digitalnativeIn de vorige posting sprak ik over social gaming, een variant waarbij bijvoorbeeld Twitter, Hyves en Facebook kunnen worden ingezet voor gaming. Met de grote populariteit van Twitter op dit moment, waarbij mobiel ineens heel erg mainstream wordt, komt hier een nieuwe component aan te pas: mobiel. Mobiel gamen kan op twee manieren: traditioneel of social.

Mobiel gamen is vooral in Japan erg hot. Waarom? Omdat men daar heel erg veel met de trein reist en het een ideaal tijdverdrijf is. Naar verluid is bijvoorbeeld online mobiel pokeren erg populair, waarbij er dus tegen echte mensen om echt geld wordt gespeeld. Dit is in principe al social gaming, het is immers real time met andere spelers interacteren.

Mobiele spellen zijn van alle tijden en te spelen op verschillende devices. de iPhone kent verschillende applicaties waarbij ik ‘vissen’ persoonlijk bijzonder vermakelijk vind om iemand te zien doen. De applicatie reageert namelijk op de bewegingen die je maakt en het is erg komisch om iemand dus echt te zien vissen met zijn iPhone. Maar ook sport of schietspellen zijn populair op de verschillende mobiele telefoons.

Mobile social gaming

foursquare

Een relatief nieuwe loot aan de mobiele gaming tak is de invoeging van de sociale aspecten. Foursquare is bijvoorbeeld een mobiele ‘game’ die langzaam terrein wint. Nu zal ik niet zeggen dat Foursquare dé applicatie is waarop je je moet focussen, maar hier je in verdiepen levert een paar leuke gedachten op.

Bij Foursquare kan je aangeven waar je bent, je kan ergens ‘inchecken’. Daarvoor krijg je punten. Momenteel is het gaming element nog niet heel erg ontwikkeld, waardoor het vooral voor de geeks zoals mij die willen weten waar het heen gaan met deze markt leuk is. De gedachte erachter is dat mensen graag punten verdienen, wat in de praktijk doorgaans inderdaad zo is. De volgende stappen is dat je mensen aanbiedingen kan doen, als ik bijvoorbeeld inlog in een café dat dat café mij een speciaal aanbod doet voor een drankje of iets in die richting. Ook kan je ‘major’ worden van een locatie, waarbij je daar dus het meeste komt van iedereen. Dat is een potentiële ambassadeur van je locatie, die je misschien speciale privileges kan geven of in ieder geval te vriend moet houden.

Inmiddels is het eerste spel m.b.v. Foursquare, Facebook, Hyves en Twitter ook in Nederland geweest. Een klopjacht bij de lancering van een nieuwe game. Slim opgezet en het geeft je meteen een aantal identificeerbare ambassadeurs.

Recruitment implicaties

Net als bij gewone social gaming zijn er weer heel erg veel mogelijkheden. Omdat er een locatie geboden component aan kan zitten kan een organisatie met verschillende locaties hier leuke dingen mee doen. Ik denk dan vooral aan bijvoorbeeld uitzendorganisaties.

Een andere mogelijkheid is partijen die veel op locaties werken. Het inloggen in een straal van b.v. 1 km rondom een bouwlocatie kan je de inlogger een bonus geven in de trend van: post een mobiele foto van locatie X onder de hastag Y en ontvang 10 punten. Op deze manier kunnen organisaties waar projecten van groot belang zijn bij het aantrekken van personeel de wereld laten zien waar men mee bezig is. Dit kan natuurlijk ook werken voor het openen van nieuwe locaties waar bijvoorbeeld nog personeel voor gezocht moet worden, zoals nieuwe winkels. Op deze manier kan je relatief goedkoop een buzz creëren rondom de opening van een nieuwe locatie.

Voor deze opties geldt momenteel nog heel sterk: het is nog lang geen mainstream en het zal geen geweldige rendementen opleveren. Experimenteren met deze technieken geeft echter een bron aan ervaring en op dit moment, als je de PR goed speelt, waarschijnlijk ook nog heel erg veel free publicity voor relatief weinig geld.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


545 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën