RecTec cijfers

Door Bas van de Haterd op 27-11-2009 07:43.

analyticsDe afgelopen dagen en weken heb ik veel vragen gehad, opvallend genoeg, over cijfers en vooral over bronnen van bezoek. Via verschillende omwegen wilde mensen weten waar RecTec bezoekers nu vandaan komen. Aangezien ik geen enkele reden zie waarom ik dat niet open en bloot bekend zou maken, wil ik die cijfers zonder moeite met dit blog delen. Ik heb dat nooit eerder gedaan omdat ik niet het idee had dat iemand het ook maar een beetje interessant zou vinden, maar blijkbaar is het dat wel.

Dus bij deze wat cijfertjes uit Google Analytics.

rectec cijfers 1

De afgelopen maand dus zo’n 7.500 bezoeken die in totaal 13.500 pageviews opleverde. Veel mensen lezen op RecTec maar 1 bericht: bijna 2/3 verlaat de pagina ook meteen na het lezen van het bericht. Toch komen we gemiddeld op 1,79 pagina’s, wat dus inhoud dat die 1/3 bezoekers die meer pagina’s bezoekt gemiddeld 3,4 artikelen per keer leest. Groot onderscheidt dus tussen de verschillende bezoekers.

rectec cijfers 2

Waar komen de bezoekers dan vandaan? Bijna een kwart tikt gewoon de URL in: www.rectec.nl. De rest is een mix tussen zoekmachines (30% totaal, 29,6% Google) en andere sites. De top 10 van die andere sites zijn als volgt verdeeld.

rectec cijfers 3Twitter is dus een heel belangrijk kanaal geworden. Nujij zorgt voor redelijk wat verkeer, maar die lezen zelden het artikel (49 seconden gemiddeld op de site).

Zijn er nog andere dingen van belang? Misschien dat de RSS feed van Feedburner net onder twitter zit qua volume is leuk om te vermelden en speciaal voor Jacco: zijn Recruitment Roundtable via Twitter (is geen referring site volgens analytics, maar other) zit daar weer net onder. De e-mail service via Feedburner zorg voor ongeveer half zoveel verkeer als de RSS feed.

De top 10 van alle sites ziet er dus als volgt uit:

rectec cijfers 4

Als er nog meer vragen zijn, gewoon vragen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.005 views | Reageer (11 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden RecTec cijfers | RecTec -- Topsy.com()

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Hoi Bas,

    Leuk dat je dit zo open deelt zeg! Waar ik nog benieuwd naar ben is naar je aantal unieke bezoekers in de geschetste periode. Oftewel, hoeveel van die 7500 bezoekers zijn terugkerende bezoekers in de periode van een maand?

  • Hoi Bas,

    Leuk dat je dit zo open deelt zeg! Waar ik nog benieuwd naar ben is naar je aantal unieke bezoekers in de geschetste periode. Oftewel, hoeveel van die 7500 bezoekers zijn terugkerende bezoekers in de periode van een maand?

  • @Henk: dat is altijd een hele goede vraag. Het begrip ‘nieuwe bezoeker’ is namelijk heel erg afhankelijk van definities.

    50% is new visits zegt Google, maar dat lijkt me wat veel. Het zijn 4500 visitors dus. Dat zijn echter de unieke bezoekers PER DAG. Per maand heb ik nooit ingesteld om te meten, dus dat zou ik zo niet weten.

    Voor wie trouwens nog de browsers wil weten:
    Internet Explorer 52.96%
    Firefox 27.02%
    Safari 8.97%
    Chrome 6.91%

    Oh, en 0,35% van de bezoeken komt van mobiele browsers 🙂 Niet voldoende wat mij betreft om een investering in een mobiele RecTec versie te verantwoorden. Misschien in 2010…

  • @Henk: dat is altijd een hele goede vraag. Het begrip ‘nieuwe bezoeker’ is namelijk heel erg afhankelijk van definities.

    50% is new visits zegt Google, maar dat lijkt me wat veel. Het zijn 4500 visitors dus. Dat zijn echter de unieke bezoekers PER DAG. Per maand heb ik nooit ingesteld om te meten, dus dat zou ik zo niet weten.

    Voor wie trouwens nog de browsers wil weten:
    Internet Explorer 52.96%
    Firefox 27.02%
    Safari 8.97%
    Chrome 6.91%

    Oh, en 0,35% van de bezoeken komt van mobiele browsers 🙂 Niet voldoende wat mij betreft om een investering in een mobiele RecTec versie te verantwoorden. Misschien in 2010…

  • Bas, de definitie van nieuwe bezoekers is duidelijk gedefinieerd in Google Analytics. Tussen statistiekenpaketten kan de definitie wel verschillen maar binnen analytics is het helder. 50% is binnen de geselecteerde periode nieuw.

  • @Michel: Ja, voor analytics is het helder, alleen zeg ik dus ook duidelijk dat het ‘nieuw’ is volgende de analytics maatstaven, wat niet gelijk is aan het begrip nieuw volgens menselijke maatstaven. Maar je hebt gelijk dat het bij Google niet per dag, maar per periode is, volgens hun eigen zeggen. Ik haalde even twee pakketten door de war.

    Overigens zoals je ook weet kan daar heel erg veel verkeerd gaan bij het meten van dergelijke cijfers (andere computers, verwijderen tracking cookies, etc). De gebruikelijke problemen die je altijd hebt met analytics.

  • @Michel: Ja, voor analytics is het helder, alleen zeg ik dus ook duidelijk dat het ‘nieuw’ is volgende de analytics maatstaven, wat niet gelijk is aan het begrip nieuw volgens menselijke maatstaven. Maar je hebt gelijk dat het bij Google niet per dag, maar per periode is, volgens hun eigen zeggen. Ik haalde even twee pakketten door de war.

    Overigens zoals je ook weet kan daar heel erg veel verkeerd gaan bij het meten van dergelijke cijfers (andere computers, verwijderen tracking cookies, etc). De gebruikelijke problemen die je altijd hebt met analytics.

  • Bas, de definitie van nieuwe bezoekers is duidelijk gedefinieerd in Google Analytics. Tussen statistiekenpaketten kan de definitie wel verschillen maar binnen analytics is het helder. 50% is binnen de geselecteerde periode nieuw.

  • Pingback: RecTec update | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën