Google update

Door Bas van de Haterd op 10-12-2009 07:53.

googlelabsEen korte update uit de wereld die Google ons brengt. Er zijn namelijk deze week twee nieuwtjes ter wereld gekomen die enig belang hebben (of kunnen gaan hebben) m.b.t. de vindbaarheid van uw vacatures.

De eerste is Google Real Time Search. De tweede is Google Personal Search.

Even heel kort en basaal: wat is het en wat is de mogelijke impact?

Google Real Time Search

Google real time search zoekt in onder andere Twitter naar de laatste details over een bepaald zoekopdracht. Op dit moment nog alleen voor hen die dit aan willen zetten, maar dit zal (net als resultaten voor foto’s, video’s, etc) straks gewoon in de resultaten worden opgenomen.

De impact zit niet direct op recruitment, handig is b.v. een zoekopdracht over files op de A27 waar je als het tegenzit een tweet van mij tegenkomt dat ik er in sta. Maar de recruitment impact kan wel zijn dat iemand net voor of na een sollicitatie gesprek (of net voordat hij/zij besluit al dan niet te solliciteren) even je bedrijf te Googelen. De impact van tweets met bijvoorbeeld #fail van bedrijf x, weer slechte klantenservice, er werken daar enkel imbecielen kan dan van impact zijn. Ook positieve of negatieve tweets over je bedrijf komen in zo’n geval terug.

Hoe hier mee om te gaan? Met negatieve klanten is het lastig, behalve dat je ook vanuit employer branding meer en meer zal moeten bemoeien met de klantgerichtheid van je bedrijf. Wel kan je het ook ten positieve beïnvloeden door in ieder geval zelf als recruiter actief te zijn op Twitter.

Google Personal Search

Google Personal Search bestaat al een tijdje. Google past namelijk bij mensen die zijn ingelogd (b.v. omzet ze zoals ik een Google Agenda, Gmail account, Google reader of Google docs gebruiken) dit toe. Wat er gebeurt is dat mijn zoekresultaten worden aangepast op mijn normale clickgedrag. De bijzonder briljante algoritmes van Google kunnen bepalen wat voor mij de meest relevante resultaten zijn, meer dan voor jou of iemand anders.

Door middel van cookies gaat Google dit nu ook voor iedereen die geen Google account heeft (of niet ingelogd is) doen. Men houdt de zoekhistorie bij en past de presentatie van de resultaten aan.

De impact hiervan is dat je eigenlijk nooit meer op één kan staan in Google, omdat de nummer één positie voor iedereen anders is. Houdt dit in dat je moet stoppen met investeren in SEO? Nee, natuurlijk niet. Dat blijft boven alles van belang. Het is alleen minder evident te meten wat de exacte positie is waar je op staat. Gelukkig is die positie eigenlijk nooit echt van belang geweest, het ging vooral om het verkeer dat vanuit Google kwam. Natuurlijk is het verkeer afhankelijk van de positie, maar de positie zou in principe nooit leidend hebben moeten zijn. Verkeer uit Google blijft met je eigen webanalytics pakket gewoon meetbaar, dus daar is weinig aan de hand.

De impact van deze ontwikkeling zal er dus wel zijn, alleen kan je er eigenlijk helemaal niets aan doen of die in je voordeel of nadeel valt. De werkzaamheden zouden gelijk moeten blijven.

De impact van Google Social Search, waar we het al eerder over hadden, zal straks groter worden verwacht ik. Social Search is natuurlijk wel gekoppeld aan personal search, aangezien het gaat om je persoonlijke sociale netwerk. De verwachting is dus uit te spreken dat deze algemene invoering van personal search een opmaat is naar het algeheel invoeren van social search, hoewel dit niet op korte termijn zal gaan gebeuren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


509 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën