connectedAfgelopen week schreef ik over de mogelijkheden van gaming voor recruitment. Er liggen kansen om met games jezelf in de markt te zetten en aan je employer brand te werken. Sinds Facebook zijn netwerken heeft geopend via een API zijn er echter een heleboel mogelijkheden bijgekomen op gaming gebied, die we samenpakken onder de noemen: social gaming.

Social games zijn doorgaans kleine spelletjes die je kan spelen met je vrienden op Facebook, maar ook bijvoorbeeld Twitter en andere sociale netwerken. Dat dit inmiddels big business is geworden bewijst de overname van Playfish door Game gigant Electronic Arts recentelijk. Inmiddels zijn er de nodige speculaties over wat er gaat gebeuren. Een paar voorbeelden (met recruitment mogelijkheden):

Eerst echter de vraag: waarom is social gaming hot? Laat ik beginnen te stellen dat gaming eigenlijk altijd hot is geweest en de misvatting dat het voor geeks was precies dat is geweest: een misvatting. De grootste groep gamers? Vrouwen boven de 40… Spelen vooral kleine spellen zoals diamond rush en dergelijke.

Social gaming

Waarom is social gaming zo populair? Waarom hebben veel spellen ineens miljoenen spelers? Dat zit in het virale effect van de game. Het is namelijk heel leuk om tegen je vrienden te spelen en de sociale netwerken maken dat heel erg laagdrempelig. Zeker als er een incentive is om vrienden uit te nodigen en dit makkelijk wordt gemaakt zie je dat er heel snel heel veel spelers in een spelletje zitten. Het is wel oppassen geblazen, want de irritatie is er ook heel erg snel. Een goede controle dat iemand niet te vaak kan worden uitgenodigd scheelt een heleboel negatieve gevoelens.

Ook is er een tweede ‘opgepast’ moment. Omdat het zo makkelijk is te beginnen, is het net zo makkelijk om te stoppen. Veel social games hebben vaak een korte levenscyclus. Niets mis mee op zich als je iets actiematig inzet, maar als een game wat duurder is en voor de langere termijn aan employer branding moet doen is het belangrijk dat er een steeds vernieuwende game play in zit. Het concept moet dus steeds nieuwe uitdagingen bieden in zo’n geval.

Mannen en vrouwen

Mannen en vrouwen gamen heel anders. Dat komt uit een hele serie onderzoeken naar voren. Mannen houden van dingen bouwen, karakters, steden, noem het maar op. Een lange termijn social game zou dus meer op mannen gericht zijn. Een korte actiematige game die in een paar dagen of een week gecompleteerd is, is meer iets voor vrouwen. Het is doorgaans erg lastig om games voor beide sexes te maken, hoewel er wel voorbeelden zijn waar het gelukt is.

Facebook en Hyves

Facebook heeft verreweg het meeste social games en daar liggen de meeste kansen. Natuurlijk is Hyves in Nederland vele malen groter dan Facebook en dus is het de vraag of het verstandig is voor een bedrijf met Nederlandse oriëntatie om een Facebook game te ontwikkelen. Hoewel de Facebook populatie in Nederland inmiddels toch ook richting die van LinkedIN groeit en LinkedIN groot genoeg is om recruitmentboeken en sollicitatieboeken over te schrijven en recruitment trainingen over te geven. Dus zo klein is Facebook ook weer niet. Vooral studenten met internationale oriëntatie en de meer ‘koplopers’ in de nieuwe media adoptie zitten in Facebook op dit moment, hoewel de poule steeds diverser wordt.

Hyves heeft ook wel games gehad, denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse Tour poule van de Telegraaf en ook hun olympische spelen acties was bijvoorbeeld zeer succesvol. Toch zijn dit niet het type games dat iemand voor ogen heeft bij social gaming, maar het gaat er wel meer en meer naar toe. Bij Hyves zijn dus ook mogelijkheden, met widgets, maar beperkter tot op heden dan in Facebook.

Mogelijkheden

Wat zijn dan mogelijkheden voor social gaming op employer branding gebied? Denk bijvoorbeeld aan het verslaan van je vrienden met allerlei kennis quizzen. Bijzonder populair in Facebook zijn allerlei spellen van filmkennis, muziekkennis, muziekgelijkenissen, etc. Zit je in een sector waar productkennis belangrijk is? Dan kan je op dat gebied een social quiz maken. Mode merken bijvoorbeeld zouden hier iets mee kunnen.

Ook blijkt in de praktijk dat iedereen die gek is van een bepaald vak, het ook leuk vind hier mee te gamen. Zoek je bijvoorbeeld handelaren (ik denk aan commodotie traders of import-export bedrijven) kan je hier prachtig een spel omheen ontwikkelen waar je kan handelen in van alles en nog wat. Zoek je middle managers is dat natuurlijk ook geen probleem als je kijkt naar de oude business games die ik al speelde op de HAVO (toen nog over de fax) waar je met voorraden, personeel, kosten, baten, investeringen, etc moest werken.

Accountants en/of de belastingdienst kunnen natuurlijk een spelletje opzetten waarbij je moet proberen elkaar te slim af te zijn met het spelen met cijfers en controle daarvan. Banken kunnen een beurshandel spel opzetten en zo zijn er nog tientallen, zo niet honderden, mogelijkheden.

Het resultaat

Het resultaat van een dergelijke social game kan tweeledig zijn. Ten eerste kan je er natuurlijk kleine prijzen aan verbinden en als je de game goed opzet kan het een hele interessante pré selectietool zijn. Ten tweede kan je het goed inzetten voor employer branding. Een beurshandelspel, u aangeboden door bank X, met als prijs 500 euro op je aandelenrekening bij die bank, of bijvoorbeeld een dag meelopen met een echte handelaar.

De mogelijkheden voor zowel branding als directe recruitment zijn aanwezig, de kracht van elkaar uitdagen maakt het laagdrempelig om in korte tijd een hele grote groep te kunnen bereiken. Daarvan zal het gros geen potentiële kandidaat zijn. Toch zullen die er ook tussen zitten én de kans dat iemand anders jouw bedrijf zal aanraden bij iemand die wel mogelijk voor je bedrijf geschikt is zal alleen maar groeien als meer mensen je naam op het netvlies hebben en een positieve ervaring hebben gehad met je organisatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.069 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën