identiteitDe site wie-o-wie.nl is afgelopen week gestart met het aanbieden van een ‘Persoonlijk rapport online identiteit’. Een analyse welke beeld internet over jou oplevert en dat tegen een introductieprijs van € 39,95.

Wie-o-wie laat een voorbeeldrapport zien op hun site, dus een mooie mogelijkheid om eens te kijken of zo’n rapport die € 39,95 ook waard is. Het rapport geeft in tien netjes opgemaakte pagina’s een beschrijving van welk beeld dat oproept plus wat algemeen en op de persoon toegespitst advies. Ik mag aannemen dat de opstellers van het rapport hun eigen tool inzetten: op wie-o-wie.nl kan je immers de naam van iemand (of jezelf) invoeren en wie-o-wie zet de resultaten van verschillende zoekmachines en social media sites op een rij. De kwaliteit daarvan? Tja, zo ongeveer dezelfde kwaliteit als de zoekmachines opleveren.

Ben je lekker actief op internet, beetje bewust van de effecten daarvan en heb je een niet al te algemene naam, dan zijn de resultaten van zoekmachines en dus van wie-o-wie heel redelijk. Heb je een veelvoorkomende naam en geen uitgesproken activiteiten, dan ben je minder makkelijk vindbaar en de kans op persoonsverwarring is tamelijk groot. Daar verandert wie-o-wie niets aan. Wie-o-wie is niet meer of minder dan een redelijk goed functionerende verzameling van andere sites. Tot zo ver de input voor het rapport.

De output dan. Op een intake formulier dat je moet invullen staan vragen als ‘Hoe denk je dat jezelf over komt?’ en praktische informatie als je telefoonnummer. Wie-o-wie gaat die gegevens dan controleren. Dat levert zo’n 10 pagina’s tekst op. Veel woorden om op zich duidelijke gegevens die je ook gratis had kunnen opvragen, te verpakken. Het voorbeeldrapport voor een zeker Ronald Oldenburger levert teksten op als: ‘Je hebt een openbaar profiel op Hyves’. Dat hij op Twitter drie personen volgt en door 2 gevolgd wordt en dat z’n foto op MySpace waarschijnlijk niet up to date is. Tja, dat weet je zelf ook wel, lijkt me. Naast deze constateringen komt het rapport her en der met persoonlijk advies. Dat komt dan niet veel verder dan ‘wellicht moet je de foto updaten’.

Aan het einde nog anderhalve pagina algemeen advies. Daarin staat ‘bedenk goed hoe je jezelf wilt branden? Wat wil je uitstralen? Denk je eens in dat je een onbekende bent. Welk beeld zou die zich dan vormen over jou als hij op internet keek?’. Nuttig advies. Goed om af en toe te doen, maar of je daar nu een rapport van een kleine veertig Euro voor nodig hebt? Lijkt  me niet.

Effectiever is het om een met een beetje gezond verstand en een frisse blik af en toe een half uurtje te ego-googlen (als dan niet via wie-o-wie). En lees wellicht wat over online personal branding. Ik ken nog wel iemand die daar een alleraardigste boek over geschreven. Kost maar € 15,95 euro.

Over de Auteur

Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is zelfstandig interim-manager en adviseur. In zijn opdrachten werkt Hugo-Jan Ruts op het snijvlak van management, marketing en HRM. Hij doet dat vanuit verschillende rollen: interim(project)manager, co-manager, business-coach of adviseur. Zowel bij zijn voormalige vaste functies als bij zijn interim opdrachten is Hugo-Jan Ruts vooral actief bij HR-dienstverleners. O.a. W&S-, interim- en trainingsbureaus. naast het uitvoeren van interim-managementopdrachten adviseert hij in die sector over strategie, personal branding, internet en social media. (zie voor meer info: http://nl.linkedin.com/in/hugojanruts). Op 'RecTec' schrijft Hugo-Jan Ruts met name over recruitment van interim-managers en interim-professionals. Hij is verder initiatiefnemer van www.zipconomy.nl, het kennisplatform over de interimmarkt.


5.028 views | Reageer (8 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Wie-o-wie.nl komt met ‘online identiteit check’ | RecTec -- Topsy.com()

  • Dank Hugo-Jan voor je feedback en uitgebreide artikel!

    Wij krijgen iedere dag veel mailtjes van mensen die hulp vragen omtrent hun online identiteit. Vaak zijn dit niet zulke ‘tech-savvy’ mensen als de doelgroep van dit blog en zijn ze niet goed thuis in de materie. Het gaat vaak om twee soorten verzoeken die we krijgen: 1) hoe word ik onvindbaar en 2) hoe presenteer ik mezelf optimaal.

    De eerste categorie helpen we met tips over het dichtzetten van je profielen, hoe ze webmasters moeten benaderen voor het verwijderen van gegevens en hoe ze in de toekomst moeten omgaan met persoonsgegevens. (Heb je voor de grap wel eens geprobeerd de verwijder-knop op hyves te vinden?)

    De tweede categorie is al wat meer bezig met hun online id maar wil wat praktische tips en adviezen. Vaak valt op dat ze wel aanwezig zijn op internet en netwerken maar dat consistentie, uitgebreidheid of focus ontbreekt. (bv: wie wil je bereiken, wat voor beeld wil je uitdragen en wat zet je daar voor in). Ook opmerkelijk is dat mensen over het algemeen wel een aantal profielen hebben waarvan ze het bestaan niet meer afwisten.

    Deze twee groepen, waarvan opvalt dat ze niet met internet zijn opgegroeid en ook gemiddeld wat ouder zijn, proberen we te bedienen met een rapport. De behoefte is groot want we krijgen al veel aanvragen binnen en de reacties op de rapporten zijn erg positief. De tijd die we er mee kwijt zijn is ongeveer gelijk aan de prijs van het rapport maar we zien het meer als toegevoegde waarde voor onze bezoekers dan als extra businessmodel.

    We hebben ook al een aantal reacties gekregen van de wat meer technisch onderlegde groep en die waren nogal verdeeld. Ik denk persoonlijk dat als je vindt dat het zelf uit te zoeken is binnen 10 minuten, je niet tot onze doelgroep behoort ;). Overigens heb je zelfs als ‘tech-savvy’ persoon nog weleens blinde vlekken voor wat betreft je online id en kan een externe blik soms erg helpen.

  • Dank Hugo-Jan voor je feedback en uitgebreide artikel!

    Wij krijgen iedere dag veel mailtjes van mensen die hulp vragen omtrent hun online identiteit. Vaak zijn dit niet zulke ‘tech-savvy’ mensen als de doelgroep van dit blog en zijn ze niet goed thuis in de materie. Het gaat vaak om twee soorten verzoeken die we krijgen: 1) hoe word ik onvindbaar en 2) hoe presenteer ik mezelf optimaal.

    De eerste categorie helpen we met tips over het dichtzetten van je profielen, hoe ze webmasters moeten benaderen voor het verwijderen van gegevens en hoe ze in de toekomst moeten omgaan met persoonsgegevens. (Heb je voor de grap wel eens geprobeerd de verwijder-knop op hyves te vinden?)

    De tweede categorie is al wat meer bezig met hun online id maar wil wat praktische tips en adviezen. Vaak valt op dat ze wel aanwezig zijn op internet en netwerken maar dat consistentie, uitgebreidheid of focus ontbreekt. (bv: wie wil je bereiken, wat voor beeld wil je uitdragen en wat zet je daar voor in). Ook opmerkelijk is dat mensen over het algemeen wel een aantal profielen hebben waarvan ze het bestaan niet meer afwisten.

    Deze twee groepen, waarvan opvalt dat ze niet met internet zijn opgegroeid en ook gemiddeld wat ouder zijn, proberen we te bedienen met een rapport. De behoefte is groot want we krijgen al veel aanvragen binnen en de reacties op de rapporten zijn erg positief. De tijd die we er mee kwijt zijn is ongeveer gelijk aan de prijs van het rapport maar we zien het meer als toegevoegde waarde voor onze bezoekers dan als extra businessmodel.

    We hebben ook al een aantal reacties gekregen van de wat meer technisch onderlegde groep en die waren nogal verdeeld. Ik denk persoonlijk dat als je vindt dat het zelf uit te zoeken is binnen 10 minuten, je niet tot onze doelgroep behoort ;). Overigens heb je zelfs als ‘tech-savvy’ persoon nog weleens blinde vlekken voor wat betreft je online id en kan een externe blik soms erg helpen.

  • @Bart,

    Ik begrijp dat jullie niet rijk zullen worden met jullie ‘online id check’ (althans niet rechtstreeks) begrijp ik. Voor een trainingen die ik (o.a. aan interim-managers) geef, maak ik voor de deelnemers zelf ook een korte scan hoe ze op internet overkomen en daar ben je inderdaad wel even mee bezig en niet binnen 10 minuten. Maar het gaat er uit eindelijk om welke waarde jullie er met het rapport terug geven voor die 40 Euro. Op basis van het voorbeeld rapport vind ik de verhouding ‘beschrijving van de feiten’ en ‘advies’ toch wel wat magertjes. Misschien gewoon wat minder tijd besteden aan omschrijven van die al bekende en zichtbare feiten en wat meer gericht advies.

    Dat nog veel mensen zich weinig bewust, zo niet naief zijn, van de (ook negatieve) kracht van internet op de beeldvorming over jezelf blijft een feit, en dus een markt.

    Succes!

  • @Bart,

    Ik begrijp dat jullie niet rijk zullen worden met jullie ‘online id check’ (althans niet rechtstreeks) begrijp ik. Voor een trainingen die ik (o.a. aan interim-managers) geef, maak ik voor de deelnemers zelf ook een korte scan hoe ze op internet overkomen en daar ben je inderdaad wel even mee bezig en niet binnen 10 minuten. Maar het gaat er uit eindelijk om welke waarde jullie er met het rapport terug geven voor die 40 Euro. Op basis van het voorbeeld rapport vind ik de verhouding ‘beschrijving van de feiten’ en ‘advies’ toch wel wat magertjes. Misschien gewoon wat minder tijd besteden aan omschrijven van die al bekende en zichtbare feiten en wat meer gericht advies.

    Dat nog veel mensen zich weinig bewust, zo niet naief zijn, van de (ook negatieve) kracht van internet op de beeldvorming over jezelf blijft een feit, en dus een markt.

    Succes!

  • Ik ben erg actief op het internet, en ik ben me bewust van het effect dat de zoekmachine resultaten kunnen maken.

  • Interessant en wellicht een gat in de markt. Als wij nieuw personeel aannemen googlen we de sollicitanten ook altijd even.

  • Pingback: Robert W. Bob Duggan()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën