direct met een kandidaat om tafel zit of niet. Alles wat je doet of zegt heeft impact op je dagelijkse praktijk.

Natuurlijk zijn er ook voorbeelden van hoe het wel moet. Aan het begin van deze eeuw hadden wij niet veel vacatures. Zo kwam het wel eens voor dat wij open sollicitaties kregen van mensen die erg graag bij ons wilden komen werken. Helaas hadden we geen passende vacature voor hen. Het is natuurlijk erg makkelijk om iemand af te wijzen en te zeggen dat hij vooral onze site maar in de gaten moet houden voor het geval er wel weer passende vacatures bijkomen. Wij hebben dit anders aangepakt. Als eerste belden we de kandidaat met de afwijzing. Vervolgens hebben wij ons CRM systeem zo optimaal mogelijk ingezet, waardoor de kandidaat op verscheidene momenten onze aandacht kreeg. Was het niet middels een nieuwsbrief, dan wel een mail met onze nieuwste vacatures of een kaartje op zijn verjaardag.

Als je contact blijft houden met je kandidaat zul je in elk geval in zijn gedachten blijven en een positieve associatie oproepen op het moment dat je organisatie bij de kandidaat aan de orde komt. Op deze manier creëer je dus een poule van ambassadeurs voor je bedrijf. Het enige wat het je kost is aandacht op het juiste moment.

Je zult zien dat op het moment dat je wel deze kandidaat nodig hebt (en al die anderen) dat het werven een stuk makkelijker en efficiënter gaat. In elk geval een stuk beter dan dat je een beroep moet doen op een ‘statische ATS’.

Zeker in deze tijden waarbij het aantal sollicitaties vaak het aantal vacatures ruimschoots overstijgt, kun jij je tijd beter steken in het opwaarderen van je kandidaten database.

Over de Auteur

Marcel Tankink Deze blogger is niet meer actief voor RecTec


1.057 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën