Trends voor 2010

Door Bas van de Haterd op 21-12-2009 07:42.

searcherVorige week een pijnlijke evaluatie gedaan m.b.t. mijn voorspellingen voor 2009. Dus hoeveel waarde moet je hechten aan mijn voorspellingen voor 2010? Weinig natuurlijk. Maar we gaan het toch proberen, wat zijn de trends voor de arbeidsmarkt voor 2010?

Trend 1: Het nieuwe werken neemt een grote vlucht.
Natuurlijk hoop ik het ook, met mijn nieuwe boek: werken nieuwe stijl, dat in april op de markt komt. Maar alle signalen staan positief. Veel organisaties zijn bezig met het invoeren van deze nieuwe principes van werken en hebben al een ‘directeur’ of ‘projectleider’ HNW aangesteld. Er zal een duidelijke tweedeling komen van bedrijven die het wel en niet invoeren. Vooral in de financiële wereld, waar Rabobank (met Interpolis en Achmea), SNS en ASR het nu invoeren zal dit leiden tot een behoorlijk kippenhok van vertrekkende mensen. Gouden tijden daar dus voor recruiters.

Trend 2: De Social Media Hype bereikt een voorlopig hoogtepunt

2010 wordt het jaar van de social media projecten in recruitment. Veel organisaties zullen serieus gaan experimenteren met allerlei social media zaken, daar veel geld aan kapotslaan en weinig effect sorteren. De reden hiervoor is het feit dat men social media als een laagje verf over een organisatie heen gaat doen in plaats van daadwerkelijk het bedrijfsmodel aanpassen. Zoals Petra de Boevere (Slijterijmeisje) altijd zegt: “Social Media heet niet voor niets social. Als je niet sociaal bent, zal je er geen succes mee hebben”. Mijn tip voor iedereen die iets met social media wil gaan doen is vooraf even Meatball Sundae van Seth Godin te lezen. Een gehaktbal is best lekker, een ijsje ook, de combinatie niet. Toch zullen veel organisaties dure social media platformen bouwen (iets dat per definitie niet zal werken, je kan je beter aansluiten bij bestaande platformen als LinkedIN, Hyves en Facebook) en niet sociale social media acties optuigen, om tot de conclusie te komen dat het ‘dus niet werkt’. Er zullen veel matige en slechte activiteiten ontwikkeld worden in 2010, naast enkele super succesvolle, gave, kick-ass acties (en vooral permanente activiteiten). 2010 zal dus een voorlopig hoogtepunt zijn. Ook zal er een begin gemaakt worden met socionomics, het meetbaar maken van de economische impact van social media. Het feit dat dit ‘een begin’ is (en de ROI vaak nog niet meetbaar te maken valt) zal ook een heleboel negatieve ‘het werkt dus niet’ geluiden met zich meebrengen.

Trend 3: Een hausse aan lanceringen van nieuwe recruitmentsites
Eind 2009 zagen we al een hele reeks nieuwe werken bij sites of nieuwe sites van recruiters / uitzendorganisaties. Een aantal hiervan hebben we hier op RecTec besproken. In 2010 verwacht ik een ware hausse, waarbij er met grote regelmaat nieuwe sites gelanceerd worden door corporates en grote vernieuwingen plaats gaan vinden op het gebied van W&S bureaus en uitzendbureaus.

Trend 4: Google Adwords ingezet door corporates
Dit jaar kwam de trend niet uit, maar de aanhouder wint zou je kunnen zeggen. Google Adwords zal komend jaar eindelijk serieus worden ingezet door corporates zelf voor werving. Er zullen dus de nodige adwords staan als je zoekt op vacature …. van echte bedrijven, in plaats van detacheerders, W&S bureaus en jobboards.

Trend 5: Niche jobboards groeien verder door
Ook een trend die ik dit jaar voorspelde, maar gezien het vreemde jaar is het lastig om te stellen of deze nu is uitgekomen of niet. Toch blijf ik geloven in niche jobboards, veelal geboden aan bestaande media. In 2010 zullen deze significant marktaandeel afsnoepen van de grote algemene boards.

Trends 6: Leuke experimenten met ‘nieuwe’ technologieën in recruitment
In 2010 zullen de eerste ‘leuke experimenten’ op recruitment gebied plaatsvinden met ‘nieuwe technieken’. Een 3D hologram van de CEO op een banenbeurs, een werk gerelateerde augmented reality layar (bijvoorbeeld op een banenbeurs of misschien tijdens een open dag), een Facebook social game gericht op recruitment of een hele creatieve in game advertising actie. Niet groots, niet veel, maar enkele leuke experimenten.

Extra voorspelling: Intermediair gaat terug naar lagere frequentie en jobboard wordt onderdeel van NVB. Net als vorig jaar een voorspelling, geen trend. Geen gitzwart doemdenken, maar ik verwacht dat Intermediair een lagere verschijningsfrequentie zal krijgen (ééns per twee weken, ééns per maand misschien) en dat het jobboard onderdeel wordt van Nationale Vacature bank, waarbij het een upsell optie zal worden. Dus voor extra geld ook op Intermediair.nl (dat natuurlijk automatisch geldt voor alle vacatures in het blad). Dit alles om kosten te besparen en synergie tussen beide te vergroten.

Extra voorspelling 2: Vanwege een overvolle markt zal één van de ATS’en (back end systemen) de Nederlandse markt verlaten (en Nederland niet meer bedienen vanuit een lokaal kantoor zoals een aantal internationale spelers nu nog doen) cq. failliet gaan of overgenomen (en geïntegreerd worden) door een concurrent. De exacte vorm laat ik dus even in het midden, maar één merk zal niet of in ieder geval niet actief meer de Nederlandse markt bedienen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.413 views | Reageer (20 reacties)