Via Jeroen Kneppers werd ik op Twitter gewezen op de volgende presentatie over social recruiting. Voor de die hard volgers niet heel veel nieuws, maar herhalen is de kracht van adverteren, dus goed om even door te nemen. Een paar leuke pointers om mee te nemen zitten er ook in.

Dat Linkedin inmiddels ’s wereld grootste CV database is, zal niemand zijn ontgaan. Hoewel ik een hekel heb aan de term CV database voor Linkedin, want die impliceert dat iedereen daar op zoek is naar een baan en dat je de mensen hetzelfde zou kunnen benaderen als wanneer men een CV op bijvoorbeeld Monsterboard zet. Dat is niet het geval, maar het is wel de grootste professionele profielen database van de wereld. Prachtig om in te zoeken, ook erg handig voor het checken van referenties. Ook trouwens kandidaten die checken of jij als werkgever wel interessant genoeg bent.Twitter, Facebook en Hyves zijn interessante manieren om naar buiten te brengen dat je mensen zoekt. Als je niet veel volgers hebt, zal je daar voor moeten betalen. Facebook en Hyves hebben daarvoor aardige targetting systemen.

Een interessante optie die nog weinig onder de aandacht is: Meetup. Meetup is een soort sociaal netwerk waarop heel prettig en handig je evenementen kan organiseren. Ook groot in Nederland, onder andere MoMo (Mobile Monday) en Social Strategy Talk, om maar twee grote events in de nieuwe media te noemen, worden via een meetup group georganiseerd. Een Meetup group geeft de mogelijkheid om te zoeken welke evenementen in de buurt in jouw vakgebied er zijn en die bijvoorbeeld te sponsoren. Je kan er natuurlijk ook gewoon bij aanwezig zijn, hoewel een agressieve benadering daar zeker niet bij past. En mijn ervaring is dat de meeste recruiters aanwezig bij dergelijke events doorgaans snel worden uitgekotst door de aanwezigen omdat wat een recruiter ‘niet agressief’ vindt een aanwezig vaak veel te agressief vindt.

Open source projecten zijn ook een fantastische manier om talent te vinden. Laat mensen meedenken (eventueel voor een prijs) en kies het beste talent uit. Ook iets dat nog veel te weinig gedaan wordt.

Blogs zijn ook een fantastische manier om een pipeline te zoeken. Niet alleen door zelf te bloggen, maar je kan ook bloggers of reageerders recruiten.

En tot slot blijft de eigen corporate career site natuurlijk een essentiƫle schakel in het hele systeem. Uiteindelijk komt daar toch bijna iedereen even kijken en moet dit een goed gevoel geven. Helaas is dat in Nederland nog steeds een ondergeschoven kindje, want de kwaliteit is doorgaans nog ver beneden peil, zo bleek recent weer uit Digitaal-Werven.

Er zijn dus veel manieren om de sociale media in te zetten voor recruitment. Kies als organisatie die manier die het beste bij je past en ga daarmee aan de slag.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


789 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn