large_Sneeuwende_KerstboomWat vraag je nu voor kerst? Een boek is meestal wel veilig, een boek voor business nog veiliger. Dus welke boeken vraag je op het gebied van recruitment, HR of arbeidsmarkt communicatie voor onder de kerstboom? Ik vroeg het een aantal mensen uit de branche wat voor hen een ‘must read’ was.

Ik vroeg één boek, de meeste kwamen uiteraard terug met een aantal boeken die op hen indruk hebben gemaakt. Dus we hebben een leuk overzicht. Wat zijn de boeken die uw vakgenoten aanraden om te lezen?

Een eenvoudig overzicht (wie het eerst reageerde, staat bovenaan in de mail) zonder verder commentaar over het hoe of waarom (dat er meestal wel bij zat, maar lay out technisch niet mooi in deze post te verwerken was). Dit zijn gewoon de boeken die men adviseert te lezen.

the-tipping-point-740155

Roos van Vugt, manager E-Recruitment van Deloitte:
Seth Godin – Purple cow
Joris Luyendijk – Het zijn net mensen

Marco Hendrikse van Interim Intelligence
Malcom Gladwell – zowel Blink als The Tipping Point
David Meerman Scott – The New Rules of Marketing & PR

Radboud van Hal, Manager Group Recruitment, Employer Branding & Talent Development bij Achmea
Manfred Kets de Vries – Balanceren aan de Top
procesEdgar Schein – Proces adviseren

RecTec blogger Tom van der Valk, ex Tangram, nu Blyxum
Tom Semler – Maverick: The Success Story Behind the World’s Most Unusual Workplace (uit 1993)

RecTec Blogger Hugo Jan Ruts
Bob Burg, John David Mann – De Go-Giver – Een inspirerend verhaal over de waarde van geven

Jeroen Kneppers, Manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatievan Detailresult
Charlene Li – The Groundswell
wikinomics300Jeff Jarvis – What would Google do?
Don Tapscott –Wikinomics

RecTec blogger Marcel van der Quast -Strategy director De Personeelszaak
Erwin Blom – Handboek communities (ook als gratis PDF te downloaden, met advertenties en printen kost meer aan inkt en papier dan gewoon bestellen)

Lex Beijersbergen, Manager Recruitment Centre bij KPMG
W. Chan Kim en Renee Mauborgne – Blue Ocean Strategy

RecTec Blogger Marcel Tankink
Dik Bijl – Aan de slag met het nieuwe werken (ook als gratis ebook verkrijgbaar)

Anneke Peters – Senior Consultant Employer Branding bij Ernst & Young
Marc Lammers – coachen doe je samen

outliers

En dan tot slot natuurlijk nog mijn eigen keuze. Lastig, ik heb dit jaar veel gelezen, waarvan behoorlijk wat boeken méér dan de moeite waard waren. Een aantal zijn door anderen al genoemd, een paar niet die wel de moeite waard waren zoals Starfish & Spider en Freakonomics. Maar één stak er voor mij op alle fronten boven uit:

Malcom Gladwell – Outliers. Voor mij is dit een must read voor iedereen die ook maar iets met talent management te maken heeft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


866 views | Reageer (8 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën