weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 19-12-2009 12:10.

krantlezenHet weekend leesvoer, al het recruitment gerelateerde nieuws dat geen blog haalde deze week.

Laten we beginnen met (on)geluk. Ikea is het meest vrouwvriendelijke bedrijf en Freelancers zijn doorgaans gelukkiger dan loonslaven. Dat laatste kan ik persoonlijk beamen, ik ben veel gelukkiger met alles in mijn leven sinds ik voor mezelf begonnen ben. Als freelancer hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat een e-mail over ‘wie is de lekkerste man van het bedrijf’ zal leiden tot ontslag zoals bij Deloitte in de UK (ze is zelf opgestapt, maar toch). Is denk ik overigens meer bedrijfsgebonden dan cultureel, ik weet dat bij een Engels bedrijf waarvoor ik gewerkt heb dit soort gesprekken aan de orde van de dag waren. Ongelukkig zijn ook vrees ik de vele werklozen in de Eurozone, want dat is weer gestegen (Nederland blijft de witte raaf) en de werknemer van een transportbedrijf dat eerst een loonoffer vroeg, maar nu toch failliet is gegaan. Dat is extra zuur.  Ongelukkig blijken ook veel hoogbegaafde, die een verkeerde baan hebben.

In België is het een stukje slechter qua werkloosheid dan in Nederland, maar Deloitte gaat komend jaar in ieder geval weer 345 mensen aannemen. Positief signaal dus. Ook positief is dat de meeste bedrijven geloven in een snel herstel. Tevens positief is dat ze volgens het CRF instituut de crisis hebben aangegrepen om in hun medewerkers te investeren.

Verder zijn er nog zo’n 1900 topverdieners bij de overheid. Iets minder dan het was, nog steeds te veel als je normen stelt m.b.t. het ministers salaris als top.

Toch is nu zelfs in Amerika het grof geld verdienen bij lange na niet meer het belangrijkste om voor een bedrijf te kiezen, zo blijkt uit onderzoek. Career development staat met afstand op één.

Op iets technischer gebied deze week twee nieuwtjes: de nieuwe personen zoekmachine van microsoft geeft wel hele vreemde resultaten. Ik kan het niet genoeg herhalen, als recruiter ben en blijf je verantwoordelijk voor het checken van info die je online vindt. Veel info kan niet met zekerheid worden terug herleid naar een kandidaat en mag daarom nooit zomaar gebruikt worden. Tot slot is Hyves door de 9,5 miljoen leden heen. Ondanks alle verhalen zijn ze nog lang niet ten dode opgeschreven en is en blijft het het meest unieke kanaal voor bereik in Nederland.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


399 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën