Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 05-12-2009 08:39.

krantlezenHet weekend leesvoer van deze week. ‘Al’ het nieuws dat wel de moeite waard was, maar niet over geblogd is op RecTec.

Het CBS kwam met cijfers dat het aantal bijstandsuitkering blijft stijgen, negatief economisch nieuws dus. Randstad ziet echter de uitzendmarkt in de VS aantrekken, wat weer heel positief is en de Amerikaanse werkeloosheid nam ook iets af, hoewel hier nog wel iets op af te dingen is. Vooral omdat Europese berichten al langer positief waren, maar Amerika nog redelijk gitzwart was in berichtgeving.

In het kader van de meer sociaal gerelateerde nieuwtjes: de Limburgse omroep L1 komt met beleid dat liefde op de werkvloer verbied. Relatie met een collega, één moet ontslag nemen. Bijzonder achterhaal wat mij betreft. Juist als je ook bedenkt dat volgens onderzoek een gezinsleven prestaties op het werk verbeterd. Hoewel, hierbij moet eerlijk gesteld worden, enkel op latere leeftijd, in het begin (jonge kinderen) heeft het een negatief effect op de productiviteit.

Dan was er nog onderzoek dat meisjes de jongens voorbij zullen streven op de arbeidsmarkt.

Ook stelt een ‘deskundige’ dat de laatste indruk essentieel is voor een sollicitatie-gesprek. Opvallend, aangezien ik veel recruiters ken die zeggen dat ze het naar 5 minuten wel gezien hebben.

Wouter Bos wil ‘onterechte bonussen’ herinbaar maken. Ook iets bijzonders, volgens mij zou je dan gewoon moeten zorgen dat de bonussen beter berekend moeten worden. Duidelijkere, betere, slimmere onderliggende waardes er aan hangen. Niet achteraf terugvragen, gewoon zorgen dat er beter wordt nagedacht aan het systeem dat ten grondslag ligt aan de toekenning zou veel beter werken.

En tot slot nog twee ‘technische’ zaken. Ten eerste Seth Godin die met zijn magische 7 regel komt. Maximaal 7 zaken in een drop down graag, meer is onoverzichtelijk en onleesbaar. Helaas voor veel wervingssites wel het geval. Als je dan toch een mega hoeveelheid type functies hebt, is de manier waarop EA dit doet wel goed om te gebruiken. Hoewel er veel te verbeteren is aan die site hoor, is deze weergave voor deze doelgroep wel heel aardig. Ook komt Facebook met nieuwe privacy opties, altijd goed om even mee te nemen.

Helemaal op het eind wil ik jullie nog even een goede quote van Seth Godin meegeven uit deze post. Stel je nu voor dat je de laatste 14 jaar hebt geslapen en helemaal niets hebt gedaan met ‘dat internet’. Wat dan? Hij slaat (zoals altijd) de spijker op zijn kop: The problem is no longer budget. The problem is no longer access to tools. The problem is the will to get good at it.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


339 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën