Darwin recruiters

Door Marcel Tankink op 16-11-2009 08:17.

DarwinAls corporate recruiter heb je bijna altijd te maken met het ontwikkelen van headcountplannen. Hierin probeer je in te schatten wat je personeelsbehoefte voor de komende periode zal zijn. Meestal bestaan deze cijfers uit een verwacht verloop wat je wilt gaan vervangen, en een geplande groei van aantal medewerkers.

Voorafgaand aan het maken van dit plan doe je een rondje langs de velden en probeer je met je vacaturehouders tot een zinvolle invulling van je plan te komen. Als het meezit weet je als recruiter ook al wat je budget gaat worden voor het komende jaar, zodat je ook al een groot deel van je acties hierop kunt afstemmen.

In periodes van recessie is het ‘makkelijk’ voor een recruiter. Geen budget, geen uitbreiding, maar het verloop willen we wel opvangen. Prettige wedstrijd, en aangezien je toch tijd over hebt, doe dan ook gelijk maar even de exitgesprekken met de medewerkers die we moeten ontslaan. Met als gevolg dat je dezelfde mensen interviewt die je ook al gesproken hebt toen je ze wilde aannemen.

Tijdens hoogtij dagen is het ook ‘appeltje-eitje’ voor je. Plenty budget, iemand met 2 linkerhanden gevonden? Kom maar binnen met je knecht, het kan toch niet op!

Maar ja, dat is niet echt de huidige situatie binnen veel bedrijven. Het lijkt weer beter te gaan, wat moeten we doen? Een groot accountantskantoor gaat toch maar driftig mensen aannemen, omdat ze zelf ook niet weten wat de markt gaat doen. Het is bovendien goedkoper om eventueel weer van die mensen af te komen, dan dat we straks weer met onze concurrenten moeten vechten om diezelfde kandidaten.

De meeste recruiters hebben deze bekende 7-jarige varkenscyclus nog niet bewust meegemaakt in hun carrière, dus leermomenten zijn er ook nog niet. Maar er zijn dus wel degelijk een aantal valkuilen te definiëren:

  • Het opportunisme van behoorlijk wat sales personen (veel opdrachten in de pipeline, dus nu mensen aannemen!) kun je als recruiter vaak met een korrel (of een hele berg) zout nemen;
  • Ga niet gelijk al je budget spenderen. Als het goed is heb je de afgelopen jaren je CRM goed kunnen vullen met potentieel, heb je LinkedIn onder de knie gekregen als wervingskanaal en nog enkele van deze zaken. Nut deze bronnen eerst goed uit;
  • Blijf kritisch in wie je aanneemt; het is aanlokkelijk om quick wins te scoren met het aannemen van, met alle respect, mindere goden en het is ook goed voor je bonus. Maar mocht het met het bedrijf toch niet zo snel goed gaan, dan zijn deze mensen ook weer de eersten waarnaar gekeken wordt als er afscheid genomen moet worden;
  • Ken je interne opdrachtgevers en blijf in overleg met ze. Zij weten het beste hoe hun financiële huishouding is qua bankzitters en of er plaats is voor een nieuw persoon.

Al deze punten leiden er natuurlijk niet toe dat je jouw recruitmentpraktijk tot in detail kunt gaan plannen. Maar als corporate recruiter zijn er meer zaken belangrijk dan het halen van jouw target. In tegenstelling tot veel bureaurecruiters, die veelal 1 opdracht bij een klant doen en dan weer weg zijn, heb jij wel belang bij het aannemen van een kandidaat die op langere termijn ook bij je bedrijf succesvol zal zijn.

Belangrijkste les is dan ook wel dat jij je flexibel kunt blijven opstellen, blijft aanpassen aan de omstandigheden en hier snel op kunt inspelen. Een recruitment jaarplan is fantastisch, het getuigt van het feit dat je hebt nagedacht over hoe je de wervingsuitdagingen wilt aanpakken. Maar zie het vooral als een levend document. Schroom niet om halverwege (of eerder) het jaar aanpassingen in je plan zelf voor te stellen. Je houdt zelf controle over je plan hierdoor en creëert nog meer goodwill bij je interne klanten.

Ik mag er dus van uit gaan dat goede recruiters heilig overtuigd zijn van Darwin’s theorie. Zolang jij je blijft aanpassen aan je omgeving zul je overleven!

Over de Auteur

Marcel Tankink Deze blogger is niet meer actief voor RecTec


869 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën