Gaming en recruitment

Door Bas van de Haterd op 19-11-2009 07:54.

blogosphereEr zijn nog maar heel weinig hele goede voorbeelden van, hoewel de voorbeelden die er zijn erg succesvol zijn. Games inzetten voor recruitment is nog een relatief onontgonnen gebied waar nog veel te winnen is.

Hoe kan je met games werken voor recruitment? Je kan natuurlijk gewoon adverteren in games. Electronic Arts heeft in een aantal van hun eigen games al ‘don’t just play, create, work at EA’ advertenties draaien. Makkelijk voor een game producent hoor ik dan vaak, maar als niemand anders het probeert zullen er ook nooit succesverhalen komen. Microsoft beloofd nu een nieuw in game advertising platform, waarbij niet enkel meer op billboards kan worden geadverteerd, maar ook als een soort pre roll (tijdens het laden) op de xbox.

De andere manier zijn zogenaamde adver games en daar liggen heel veel recruitment kansen.

Advergames zijn games speciaal ontwikkeld voor één adverteerder. Recentelijk heeft de Volvo Ocean Race game de prijs voor beste adver game gewonnen. Dit spel is gebaseerd op de echte Volvo Ocean Race en vanuit passie gemaakt om een geweldig zeil spel te hebben.

Recruitment games

Voorbeelden van recruitment games zijn er ook in Nederland. Zo was er professionals pools paradise, waar VMBO leerlingen een pool in Ibiza elektrotechnisch moesten maken zonder zichzelf te elektrocuteren. Een jaar er voor was er de variant waarin men een concert elektrotechnisch moest realiseren. Het doel: VMBO studenten meer laten kiezen voor de elektrotechnische richting. Dit alles is opgezet van uit een branche vereniging. De games waren een groot succes, tientallen procenten meer instroom.

Ook heeft vorig jaar de Novaa (vereniging van AA accountants) een game genaamd ‘the letter’ ontwikkeld en het jaar ervoor een game genaamd ‘rood geld’, beide gericht op accounting studenten. Ook beide zeer succesvol naar ik vernomen heb.

Kansen

De kansen van gaming zijn legio voor werkgevers en branche verenigingen. Je kan kandidaten en studenten namelijk iets laten beleven, daadwerkelijk laten zien hoe iets in een sector werkt of bij jullie bedrijf werkt. Er kan zelfs een soort selectietool inzitten als je de game heel goed aanpakt. Zo zijn er verschillende beleggersspellen, die ook als uitstekende selectie tool kunnen gelden voor bijvoorbeeld traders op de aandelenmarkten.

De opzet

Een game is iets waar maar weinig mensen verstand van hebben. Een goede game play is essentieel voor het ontwikkelen van een goede game. Natuurlijk moet een adver game dicht bij het bedrijf en de core business zitten, maar het moet ook leuk zijn om te doen. Games ontwikkelen is een vak en een goede game ontwikkelaar hierbij betrekken is dan ook essentieel. Gelukkig hebben we in Nederland heel erg veel goede serious game ontwikkelaars, dus dat is geen probleem die te vinden.

Zorg dat de game in de buurt ligt van je bedrijf, de kernwaarden en de core business. Zorg vervolgens ook dat de game leuk is om te doen, iets te maken heeft met het vakgebied en mogelijk dat er ook iets leuks te winnen is. Gaming is belevenis en kan je employer brand heel erg versterken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


870 views | Reageer (3 reacties)
  • Zijn helaas toch wel weer de “oude” voorbeelden van het inzetten van een game als recruitment tool. Had gehoopt dat dit het afgelopen jaar veranderd zou zijn.
    Er zijn zoveel goede games en ideeën in Nederland en er zijn helaas nog maar weinig bedrijven die hier op zijn minst mee experimenteren. Toch jammer van al die goede creatieve ideeën.

  • Zijn helaas toch wel weer de “oude” voorbeelden van het inzetten van een game als recruitment tool. Had gehoopt dat dit het afgelopen jaar veranderd zou zijn.
    Er zijn zoveel goede games en ideeën in Nederland en er zijn helaas nog maar weinig bedrijven die hier op zijn minst mee experimenteren. Toch jammer van al die goede creatieve ideeën.

  • Pingback: Gaming & recruitment II: Social gaming | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën