ted1Gisteren was TEDxAmsterdam, een congres. Nou ja, een congres, ik denk dat we het wel hét congres van het jaar kunnen noemen. Als je een eerste keer een dergelijk congres organiseert en vervolgens 4.500 aanmeldingen krijgt voor 450 stoelen is dat redelijk uniek.

Het thema van TEDxAmsterdam was duurzaamheid in alle facetten en de sprekers variëren van de minister van Europese zaken (Frans Timmermans) tot Rabbijn Soetendorp, van ondernemer en filantroop Jacob Gelt Dekker tot Wubbo Okkels en Kevin Kelly. Nu kan ik een verslag maken van de indrukken van deze dag, van het feit dat de Rabbijn mij bijna tot tranen roerde of de fantastische presentatie van Bjarke Ingles (een architect uit Denemarken). Maar dat zou een heel lang verhaal worden en ik zou veel sprekers tekort doen. Wat wel heel interessant is, is om naar de TED organisatie zelf te kijken en hier lessen uit te trekken over hoe bedrijven fans kunnen hebben.

Succes van een bedrijf is tegenwoordig voor 99% te danken aan personeel, niets meer, niet minder. Top personeel binnen halen is dus essentieel. Dan heb je bedrijven met wervingsproblemen en bedrijven zonder en die laatste zijn uniek. Voor veel organisaties iets onhaalbaars, denken ze. Apple en Google zijn bijvoorbeeld voorbeelden van bedrijven met nauwelijks wervingsproblemen. Daar wil men werken. Veel bedrijven zeggen: onrealistisch voor ons. Voor veel bedrijven klopt dat, omdat ze er van uit gaan dat het niet realistisch is of een management hebben dat het niet realistisch maakt. Toch is op dit gebied iets van TED te leren.

Om zo’n bedrijf te zijn waar men bij wil horen moet je iets bijzonders doen. Ook Layar bewijst dat bijvoorbeeld, men heeft een uniek mooi product dat wel eens heel groot kan worden en daarmee trekken ze meer dan voldoende top talent aan dat graag voor hen wil werken. Het budget hiervoor: 0 euro.

TED is echter een voorbeeld van een organisatie die dit ook bewerkstelligt, maar daarmee nog veel meer bereikt dan direct personeel aannemen. TED bestaat sinds 1984, al best een tijd, maar is pas echt heel erg groot sinds 2005. Wat maakt TED nu zo uniek en welke vruchten plukken ze daar van?

Kwaliteit

Ik denk dat de belangrijkste oorzaak van het succes van TED ligt in het feit dat men 100% focus heeft op kwaliteit. Men organiseert met de hele organisatie slechts 2 events per jaar, of inmiddels 3. Die events moeten dan wel helemaal top zijn natuurlijk en heel veel geld opleveren om een organisatie van 40 man draaiende te houden. Een extreme focus op kwaliteit dus en daarbij ook NIETS doen wat van mindere (niet eens slechte, maar mindere) kwaliteit is. Hierbij is het heel belangrijk om te realiseren dat kwaliteit en kwantiteit haaks op elkaar staan.  Ik ben me bewust dat de meeste bedrijven dit niet willen geloven en het ontkennen, maar het is onmogelijk om ultieme kwaliteit te leveren indien je een hoge kwantiteit levert. Een eenvoudig voorbeeld: elke benzinemaatschappij levert geen kwaliteit, want echte kwaliteit zou een ander type brandstof zijn voor elke andere motor. Dat is een geaccepteerd gebrek aan kwaliteit, maar het is dus geen top kwaliteit.

Daarnaast doet TED iets bijzonders. Die events die men organiseert zijn bijzonder, uniek, ‘remarkable’ zoals Seth Godin zou zeggen.

Type bedrijf

De eerste opmerking die ik hoor als ik het heb over dit soort bijzondere bedrijven is dat ‘dat nu eenmaal niet kan in onze branche, fans hebben’. “Apple en Google kunnen dat ja, maar wij niet” hoor je vaak. Maar ik durf te wedden dat Euroforum of Media Plaza of Reed Business Events dat ook zal zeggen. En toch bewijst TED dat het ook in hun branche mogelijk is. Alleen moet je er bijzonder voor zijn.

Open structuur

Het bijzondere aan TED is, naast de kwaliteit, de open structuur. TED heeft gedaan wat geen enkel andere event organisator durft, men heeft hun belangrijkste ‘asset’, de lezingen, vrij gegeven op video. Ik herinner me nog de discussies bij mijn oud werkgever, een event organisator, dat dan niemand meer naar onze events zou komen. TED heeft momenteel een wachtlijst, tegen meer dan 1.000 dollar per kaartje.

Daarnaast heeft TED de mogelijkheid gegeven aan andere mensen om onafhankelijke TEDx events te organiseren. De licentie hiervoor kost: NIETS. Daar laten ze dus een enorme inkomstenbron liggen, hoor ik nu alle oude denkers zeggen. Maar juist die gratis licentie, waarbij men steun krijgt, maar dus ook geen winst mag maken op het event, houdt het TED merk in stand. Men gaat heel nadrukkelijk dus niet voor winstmaximalisatie op korte termijn, maar waarde maximalisatie op lange termijn.

Die open structuur zie je overigens heel vaak terugkomen bij dergelijke succesvolle bedrijven. Kijk naar Layar met een hele open API, waar men nu nieuwe applicaties opbouwt die Layar graag zelf had willen bouwen, maar geen budget voor had. Gratis en voor niets bouwen anderen die nu voor ze, omdat ze zo open zijn. Het succes van Twitter is hier ook aan te danken overigens, aan de applicaties die op Twitter gebouwd worden door de open structuur.

Het resultaat

Kwaliteit en een open structuur die niet streeft naar winst optimalisatie, maar maximale waarde creatie. Wat levert dat nu op?

In het geval van TED onder andere dat er nu honderden TED talks zijn vertaald met ondertitels, zonder dat hier één euro aan is uitgegeven. Er zijn wereldwijd honderden tot duizenden mensen die gratis hun tijd en kwaliteit willen investeren in TED, gewoon omdat het TED is. Net als Wikipedia, maar TED is geen not-for-profit organisatie.

Ook gebeuren er vanuit de TED community zaken die men niet voor mogelijk had gehouden. Er worden dankzij TED scholen opgericht in Afrika, oceanen gered van overbevissing en aan compassie gewerkt in het midden oosten. Allemaal kleine steentjes die bijdragen aan het merk TED, allemaal mensen die door TED bereid zijn om meer te doen dan ‘alleen maar werken’.

Conclusie

Een bedrijf kan zich positioneren in de arbeidsmarkt als organisatie met fans. Commercieel of niet commercieel is dan helemaal niet relevant. Er zijn voldoende voorbeelden, naast Layar is dat bijvoorbeeld een Seats2Meet in Nederland. Maar dan moet een organisatie wel iets unieks doen, iets bijzonders. Een open structuur hebben en streven naar waarde optimalisatie en niet geld optimalisatie. Niet overal aan willen verdienen omdat het kan, wat vaak leidt tot een veel grotere waarde creatie als je dat niet doet. Dan kunnen organisaties fans krijgen die je helpen met het uitdragen van je employer brand, met het feit dat mensen voor je willen werken omdat je “TED” bent (of Apple of Google of Layar). Het kan wel en volgens mij in elke sector, het is alleen niet eenvoudig en het moet in het DNA van je hele organisatie zitten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.851 views | Reageer (9 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Wat kunnen we leren van TED? | RecTec -- Topsy.com()

  • @Bas – voor mij de kern van je verhaal is de omarming van de open structuur door TED. Belangrijkste asset (de presentaties) vrijgeven op video; komt overeen met online beschikbaar stellen van je boek (zoals David Meerman Scott heeft gedaan). Publiek leest het, raakt overtuigd/geïnspireerd whatever en zijn van daaruit bereid ook de printversie aan te schaffen. Zo ook bij TED. Heb het online kunnen volgen en raakte overtuigd. Werd geraakt. Ik weet nu wat ik kan verwachten en wat ik krijg en ben bij wijze van spreken een volgende keer zonder morren bereid te betalen om de beleving nog intenser te laten zijn. Groet, een echte fan (nu wel :-))

  • @Bas – voor mij de kern van je verhaal is de omarming van de open structuur door TED. Belangrijkste asset (de presentaties) vrijgeven op video; komt overeen met online beschikbaar stellen van je boek (zoals David Meerman Scott heeft gedaan). Publiek leest het, raakt overtuigd/geïnspireerd whatever en zijn van daaruit bereid ook de printversie aan te schaffen. Zo ook bij TED. Heb het online kunnen volgen en raakte overtuigd. Werd geraakt. Ik weet nu wat ik kan verwachten en wat ik krijg en ben bij wijze van spreken een volgende keer zonder morren bereid te betalen om de beleving nog intenser te laten zijn. Groet, een echte fan (nu wel :-))

  • Bram Koster

    @Bas – mooi verhaal. Jij geeft aan dat het volgens jou in elke sector kan. Interessante volgende vraag is dan natuurlijk of er ook ruimte is voor meerdere van dit soort partijen in elke sector. Zouden Euroforum en Reed Business Events dit allebei kunnen doen? In andere woorden: levert deze aanpak een duurzaam concurrentievoordeel of niet?

  • Bram Koster

    @Bas – mooi verhaal. Jij geeft aan dat het volgens jou in elke sector kan. Interessante volgende vraag is dan natuurlijk of er ook ruimte is voor meerdere van dit soort partijen in elke sector. Zouden Euroforum en Reed Business Events dit allebei kunnen doen? In andere woorden: levert deze aanpak een duurzaam concurrentievoordeel of niet?

  • @Bram: dat is een goede vraag en mijn inschatting is: ja, er is ruimte voor meerdere partijen in elke sector. Maar nee, niet voor iedereen. Je hebt middelmatigheid nodig om te kunnen excelleren. Nu hebben we daar in Nederland gelukkig (of helaas) geen gebrek aan: middelmatigheid.

    Duurzaam concurrentievoordeel is het zeker, want fans blijven doorgaans fans, die lopen niet zomaar weg. Kijk naar voetbalclubs, die kunnen slecht spelen, andere fans kunnen hele steden kort en klein slaan, maar men blijft fan. Tenminste, tot het moment dat je echt van je kernwaarden af gaat.

    Online wordt alles heel erg snel gekopieerd, daar zit de kracht nooit in de techniek, nooit in de sales, maar altijd in je ‘fan base’.

    Je moet echter wel in het DNA van je bedrijf hebben zitten dat je streeft naar iets unieks. Dus kan Euroforum het? Nee, daar is het de organisatie niet naar. Reed Business? Nee, beursgenoteerde bedrijven zitten altijd in de middelmatigheid, dat is namelijk eigen aan kwartaalcijfers en omvang (korte termijn denken). Is er ruimte voor meerdere van deze partijen: ja. Maar je moet een redelijk lange adem hebben het op te bouwen (hoewel er voorbeelden genoeg zijn ook van partijen die in hele korte tijd iets uit de grond wisten te stampen, met name door hun personal brands in te zetten voor iets).

  • @Bram: dat is een goede vraag en mijn inschatting is: ja, er is ruimte voor meerdere partijen in elke sector. Maar nee, niet voor iedereen. Je hebt middelmatigheid nodig om te kunnen excelleren. Nu hebben we daar in Nederland gelukkig (of helaas) geen gebrek aan: middelmatigheid.

    Duurzaam concurrentievoordeel is het zeker, want fans blijven doorgaans fans, die lopen niet zomaar weg. Kijk naar voetbalclubs, die kunnen slecht spelen, andere fans kunnen hele steden kort en klein slaan, maar men blijft fan. Tenminste, tot het moment dat je echt van je kernwaarden af gaat.

    Online wordt alles heel erg snel gekopieerd, daar zit de kracht nooit in de techniek, nooit in de sales, maar altijd in je ‘fan base’.

    Je moet echter wel in het DNA van je bedrijf hebben zitten dat je streeft naar iets unieks. Dus kan Euroforum het? Nee, daar is het de organisatie niet naar. Reed Business? Nee, beursgenoteerde bedrijven zitten altijd in de middelmatigheid, dat is namelijk eigen aan kwartaalcijfers en omvang (korte termijn denken). Is er ruimte voor meerdere van deze partijen: ja. Maar je moet een redelijk lange adem hebben het op te bouwen (hoewel er voorbeelden genoeg zijn ook van partijen die in hele korte tijd iets uit de grond wisten te stampen, met name door hun personal brands in te zetten voor iets).

  • Pingback: Jim Stolze » Thank you!!()

  • Pingback: Overschatten en onderschatten | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën