Het einde van de banner

Door Bas van de Haterd op 04-12-2009 08:17.

e_m_indian_spamWebads, de grootste verkoper van banner advertenties in Nederland, stopt met het verkopen van banners. Dat wil zeggen, het formaat banner (468×60 pixels), niet het principe van irritante reclame op websites. Per 1 januari is het over voor de ‘banner’. Ook de skyscraper (120×600) gaat verdwijnen als het aan WebAds ligt.

Het bedrijf zegt te verwachten dat advertenties op internet steeds groter zullen worden. Ook denkt WebAds dat adverteerders steeds vaker zullen kiezen voor andere vormen van reclame, zoals sponsoring.

Wat zijn niet nu de consequenties van?

Laat ik beginnen met te stellen dat er relatief weinig banners en andere formaten worden gebruikt voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie doelen. Gelukkig maar, want hij is bijzonder ineffectief doorgaans. Vanuit die optiek is de impact dus klein.

Echter zal je zien dat een steeds groter deel van de ‘banners’ dus grotere formaten worden. Nog irritanter, nog meer kerstbomen waar je doorheen moet. Het gevolg zal zijn dat steeds meer mensen bepaalde sites die volledig ‘advertentie gedreven zijn’ zullen gaan negeren. Tevens verwacht ik een toename van het aantal ‘grote sites’ dat ook adwords zal gaan opnemen. Een goed alternatief dat veel minder storend is voor de bezoeker en veel meer rendement geeft voor de adverteerder.

Op mobiele varianten van de websites zie je dat er zelden of nooit banners zijn. De kans bestaat dat een deel van de mensen steeds meer naar mobiel gaat overschakelen, ook op de gewone PC. Hoewel ik eerlijk moet zijn dat ik dit voorlopig nog niet verwacht.

Het groter maken van de banner formaten is een typisch voorbeeld van oud denken in het traditionele ‘irritatie’ model. Bij banners in het algemeen en grotere banners in het bijzonder staat namelijk de adverteerder en niet de lezer voorop. En wat is nu zo ‘uniek’ aan het internet t.o.v. de krant? Met één klik heb je een vergelijkbare bron van informatie.

Sponsoring

Sponsoring is iets waar ik sterk in geloof, het nadeel voor bedrijven als webads is dat je die doorgaans niet nodig hebt. Sterker nog, de beste deals maak je altijd direct met het medium omdat die veel beter kunnen meedenken.

Sponsoring kan op veel manieren, waarbij het vooral belangrijk is na te denken over de vraag: waar zou de lezer (mijn potentiële klant of werknemer) op zitten te wachten? Als je je op die manier goed positioneert voeg je waarde toe en zal je een positief merkeffect hebben op de klant.

Een voorbeeld? Marktplaats heeft op Marketingfacts een blogserie over rendementen van adverteren. Marktplaats heeft onwijs veel interessante data over clickgedrag, conversie, etc. Dat kan je prachtig verwerken in blogs waarbij natuurlijk de naam Marktplaats een positief imago mee krijgt.

Op arbeidsmarkt gebied? Zoek blogs op in het gebied waar je in wilt werven en sponsor die. Zorg dat die mogelijk gemaakt worden, biedt een stukje technologie aan bijvoorbeeld, of als je markt al wat volwassener is online, zorg voor sponsored postings. Bij de meeste organisaties zijn het vooral de top kenniswerkers die men zoekt. Die kenniswerkers zoeken vooral weer mensen van wie ze kunnen leren en organisaties waar ze kunnen groeien. Dus door inhoudelijk sterke verhalen neer te zetten zet je je employer brand positief neer, met de mogelijkheden om dit aan een vacature te koppelen.

Conclusie

Als je gaat voor abreidsmarktcommunicatie is het belangrijk dit zo min mogelijk ‘korte termijn acties’ te doen en meer te richten op ‘langere termijn branding’. Laat je niet snel verleiden tot ‘grotere formaat banners dus duurder’, maar zet in op zaken als sponsored content, sponsoring van sites en het op een positie, ‘niet interruptie’ manier van het bereiken van de kandidaat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


515 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën