banner2_homeEen mogelijkheid om je merk via games onder de aandacht te brengen zijn zogenaamde Branded games. De meest bekende op recruitment gebied is waarschijnlijk America’s Army, dat miljoenen spelers heeft.

Andere voorbeelden m.b.t. branded games, vaak meer marketing gericht, zijn bijvoorbeeld recent DQ Tycoon van Dairy Queen of REO Speedwagen, een band die een game inzet ter promotie van hun nieuwe CD. Dit artikel in de NY times is wel interessant.

Wat is het?

Wat zijn het? Branded games. Kort samengevat: je eigen spel. Je maakt gewoon een spel rondom je specifieke bedrijf, product, dienst of productgoep. Dat ‘brand’ je. Dat kan door je eigen merknaam eraan te hangen (America’s Army, Dairy Queen) of op subtielere manieren.

Voorbeelden

America’s Army is een ‘onhaalbaar’ Amerikaans voorbeeld. Maar ook in Nederland hebben we b.v. Professionals Pools Paradise gehad. Een game waarin jongeren leerde wat er allemaal komt kijken bij het ‘electrotechnisch regelen’ van een zwembad in Ibiza. Een vergelijkbaar spel had men ook m.b.t. een concert. De opdrachtgever was een branche vereniging voor electrotechnische servicemonteurs, de doelgroep waren VMBO’ers die een richting moesten kiezen, het resultaat een veel hogere instroom (enkele tientallen procenten meer) in de opleidingsrichting.

Ook heeft de NoVaa al twee jaar lang, met ‘Rood Geld’ en met ‘the letter’ games georganiseerd. Het doel hiervan was om studenten inzicht te geven in het totale vak van accountants en voor de AA accountancy titel beter onder de aandacht te brengen.

Hoe in te zetten?

Twee kern elementen zijn van belang. Ten eerste een goede gameplay. Het spel moet leuk zijn. Zorg dat je hier een goede game designer bij betrekt, waarbij ik niet doel op een grafische game designer, maar een game play bedenker. Het moet een spel zijn dat de moeite waard is te spelen. Het tweede is dat het een realistisch beeld moet geven van je bedrijf of branche. Men moet leren wat het is om daar te werken. Dit is dus ook vooral geschikt voor organisaties waar het beeld sterk afwijkt van de werkelijkheid. Wat komt er allemaal kijken bij werken als ….

Mogelijkheden

De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik kan voor tientallen organisaties tientallen concepten bedenken wat leuke spellen kan opleveren. Kosten technisch hoeft het ook niet duur te zijn, mits je de weg weet. Zo is onder andere de ‘engine’ van Sim City tegenwoordig vrij gegeven als open source. De VNG zou dus prachtige games kunnen ontwikkelen over hoe het is om bepaalde beroepen bij gemeentes uit te voeren, wat de impact is van bepaalde besluiten, etc.

Maar ook liggen hier kansen voor bijvoorbeeld vrijwilligers organisaties die mensen werven om in derde wereld landen te werken. Wat is de impact van besluiten die je neemt. Hoe gaat het daar echt aan toe? Game simulaties over het opheffen van armoede en de impact van het werk daar.

De meeste mogelijkheden voor game initiatieven liggen op het gebied van een branche gerichte aanpak. Samen met een branche, sector of ander samenwerkingsverband de instroom voor de hele branche verbeteren. Toch liggen er voor de nodige individuele bedrijven ook zeker kansen.

Leringen

Het bijzondere is dat als je de data heel goed bekijkt en analyseert je soms als organisatie ook veel kan leren. Zo schijnt bij America’s Army de trainingsmogelijkheden nihil te zijn. Geen militair ging beter schieten van het spel. Maar… men zag dat gamers bepaalde tactieken gebruikten bij realistische missies die het leger zelf nooit gebruikt had. Volgens de AI (de artificial intelligence motor van het spel) pakte deze goed uit. Het schijn dat deze tactieken ook uitgeprobeerd zijn in Afghanistan en Irak en met succes. Er zijn daardoor vele mensenlevens gered. Gamers redden dus ook levens…

Conclusie

Branded games bieden voor mogelijkheden voor bedrijven op recruitment gebied. Helaas zijn er nog heel weinig goede voorbeelden, maar er is dus nog veel ruimte voor experimenten. Het prettige daarvan is dat als je het goed aanpakt je meteen ook een hele snok media aandacht krijgt, omdat je dus één van de eerste bent.

Branded games lijken vaak in eerste instantie goed voor het opkrikken van het imago van een hele branche of sector. Toch liggen er ook zeker mogelijkheden voor individuele bedrijven or organisaties.

Zorg dat je game aansluit in game play op je doelgroep. Vrouwen, jongeren, ouderen, ze gamen allemaal, maar wel allemaal heel erg anders. Vrouwen willen een korte casual game met begin en eind (gemiddeld genomen), mannen willen vaak aan iets bouwen (karakter, land, etc). Ouderen hebben doorgaans minder tijd dan jongeren. Game play is essentieel en moet afgestemd worden op de doelgroep.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.228 views | Reageer (19 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Gaming & Recruitment: branded games | RecTec -- Topsy.com()

  • Thijs van’t Hof

    AA heeft nog een voordeel: het gaat ergens over. Een zwembad-onderhoud-simulator? I don’t think so. Ik geloof dus totaal niet in spellen die raakvlak hebben met het werk dat je gaat doen (te saai), behalve als het een beproefd game concept is (defensie en… eh….eh…). Waar ik veel meer van verwacht zijn speciale DLC’s (downloadable content’s) die voor een organisatie door ECHTE game ontwikkelaars worden gemaakt. Dus je koopt een spel, en krijgt als klant/prospect toegang tot een uniek stukje van dat spel, betaald door sponsoring. Ook kunnen er exclusieve ingame items worden weggegeven. Ik verwacht nog steeds dat met name in MMORPG’s a la WoW hier ruimte voor is die gebruikt gaat worden. Als het louter om branding gaat: leef je uit en blijf niet binnen de kaders van je product dienst (ook een accountant is blij met een uniek armor in WoW en een verpleger vindt een nieuw level voor Modern Warfare 2 te gek). Laatste stukje van je blog vind ik te generaliserd, de verdeling die je maakt gaat volgens mij niet meer op.

  • AA heeft nog een voordeel: het gaat ergens over. Een zwembad-onderhoud-simulator? I don’t think so. Ik geloof dus totaal niet in spellen die raakvlak hebben met het werk dat je gaat doen (te saai), behalve als het een beproefd game concept is (defensie en… eh….eh…). Waar ik veel meer van verwacht zijn speciale DLC’s (downloadable content’s) die voor een organisatie door ECHTE game ontwikkelaars worden gemaakt. Dus je koopt een spel, en krijgt als klant/prospect toegang tot een uniek stukje van dat spel, betaald door sponsoring. Ook kunnen er exclusieve ingame items worden weggegeven. Ik verwacht nog steeds dat met name in MMORPG’s a la WoW hier ruimte voor is die gebruikt gaat worden. Als het louter om branding gaat: leef je uit en blijf niet binnen de kaders van je product dienst (ook een accountant is blij met een uniek armor in WoW en een verpleger vindt een nieuw level voor Modern Warfare 2 te gek). Laatste stukje van je blog vind ik te generaliserd, de verdeling die je maakt gaat volgens mij niet meer op.

  • @Thijs: dan heb je toch een heleboel ontwikkelingen gemist vrees ik. Want Professionals Pools Paradise is echt een succesvolle game en richt zich op het echte werk, in alle facetten. Je moet er alleen wel echt een gaming in fun element in maken. Dus ja, door echte game developers gemaakt, maar wel een game naar het beroep. Kan uitstekend werken. Vergeet niet dat heel veel mensen hun werk met passie doen, gelukkig. Of in ieder geval, zekere jongeren bijvoorbeeld kiezen nog voor een vak met passie. Als je je werk saai vind, tja, dan zit je in het verkeerde vak.

    Ik ben als ondernemer b.v. dol op bouw games. Bedrijven bouwen (vroeger b.v. het derde millenium of capitalization, nu colonization of civilization). Maar accountants zijn gek op het oplossen van accounting games. Vergeet niet dat accountants bijvoorbeeld ook veel forensisch onderzoek doen, fraude onderzoek, wie heeft het gedaan, wat is er mis gegaan, in de stukken duiken. Als je dat niet leuk vind, moet je geen accountant worden (tenminste, geen AA accountant volgens de NoVAA).

    Je kan altijd kijken naar de leuke kanten van het werk en ik weet zeker dat de goede mensen het, mits je de game elementen er leuk in bouwt, er veel plezier aan beleefd kan worden.

    Een body armour voor een accountant in WoW? Dat slaat werkelijk nergens op. Geen enkele binding met je product, geen enkele merkbeleving. Je moet juist bij je vakgebied blijven en elk vakgebied heeft zijn leuke kanten.

    Verdeling is inderdaad generaliserend, maar oh zo waar voor het gros van de mensen. Gaat zeker nog wel op, hoewel er meer uitzonderingen zijn.

  • @Thijs: dan heb je toch een heleboel ontwikkelingen gemist vrees ik. Want Professionals Pools Paradise is echt een succesvolle game en richt zich op het echte werk, in alle facetten. Je moet er alleen wel echt een gaming in fun element in maken. Dus ja, door echte game developers gemaakt, maar wel een game naar het beroep. Kan uitstekend werken. Vergeet niet dat heel veel mensen hun werk met passie doen, gelukkig. Of in ieder geval, zekere jongeren bijvoorbeeld kiezen nog voor een vak met passie. Als je je werk saai vind, tja, dan zit je in het verkeerde vak.

    Ik ben als ondernemer b.v. dol op bouw games. Bedrijven bouwen (vroeger b.v. het derde millenium of capitalization, nu colonization of civilization). Maar accountants zijn gek op het oplossen van accounting games. Vergeet niet dat accountants bijvoorbeeld ook veel forensisch onderzoek doen, fraude onderzoek, wie heeft het gedaan, wat is er mis gegaan, in de stukken duiken. Als je dat niet leuk vind, moet je geen accountant worden (tenminste, geen AA accountant volgens de NoVAA).

    Je kan altijd kijken naar de leuke kanten van het werk en ik weet zeker dat de goede mensen het, mits je de game elementen er leuk in bouwt, er veel plezier aan beleefd kan worden.

    Een body armour voor een accountant in WoW? Dat slaat werkelijk nergens op. Geen enkele binding met je product, geen enkele merkbeleving. Je moet juist bij je vakgebied blijven en elk vakgebied heeft zijn leuke kanten.

    Verdeling is inderdaad generaliserend, maar oh zo waar voor het gros van de mensen. Gaat zeker nog wel op, hoewel er meer uitzonderingen zijn.

  • Thijs van’t Hof

    Nee ben het niet met je eens. Als iets nog niet gedaan is betekent dat niet dat het niet succesvol is/wordt. Het voorbeeld over je eigen game-voorkeur is begrijpelijk, maar nogal n=1. De entertainment industrie draait op het ontvluchten van de werkelijkheid, dus juist niet het werk doen dat je al van 9-5 doet. Als je dat niet snapt, dan ben je een eendemensionaal mens. Tot slot over een body armour in WoW, dat slaat net zoveel/weinig op het sponsoren van een racewagen, een goed doel, een evenement, etc. Ingame kun je alleen veel verder gaan, maar voorwaarde is te denken buiten gebaande paden van traditionele sponsoring.

  • Nee ben het niet met je eens. Als iets nog niet gedaan is betekent dat niet dat het niet succesvol is/wordt. Het voorbeeld over je eigen game-voorkeur is begrijpelijk, maar nogal n=1. De entertainment industrie draait op het ontvluchten van de werkelijkheid, dus juist niet het werk doen dat je al van 9-5 doet. Als je dat niet snapt, dan ben je een eendemensionaal mens. Tot slot over een body armour in WoW, dat slaat net zoveel/weinig op het sponsoren van een racewagen, een goed doel, een evenement, etc. Ingame kun je alleen veel verder gaan, maar voorwaarde is te denken buiten gebaande paden van traditionele sponsoring.

  • @Thijs: Je beledigingen zijn duidelijk, maar N=1 is inderdaad erg van toepassing op je comments. Je denkt vanuit je eigen belevingswereld en stapt niet buiten de kaders, jammer. De voorbeelden zijn namelijk legio.

    Ik begrijp dat jij een baan hebt waar je niet veel plezier in beleeft, maar als je naar de voorbeelden kijkt, en die zijn er dus te over, zie je dat het daadwerkelijk wel werkt. Ik heb er hier een aantal genoemd al, je negeert ze volledig omdat je het niet geloofd. Snap ik waarom ze werken? Nee, maar ik snap ook niet waarom een accountant zijn baan leuk vind, net zo min als ik het ooit zal begrijpen waarom iemand een radertje in een groot bedrijf wil zijn. Maar die mensen zijn er, die doorgaans ook niet begrijpen waarom ik bloggen leuk vind en zelfstandig ondernemer wil zijn. Buiten je eigen leefwereld kijken en je verplaatsen in anderen is van levensbelang om zoiets succesvol op te zetten.

    Er zijn 1001 spellen die succesvol in zijn gegaan op dingen die we nooit verwacht hadden. Pizza tycoon is een succesvolle game, wie had ooit verwacht dat mensen pizza’s bedenken leuk zouden vinden. Daar op in hakend, waarom worden mensen pizza koerier? Met name vanwege het scheuren met brommers. Een domino’s pizza koerier game kan dus makkelijk een leuke branded marketing actie zijn.

    Ik ontken niet dat in game advertising niet kan werken, maar daar ging deze post niet over. EA doet dat succesvol, maar dat is je allemaal uiteraard bekend. Product placements zijn er ook meer dan voldoende succesvol gedaan, helaas nog weinig op recruitment gebied. Alleen moet je wel relevantie hebben met je dienst / product / bedrijf / branche. Een uitzendbureau dat ‘guns for hire’ zou sponsoren in maffia wars in facebook past inderdaad perfect (mits je dat imago van guns for hire niet te negatief vindt).

    In game advertising is echter heel iets anders dan branded games en beide kunnen perfect naast elkaar. Het succes van vele branded games afdoen omdat je er niet in gelooft, tja, dat is eendimensionaal.

  • @Thijs: Je beledigingen zijn duidelijk, maar N=1 is inderdaad erg van toepassing op je comments. Je denkt vanuit je eigen belevingswereld en stapt niet buiten de kaders, jammer. De voorbeelden zijn namelijk legio.

    Ik begrijp dat jij een baan hebt waar je niet veel plezier in beleeft, maar als je naar de voorbeelden kijkt, en die zijn er dus te over, zie je dat het daadwerkelijk wel werkt. Ik heb er hier een aantal genoemd al, je negeert ze volledig omdat je het niet geloofd. Snap ik waarom ze werken? Nee, maar ik snap ook niet waarom een accountant zijn baan leuk vind, net zo min als ik het ooit zal begrijpen waarom iemand een radertje in een groot bedrijf wil zijn. Maar die mensen zijn er, die doorgaans ook niet begrijpen waarom ik bloggen leuk vind en zelfstandig ondernemer wil zijn. Buiten je eigen leefwereld kijken en je verplaatsen in anderen is van levensbelang om zoiets succesvol op te zetten.

    Er zijn 1001 spellen die succesvol in zijn gegaan op dingen die we nooit verwacht hadden. Pizza tycoon is een succesvolle game, wie had ooit verwacht dat mensen pizza’s bedenken leuk zouden vinden. Daar op in hakend, waarom worden mensen pizza koerier? Met name vanwege het scheuren met brommers. Een domino’s pizza koerier game kan dus makkelijk een leuke branded marketing actie zijn.

    Ik ontken niet dat in game advertising niet kan werken, maar daar ging deze post niet over. EA doet dat succesvol, maar dat is je allemaal uiteraard bekend. Product placements zijn er ook meer dan voldoende succesvol gedaan, helaas nog weinig op recruitment gebied. Alleen moet je wel relevantie hebben met je dienst / product / bedrijf / branche. Een uitzendbureau dat ‘guns for hire’ zou sponsoren in maffia wars in facebook past inderdaad perfect (mits je dat imago van guns for hire niet te negatief vindt).

    In game advertising is echter heel iets anders dan branded games en beide kunnen perfect naast elkaar. Het succes van vele branded games afdoen omdat je er niet in gelooft, tja, dat is eendimensionaal.

  • Thijs van’t Hof

    Hoho, het zijn geen beledigingen. Slechts een reactie op je stellingen, vond het wel leuk zo op het scherpst van de snede. Ik vind mijn werk en mijn leven heel leuk, maar speel bijvoorkeur niet virtual-my-exact-self 3 als ik thuis de game pc opstart. En gezien het succes van games die totaal niet met het normale leven te maken hebben, denkt de gemiddelde wereldburgergamer er ook zo over. Een pizza koerier zal liever een WoW ‘mount’ krijgen -sponsored by Domino’s-, dan een matig gemaakt racespelletje spelen. Probleem is alleen dat zoiets dus nog niet is gedaan, en het succes niet te vergelijken/meten valt. Ik verwacht dat het een hit zou worden, maar dat heb ik nog niet kunnen bevestigen.

    En ik denk dat relevantie een rekbaar begrip is. Kijk bijvoorbeeld naar een Coca Cola Zero commercial. Wat heeft dat met ‘zonder suiker’ te maken?! (ontploffingen, babes, etc). Dat is juist het mooie van games, je kan de werkelijkheid lekker buigen. In die vorm: niks mis met branded games.

    PS: vond je de tweede colonzation ook zo slecht? Eerste blijft legendarisch. Probeer trouwens ook eens Alpha Centauri, ook van game god Sid Meier.

  • Hoho, het zijn geen beledigingen. Slechts een reactie op je stellingen, vond het wel leuk zo op het scherpst van de snede. Ik vind mijn werk en mijn leven heel leuk, maar speel bijvoorkeur niet virtual-my-exact-self 3 als ik thuis de game pc opstart. En gezien het succes van games die totaal niet met het normale leven te maken hebben, denkt de gemiddelde wereldburgergamer er ook zo over. Een pizza koerier zal liever een WoW ‘mount’ krijgen -sponsored by Domino’s-, dan een matig gemaakt racespelletje spelen. Probleem is alleen dat zoiets dus nog niet is gedaan, en het succes niet te vergelijken/meten valt. Ik verwacht dat het een hit zou worden, maar dat heb ik nog niet kunnen bevestigen.

    En ik denk dat relevantie een rekbaar begrip is. Kijk bijvoorbeeld naar een Coca Cola Zero commercial. Wat heeft dat met ‘zonder suiker’ te maken?! (ontploffingen, babes, etc). Dat is juist het mooie van games, je kan de werkelijkheid lekker buigen. In die vorm: niks mis met branded games.

    PS: vond je de tweede colonzation ook zo slecht? Eerste blijft legendarisch. Probeer trouwens ook eens Alpha Centauri, ook van game god Sid Meier.

  • @Thijs: er is een hele dunne lijn tussen beledigend en scherp, ik ga die ook vaak over, maar jij dit keer ook. Excuus aanvaard, let’s move one 🙂

    Je blijft helaas roepen dat het niet gedaan is. Maar waarom negeer je nu voor de derde keer de succes voorbeelden? Rood geld en the letter van de AA accountants? Professionals Pools Paradise? Het is gedaan, het is succesvol, in kleine schaal. Daar gaat het ook altijd om, je wilt geen WoW spel, je zoekt niet de hele wereld, je zoekt je specifieke niche. Ik ken hele kleine spellen die mega succesvol waren, onder de absolute IT nerds. Bijna niemand heeft er ooit van gehoord? So what?

    En ik stel ook niet dat het 100% accuraat moet zijn, maar je kan wel de feeling meegeven. Natuurlijk moet je dingen soms leuker maken. Natuurlijk moet je geen uren registratie laten invullen dat ook deel van het werk is. Maar in bijna elk vakgebied zitten hele leuke dingen, waarbij je kan kijken hoe ver je kan gaan.

    En wie heeft het over matig gemaakte spelletjes. Wederom een assumptie die ik niet begrijp. Natuurlijk is iets dat matig is per definitie kansloos.

    Ik geloof zeker ook in in game advertising, daar heb ik hier eerder ook al kleine dingen over geschreven. Maar je moet het relevant houden, zeker in games. De coca cola zero commercials, zijn die dan succesvol? Ik durf het ten stelligste te betwijfelen. De miljoenen die daarin gestoken worden… nee, die ROI komt er niet uit.

    offoptic: colonization gebouwd op de civilization engine vind ik regeren, de laatste versie.

  • @Thijs: er is een hele dunne lijn tussen beledigend en scherp, ik ga die ook vaak over, maar jij dit keer ook. Excuus aanvaard, let’s move one 🙂

    Je blijft helaas roepen dat het niet gedaan is. Maar waarom negeer je nu voor de derde keer de succes voorbeelden? Rood geld en the letter van de AA accountants? Professionals Pools Paradise? Het is gedaan, het is succesvol, in kleine schaal. Daar gaat het ook altijd om, je wilt geen WoW spel, je zoekt niet de hele wereld, je zoekt je specifieke niche. Ik ken hele kleine spellen die mega succesvol waren, onder de absolute IT nerds. Bijna niemand heeft er ooit van gehoord? So what?

    En ik stel ook niet dat het 100% accuraat moet zijn, maar je kan wel de feeling meegeven. Natuurlijk moet je dingen soms leuker maken. Natuurlijk moet je geen uren registratie laten invullen dat ook deel van het werk is. Maar in bijna elk vakgebied zitten hele leuke dingen, waarbij je kan kijken hoe ver je kan gaan.

    En wie heeft het over matig gemaakte spelletjes. Wederom een assumptie die ik niet begrijp. Natuurlijk is iets dat matig is per definitie kansloos.

    Ik geloof zeker ook in in game advertising, daar heb ik hier eerder ook al kleine dingen over geschreven. Maar je moet het relevant houden, zeker in games. De coca cola zero commercials, zijn die dan succesvol? Ik durf het ten stelligste te betwijfelen. De miljoenen die daarin gestoken worden… nee, die ROI komt er niet uit.

    offoptic: colonization gebouwd op de civilization engine vind ik regeren, de laatste versie.

  • thijs van’t hof

    Allrighty, no harm done.

    *Net een heel bevlogen verhaal aan je geschreven, gaat er iets fout bij posten, bats, weg*

    Bottom line was: ik negeer het succes van je voorbeelden niet, ik verwacht van iets dat nog niet of weinig gedaan is (gebruik maken van mod’s, DLC’ en ingame items) meer succes. Het één sluit het ander niet uit, al vind ik dat er bij branded games al snel “succes!” wordt geroepen. In het land der blinden…

    Als ik onze bitch fight 🙂 zo doorlees kom ik eigenlijk alleen maar tot de prettige conclusie dat we alletwee hopen dat er meer wordt gedaan met games. Als dat eindelijk gaat gebeuren, wordt vanzelf duidelijk wie gelijk heeft.

    Offtopic: kijk ook eens naar Anno 1404 en Galactic Civ’s

  • thijs van’t hof

    Allrighty, no harm done.

    *Net een heel bevlogen verhaal aan je geschreven, gaat er iets fout bij posten, bats, weg*

    Bottom line was: ik negeer het succes van je voorbeelden niet, ik verwacht van iets dat nog niet of weinig gedaan is (gebruik maken van mod’s, DLC’ en ingame items) meer succes. Het één sluit het ander niet uit, al vind ik dat er bij branded games al snel “succes!” wordt geroepen. In het land der blinden…

    Als ik onze bitch fight 🙂 zo doorlees kom ik eigenlijk alleen maar tot de prettige conclusie dat we alletwee hopen dat er meer wordt gedaan met games. Als dat eindelijk gaat gebeuren, wordt vanzelf duidelijk wie gelijk heeft.

    Offtopic: kijk ook eens naar Anno 1404 en Galactic Civ’s

  • @Thijs: Klote, gaf hij een foutmelding? Mail me die dan even, ga ik er achteraan.

    Dat er nog een markt open ligt voor in game advertising, eens. Dat er meer mee gedaan moet worden: idem. Ik denk alleen dat succes afhankelijk is van je doelstellingen. Dat is uiteindelijk te meten in roi. Als ik hoor dat een game als professionals pools paradise op de scholen waar het veel gespeeld werd leidde tot 40% meer instroom in die specifieke richting denk ik: mega succes.

    Ik zit aan de advies kant, ik adviseer het veel partijen, kan zelfs ze soms heel goedkoop of bijna gratis (voor b.v. charities) mee in contact brengen. Helaas is het voor velen nog steeds een brug te ver. Iedereen wil cases, niemand wil iets uitproberen, dus komen er bijna geen cases.

  • @Thijs: Klote, gaf hij een foutmelding? Mail me die dan even, ga ik er achteraan.

    Dat er nog een markt open ligt voor in game advertising, eens. Dat er meer mee gedaan moet worden: idem. Ik denk alleen dat succes afhankelijk is van je doelstellingen. Dat is uiteindelijk te meten in roi. Als ik hoor dat een game als professionals pools paradise op de scholen waar het veel gespeeld werd leidde tot 40% meer instroom in die specifieke richting denk ik: mega succes.

    Ik zit aan de advies kant, ik adviseer het veel partijen, kan zelfs ze soms heel goedkoop of bijna gratis (voor b.v. charities) mee in contact brengen. Helaas is het voor velen nog steeds een brug te ver. Iedereen wil cases, niemand wil iets uitproberen, dus komen er bijna geen cases.

  • thijs van’t hof

    Iets over verplicht veld niet ingevuld. En dan op back klikken.

  • thijs van’t hof

    Iets over verplicht veld niet ingevuld. En dan op back klikken.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën