Generatie Y… ja, alweer.

Door Bas van de Haterd op 23-11-2009 08:11.

digitalnativeHet interview voor het artikel was al weer zo lang geleden dat ik het me niet eens meer herinnerde, maar ik werd gewezen (dankzij Twitter en een Clipit alert op mijn naam) op het feit dat het nu online stond. Een heel leuk stuk is het geworden (al zeg ik het zelf) in de Automatiseringsgids over Generatie Y en hun ‘vreemde’ gewoontes.

Het stuk is erg genuanceerd in mijn optiek en zo moeten we ook met Generatie Y omgaan. Het is niet de generatie met ongekende superman krachten, die sommige ze toedichten. Maar ze zijn wel fundamenteel anders, net als de baby boomers anders waren dan de X’ers.

Ik ga niet alles opsommen van het artikel (lees het gewoon, de moeite waard, ook al lees je dan meer van mijn quotes erin). Maar een aantal puntjes toch even opsommen:

– Generatie Y is collectivistisch i.p.v. individualistisch. Let hierbij wel op, het collectivisme is niet hetzelfde als het socialisme zoals generatie Y collectivistisch zou omschrijven. Het is een andere vorm, maar de groep is erg belangrijk.
– Door het collectivisme gebeuren er dingen waar je als bedrijf vaak niet op voorbereid bent. Ouders mee op sollicitatie, opa en oma mee bij het afstuderen van de bedrijfsacademy (leuk voorbeeld van Cisco staat in het stuk).
– Ze zijn nog niet gewend om te gaan met kritiek, daar zal training en coaching voor moeten zijn aangezien ze dat op school ook te weinig krijgen
– Ze zijn niet altijd gewend aan directe face-to-face communicatie. Ook daar moet een organisatie voorzichtig mee omgaan, wat niet wil zeggen dat je ze moet pamperen
– Ze zijn veel beter in multi tasken of in ieder geval fast switchen
– Ze zijn altijd connected. Afschermen van sociale netwerken zal ze enkel via de mobiele telefoons die laten bezoeken en leiden tot verlies van productiviteit
– Respect werkt twee kanten op en hypocrisie  is iets waar ze een hekel aan hebben. Bierdrinkende foto’s op Hyves? Nou en? Is de directeur of recruiters nooit dronken geweest? Waarom zo’n opheft daarover.
– Ouders hebben ook een grote impact op de keuze voor een werkgever. De corporate site en corporate recruitment site moet dus niet enkel jong, hip en flashy zijn!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.014 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën