kerstIk ben niet zo’n kerst fan, fysieke kerstkaarten zijn helemaal niet aan mij besteed, maar één ding kijk ik elk jaar naar uit. De kerstactie van Rhinofly. Niet alleen omdat deze mij vorig jaar een webcam opleverde, men wilde augmented reality in de praktijk laten zien, maar omdat Rhinofly het elk jaar opnieuw gebruikt als een proeftuin voor nieuwe technologie en mogelijke toepassingen daarvan.

Met veel spanning keek ik dus uit naar de kerstactie van dit jaar. Hoewel technologisch misschien minder hoogstaand dan de augmented reality kerstkaart van vorig jaar, is de toepassing van eenvoudige technologie op een praktische manier weer het beste te omschrijven als: briljant.

Op Frank-Ly doet men er verhaal over. De timing zat natuurlijk mee, want met dit weer, het OV dat problemen kent en iedereen die staat te koukleumen had het niet beter gekund. An act of Christmas Kindness.

De achtergrond

Rhinofly is dit jaar verhuisd naar een nieuw pand en voor iedereen die er geweest is viel één ding meteen op: het onmogelijk lelijke bushokje voor de deur. Daar wilde men dus iets aan doen. Vanuit die optiek al prachtig dat men een actie neemt die heel erg bedrijfseigen is. Veel organisaties zoeken naar ‘iets’, maar vergeten dat de beste communicatie authentiek is en vanuit je eigen situatie. Niet altijd maar kijken naar wat de markt wil horen, gewoon doen wat bij je past.

Echter, dit bushokje is verdwenen, ineens, gesloopt door de gemeente. Dus heeft men nu een eigen ‘warm’ bushokje er neer gezet. De onderstaande video geeft een mooi beeld (making off, vooral het pizza bestek is bijzonder).

Het bushokje heeft een kleine monitor, een warme omgeving en twee webcams die vanaf de site zichtbaar zijn. Op het scherm in het bushokje komen tweets die de hastag #xmasskindness op twitter meekrijgen. Zo kan je alle mensen die in de kou in dat bushokje staan te wachten een warm hart onder de riem steken.

Waarom ik hier over deze actie schrijf? Ten eerste zeggen in mijn optiek kersacties wel wat over je bedrijf, de cultuur en dus je employer brand. Niet dat niets doen negatief is, maar als je iets doet is het altijd wel goed om het goed te doen volgens mij.

Ten tweede is het weer een hele eenvoudige toepassing van technologie op een leuke manier. Mensen bereiken, bijvoorbeeld in je buurt, in bushokjes is doorgaans heel erg voor de hand liggend, maar we doen het bijna niet.

Ten derde is het een typisch voorbeeld van heel laagdrempelig de community inzetten. Door alle tweets met een hastag te tonen hoef je niet zelf de content te produceren, maar laat je andere mee co-creëren. Dat maakt het leuk, interactief en vaak veel goedkoper.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


765 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën