15_gezondheid_dokter_en_kindSoms is het goed om af en toe stil te staan bij de volwassenheid van bepaalde technologieën en media. Hoewel er veel over gesproken wordt, sociale media zijn hot, bestaan ze pas relatief kort en is er nog heel veel onbekend.

Veel van de zaken die nu gebeuren zijn dus min of meer experimenten. Er zijn geen zekerheden, behalve dat als je wacht tot iets een zekerheid is dan je zeker weet dat je te laat bent of dat het verschrikkelijk veel geld kost om de achterstand in te halen. Hoewel met veel sociale media het praktisch onmogelijk is een achterstand zomaar in te halen.

Eén van de Thought leaders op het gebied van Sociale Media, Jeremiah Owyang, heeft een mooi overzicht gemaakt van verschillende zaken rondom sociale media, hun impact op het ‘branding’ en de fase waarin deze zich bevinden.

Sociaal digitaal adverteren – kind
Search Engine marketing – pubertijd
E-mail marketing (in social media context) – kind
Microsites – volwassen
Corporate sites met sociale media – jong volwassen
Mobiel en location based – kind
Sales (direct recruiten via LinkedIN) – jong volwassen
Support – volwassen
Product ontwikkeling – kind
Events in de fysieke wereld – volwassen

Wat we met dit overzicht kunnen? Goed inschatten op welk gebied je een uitvoerder nodig hebt en op welk gebied je beter een visionair kan inzetten, maar met de wetenschap dat er nog veel onbekend is. De kans dat dingen dus niet lopen zoals de planning is dan groot. Flexibiliteit en regelmatig bijsturen is dan een noodzaak en het risico op falen moet worden ingecalculeerd.

Dat wil niet zeggen dat je moet wachten tot een bepaald medium volwassen is. In sommige sectoren kan dat, maar in veel gevallen is je achterstand snel te groot. Partijen die enkele jaren geleden veel in search hebben geïnvesteerd plukken daar nu de vruchten van. Partijen die jaren geleden daar niet in geloofde betalen nu vaak vele tienduizenden euro’s om toch nog een beetje in Google te scoren.

Toch blijft het belangrijk om te realiseren dat hoewel er veel over gesproken en geschreven is en we inmiddels denken dat we niet meer zonder het internet en sociale media kunnen, het pas heel kort bestaat en het hele internet pas in haar pubertijd is. Er moet nog heel veel ontwikkelen voordat het een volwaardig volwassen medium is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


768 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden De volwassenheid van sociale media | RecTec -- Topsy.com()

  • Ik denk dat het medium volwassener is dan de manier waarop mensen het gebruiken. Oftewel: ik denk eerder dat het de mensen en de bedrijven zijn die moeten opgroeien (ook al heeft ook de techniek nog een lange weg te gaan) en moeten leren opereren in een wereld van open communicatie en samenwerken.

  • Ik denk dat het medium volwassener is dan de manier waarop mensen het gebruiken. Oftewel: ik denk eerder dat het de mensen en de bedrijven zijn die moeten opgroeien (ook al heeft ook de techniek nog een lange weg te gaan) en moeten leren opereren in een wereld van open communicatie en samenwerken.

  • @Erwin: helemaal mee eens. Ik had een onderscheid moeten maken tussen de technische volwassenheid en de gebruikersvolwassenheid van een medium. Hierbij kan je eventueel nog een onderscheid maken tussen gebruikers vanuit bedrijfsmatige kant en individuele gebruikers. Het stuk van Oywwang was vooral gericht op de bedrijfsmatige kant van het gebruik. Ook bij veel gebruikers is er nog veel te winnen (gisteren één van de meest bijzondere telefoontjes gehad over een blog waar ik niets mee te maken had waar woorden in vielen als ‘ik zou het erg vinden als we dit moeten laten escaleren’)…

    Dus helemaal eens, is het vooral een mentale en culturele aanpassing dat dingen nu open en bloot gezegd worden. Het op waarde schatten van wat gezegd wordt en daar ook inhoudelijk op in kunnen gaan als je niet eens bent met wat gezegd is. En ook niet proberen de waarheid te verdraaien of ontkennen van het verleden, maar al dan niet daar een mea culpa voor maken als dat nodig is of accepteren dat mensen je ergens op afrekenen, bijvoorbeeld.

  • @Erwin: helemaal mee eens. Ik had een onderscheid moeten maken tussen de technische volwassenheid en de gebruikersvolwassenheid van een medium. Hierbij kan je eventueel nog een onderscheid maken tussen gebruikers vanuit bedrijfsmatige kant en individuele gebruikers. Het stuk van Oywwang was vooral gericht op de bedrijfsmatige kant van het gebruik. Ook bij veel gebruikers is er nog veel te winnen (gisteren één van de meest bijzondere telefoontjes gehad over een blog waar ik niets mee te maken had waar woorden in vielen als ‘ik zou het erg vinden als we dit moeten laten escaleren’)…

    Dus helemaal eens, is het vooral een mentale en culturele aanpassing dat dingen nu open en bloot gezegd worden. Het op waarde schatten van wat gezegd wordt en daar ook inhoudelijk op in kunnen gaan als je niet eens bent met wat gezegd is. En ook niet proberen de waarheid te verdraaien of ontkennen van het verleden, maar al dan niet daar een mea culpa voor maken als dat nodig is of accepteren dat mensen je ergens op afrekenen, bijvoorbeeld.

  • Pingback: uberVU - social comments()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën