Hoewel checklisthet jaar nog niet helemaal voorbij is, en het voorspellingen waren voor heel 2009, is het voordat ik trends voor 2010 ga produceren toch goed om terug te kijken wat ik ook al weer gezegd had dat er in 2009 zou gaan gebeuren.

In 2008 had ik ongeveer 2/3 ‘correct’ (volgens mijn eigen telling dan, maar niemand die er op reageerde), net als in 2007.

Aangezien ik totaal niet meer weet wat ik ook al weer voorspeld had is een dergelijke evaluatie ook voor mij elke keer weer een bijzondere ervaring. Bij deze dus de evaluatie van de voorspellingen voor 2009.

Trend 1: Personal branding wordt hot

Lastig om een harde ja of nee op te zeggen. Het boek personal brand.nl heeft erg goed verkocht (boven de verwachting van de uitgever) dus dat zou wijzen op een ja. Als je Linkedin een personal branding site noemt (wat het op zich wel is) en daar naar de groei kijkt is er ook maar één conclusie: ja. Het aantal ‘personal branding sites’ dat opgericht is (en in veel gevallen kansloos is omdat ze niets toevoegen) lijkt ook aan te geven dat het onderwerp echt hot is. Toch heeft het nog niet de vlucht die ik verwacht had. Een hele voorzichtige correct zou ik invullen, maar wel voorzichtig.

Trend 2: Meten = weten.

De animo voor het onderwerp in recruitmentland is nog nooit zo groot geweest. Dat is zonder twijfel waar. Geen brainstorm m.b.t. een nieuwe recruitmentsite waar ik tegenwoordig bij zit is het géén onderwerp van gesprek. Er wordt bij de ontwikkeling van elke site meteen gekeken naar: wat willen we meten en hoe doen we dat. Ook zie ik voorzichtig bij enkele koplopers al initiatieven om data te delen (hoewel ik zelf van mening ben dat je het meeste zonder moeite uit je eigen cijfers kan halen en je bij het delen van data moet oppassen geen appels met peren te vergelijken). Ook voor deze trend zou ik dus een heel voorzichtig correct invullen, maar wederom niet op het niveau waarop ik het verwacht had.

Trend 3: Google adword campagnes bij corporates

Heel eenvoudig, totaal niet correct. Hoewel er her en der heel voorzichtig adwords campagnes van corporates door komen zijn het nog steeds vooral de bureaus en de jobboards die de klok slaan.

Trend 4: de verdere opkomst van niche jobboards.

Wederom een lastige. Ik heb bij Marketingfacts Jobs gezien dat we dit jaar een nagenoeg gelijke omzet hebben gedraaid, ik hoorde van Logistiek banen dat ze zelfs gegroeid zijn. Ook van Academic Tranfser heb ik goede geluiden gehoord. Het lijkt er dus wel op, maar N=3 is geen representatieve steekproef. In deze markt is het ook lastig in te schatten of dit komt doordat men nu tijdelijk deze keuzes maakt of dit een fundamentele verschuiving is. Op basis van de N=3 zou ik zeggen: correct. Maar als ik eerlijk ben moet ik zeggen: geen idee.

Trend 5: Mobiel internet neemt een grote vlucht.

Weer zo één. Het is wel heel duidelijk gestegen, maar een grote vlucht zou ik het nog niet willen noemen. Dus niet correct.

Trend 6: Zelf werven wordt populair bij grote bedrijven.

Dit is wel een hele bijzondere. Want hoewel ik aan de ene kant zie dat heel veel bedrijven de bureaus voor een behoorlijk deel buiten de deur hebben gezet, hebben ze ook hun eigen recruitment afdelingen in veel gevallen sterk terug geschaald. Wel hebben een aantal partijen de eigen recruitment tijdelijk versterkt om b.v. externen te vervangen door eigen personeel. Toch heb ik ook teveel goed opgebouwde recruitmentmachines bij bedrijven de deur uit gedaan zien worden om deze trend als correct te bestempelen. Dus ook niet correct.

Extra voorspelling: Eén van de grote Nederlandse spelers op de online jobboard markt zal failliet gaan of overgenomen worden en als een nachtkaars uitgaan.

Niet de partij waar ik het van verwacht had, maar Totaljobs is er dus mee gestopt. Uiteraard bijzonder vervelend voor de mensen die er werken, maar de markt was dus inderdaad overvol.

De uitkomst is niet echt positief voor mijn voorspellende waarde in 2009. Slechts één echt correcte, twee hele voorzichtige correcte, één keer geen idee en drie keer zat ik er naast. Ik ga me afvragen of ik nog wel trends voor 2010 moet gaan publiceren met deze score.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


636 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Evaluatie voorspellingen 2009 | RecTec -- Topsy.com()

  • Trends moet je vooral blijven publiceren Bas, vooral als je het lef hebt om er einde van het jaar op terug te komen. Trends zijn nl. niet alleen interessant om te bekijken vanuit het perspectief ‘heb ik gelijk gekregen’ maar ook vanwege de vraag ‘waarom zijn ze afgebogen’. Het kan je in de loop der jaren alleen maar zuiverder maken…en je leert per slot van rekening van beide conclusies. En mét jouw je lezers.

  • Trends moet je vooral blijven publiceren Bas, vooral als je het lef hebt om er einde van het jaar op terug te komen. Trends zijn nl. niet alleen interessant om te bekijken vanuit het perspectief ‘heb ik gelijk gekregen’ maar ook vanwege de vraag ‘waarom zijn ze afgebogen’. Het kan je in de loop der jaren alleen maar zuiverder maken…en je leert per slot van rekening van beide conclusies. En mét jouw je lezers.

  • Pingback: Trends voor 2010 | RecTec()

  • Pingback: Trend evaluatie 2010 | RecTec()

  • Pingback: Trend evaluatie 2011 | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën