Dit artikel is geplaatst op 26-11-2009 om 07:24 en geplaatst in de categorie Personal branding. Reacties op dit bericht kan je volgen via RSS RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie geven, of trackback vanaf je eigen website.
De site wie-o-wie.nl is afgelopen week gestart met het aanbieden van een ‘Persoonlijk rapport online identiteit’. Een analyse welke beeld internet over jou oplevert en dat tegen een introductieprijs van € 39,95.
Wie-o-wie laat een voorbeeldrapport zien op hun site, dus een mooie mogelijkheid om eens te kijken of zo’n rapport die € 39,95 ook waard is. Het rapport geeft in tien netjes opgemaakte pagina’s een beschrijving van welk beeld dat oproept plus wat algemeen en op de persoon toegespitst advies. Ik mag aannemen dat de opstellers van het rapport hun eigen tool inzetten: op wie-o-wie.nl kan je immers de naam van iemand (of jezelf) invoeren en wie-o-wie zet de resultaten van verschillende zoekmachines en social media sites op een rij. De kwaliteit daarvan? Tja, zo ongeveer dezelfde kwaliteit als de zoekmachines opleveren.
Ben je lekker actief op internet, beetje bewust van de effecten daarvan en heb je een niet al te algemene naam, dan zijn de resultaten van zoekmachines en dus van wie-o-wie heel redelijk. Heb je een veelvoorkomende naam en geen uitgesproken activiteiten, dan ben je minder makkelijk vindbaar en de kans op persoonsverwarring is tamelijk groot. Daar verandert wie-o-wie niets aan. Wie-o-wie is niet meer of minder dan een redelijk goed functionerende verzameling van andere sites. Tot zo ver de input voor het rapport.
De output dan. Op een intake formulier dat je moet invullen staan vragen als ‘Hoe denk je dat jezelf over komt?’ en praktische informatie als je telefoonnummer. Wie-o-wie gaat die gegevens dan controleren. Dat levert zo’n 10 pagina’s tekst op. Veel woorden om op zich duidelijke gegevens die je ook gratis had kunnen opvragen, te verpakken. Het voorbeeldrapport voor een zeker Ronald Oldenburger levert teksten op als: ‘Je hebt een openbaar profiel op Hyves’. Dat hij op Twitter drie personen volgt en door 2 gevolgd wordt en dat z’n foto op MySpace waarschijnlijk niet up to date is. Tja, dat weet je zelf ook wel, lijkt me. Naast deze constateringen komt het rapport her en der met persoonlijk advies. Dat komt dan niet veel verder dan ‘wellicht moet je de foto updaten’.
Aan het einde nog anderhalve pagina algemeen advies. Daarin staat ‘bedenk goed hoe je jezelf wilt branden? Wat wil je uitstralen? Denk je eens in dat je een onbekende bent. Welk beeld zou die zich dan vormen over jou als hij op internet keek?’. Nuttig advies. Goed om af en toe te doen, maar of je daar nu een rapport van een kleine veertig Euro voor nodig hebt? Lijkt me niet.
Effectiever is het om een met een beetje gezond verstand en een frisse blik af en toe een half uurtje te ego-googlen (als dan niet via wie-o-wie). En lees wellicht wat over online personal branding. Ik ken nog wel iemand die daar een alleraardigste boek over geschreven. Kost maar € 15,95 euro.
5.121 views | Reageer (8 reacties)
Pingback: Tweets die vermelden Wie-o-wie.nl komt met ‘online identiteit check’ | RecTec -- Topsy.com()
Pingback: Robert W. Bob Duggan()