Je eerste indruk

Door Bas van de Haterd op 21-12-2009 07:36.

personal_branding_2Er is weer een nieuwe site online waarop je kan laten checken wat mensen van je vinden. Na Watvindikvanjou en de Wie-o-wie online identiteitscheck is er nu: je eerste indruk.

De site is opgezet door hoogleraar psychologie Roos Vonk. Ze stelt dat de site primair is gericht op carrièrejagers en sollicitanten, maar mogelijk ook gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld dating.

De site werkt in tegenstelling tot de eerder genoemde sites niet op basis van de indruk die één persoon van je heeft, maar zet de indrukken van de bezoekers in. Een soort ‘hot or not’ (wie kent het nog), maar dan op basis van een kort filmpje en een aantal facetten waarop iemand beoordeeld wordt.

Het concept is erg leuk. Een heel kort filmpje dus, dat je kan uploaden. Iedereen moet geregistreerd zijn. Op die manier kan je een film ook maar één keer bekijken en één keer beoordelen. De registratie werpt natuurlijk een drempel op, maar alle filmpjes die er tot op heden op staan hebben al behoorlijk wat beoordelingen.

De uitwerking van het concept is erg jammer. Technisch slecht gedaan, waarbij ik niet zozeer kijk naar de video kwaliteit, maar wel hoe de hele site in elkaar zit. De navigatie en opbouw is niet logisch en niet praktisch. Er zitten een serie testen bij die waarschijnlijk inhoudelijk uitstekend zijn (mag je verwachten van een hoogleraar), maar qua weergave niet aanzetten tot invullen.

Ook zijn de links naar de eigen site van Roos Vonk, waarop ze al haar workshops en trainingen aanprijst, soms storend in uitvoering. Ik bedoel niet het feit dat ze deze zaken aanprijst, ik heb niets tegen een goed initiatief financieren met de spin off van betaalde diensten. De manier waarop dit echter is gedaan, de technische realisatie, de nieuwe schermen die openen, erg jammer.

Conclusie

Het concept is erg sterk en volgens mij ook beter dan de twee andere partijen. Ten eerste is het niet één ‘expert’ die een oordeel velt, maar krijg je gewoon vanuit een hele groep te horen hoe ze je zien. Ten tweede is het hierdoor niet tijdrovend, waardoor het houdbaar is terwijl het gratis aangeboden kan worden.

De uitvoering van het concept is erg matig, wat erg jammer is en ik vrees heel veel mensen zal doen afhaken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


511 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën