Twitter update

Door Bas van de Haterd op 28-11-2009 19:20.

roosEen hoop nieuws deze week rondom Twitter.

Aangezien Twitter toch ook een hele handige wervingstool is (zoals  de tweet hiernaast van e-recruitmentmanager bij Deloitte Roos van Vugt laat zien) is het goed om even een opsomming te maken van wat er de afgelopen week allemaal gezegd is rondom Twitter.

Er was namelijk nogal wat nieuws over de groei, nieuwe diensten en mogelijkheden, ook met enige recruitment potentie.

De belangrijkste dienst, vanuit recruitment gezien, is dat er een nieuwe dienst in Nederland gelanceerd genaamd Twitmij (via Dutch Cowboys). Twitmij is een soort blogads, waarbij je per tweet kan adverteren. In andere woorden, als je wilt dat mensen met grote netwerken in b.v. de IT jouw vacature tweeten kan je dat via Twitmij inkopen. Die personen moeten dan natuurlijk wel daar ingeschreven zijn en achter jouw vacature staan (of in ieder geval niet negatief t.o.v. jouw bedrijf).

Ook meldt DC dat Twitter niet meer lijkt te groeien, als je de comscore cijfers bekijkt. Dat zou een verassing zijn, maar DC maakt een hele goede nuance. Comscore meet enkel wat echt op de site komt en via alle API’s en programma’s die ‘op twitter gebouwd zijn’ is verkeer dus heel moeilijk te meten.

Vervolgens was er het gerucht dat Twitter in Japan (wat een beetje de proeftuin is voor Twitter) met een nieuwe dienst kwam. Namelijk een ‘betaal per tweet’ optie. Maar dan niet vanuit de optiek dat ik ga betalen om tweets te verzenden, maar dat ik als ontvanger soms kleine bedragen ga betalen om nieuws te ontvangen. Vooral belangrijke twitterbronnen, zoals breaking news stories en zo, zouden hier van kunnen profiteren. Misschien interessant, als je kijkt naar de Filipijnen waar zoiets bestaat op SMS gebied. Daar kan je bijvoorbeeld celebs volgens per SMS, en daar betalen mensen voor. Echter ontkende Twitter het verhaal snel.

Ook kwam PR bureau Edelman (bekend van de trust barometer) met Tweetlevel (met dank aan marketingfacts). Met een ingewikkelde berekening doet Edelman een poging om de invloed van een twitteraar te berekenen. Ik kom op een invloed van 55 uit, op populariteit en vertrouwen scoor is iets minder (46 en 45), beide ‘ok, maar kan beter’ volgens Edelman.

En dan is er al sinds een tijdje de Twitter lists, waarvan HRlog schrijft dat het de ultieme vorm van personal branding is. Anderen zetten je namelijk op een lijst, waarbij ze je dus gelijk stellen met andere mensen en er een naam aan geven. Het is dus hoe andere mensen je zien, hoewel ik in de meer dan 50 lijsten waar ik in sta ik ook veel lijsten zie gebaseerd op b.v. ‘ken ik echt’ of ‘klant’. De lijsten geven wel een leuk beeld van hoe mensen naar je kijken, kan ook een goed referentiemiddel zijn voor recruiters om te kijken hoe anderen deze persoon zien.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


825 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën