Eén tweet, één baan

Door Bas van de Haterd op 22-12-2009 08:10.

twitterIn Nederland kennen we natuurlijk als het Twilliciteren op Twacatures van Energize in Utrecht. Iets dat recent een vervolg kreeg met de zoektocht naar een manager operations. Bij Energize kan je via Twitter solliciteren, maar ook ‘gewoon’ via een e-mail met brief en CV. Ook wil Energize nog altijd je CV hebben.

In Amerika gaat een bureau, BFG, een stapje verder. Je kan alleen solliciteren via Twitter, één tweet voor de baan. Met de doelstelling om dus zo creatief mogelijk te zijn in 140 karakters.

MSNBC maakt er melding van (wat dus alleen al in PR waarde ongelofelijk veel waard is, zoiets als het 8 uur journaal halen hier in Nederland) dat de persoon die de baan heeft gekregen dan ook wel een prachtige actie heeft gedaan.

091210-twitpic-bcol10a.standardHij maakte de volgende mock up van Wired (één van dé tijdschriften in dit vakgebied) en gooide die via Twitpic in zijn sollicitatie. Hij staat zelf op de cover met een leuke quote (Hal Thomson (hij zelf dus) on BFG’s epic rise to social media dominance, ending global world hunger & hanging out with Bono).

Beetje over the top, maar als je gevraagd wordt creatief te zijn is dat natuurlijk wel iets waarmee je opvalt.

De winnende tweet was overigens: @BFGCom @SloaneKelley It seems that BFG’s future could be looking bright!http://twitpic.com/ggkrf More info athttp://bit.ly/2aziWg.

Ben creatief

Regelmatig hoor ik  bureaus klagen over het feit dat er zo weinig creativiteit uit kandidaten komt in hun sollicitatie. Aan de andere kant vragen ze zelf nog steeds om een CV, een motivatie brief, etc. Vanuit beide kanten kan het denk ik een stuk creatiever, afhankelijk van natuurlijk het beroep dat je doet.

Met dank aan Paul van Veenendaal voor de tip

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


443 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën