hyveslogoAfgelopen week was er een meeting op Hyves HQ, waar Yme Bosma een presentatie gaf over waar Hyves nu staat en waar ze heen gaan. Ik was er niet bij, maar de presentatie is duidelijk. Natuurlijk is er meteen kritiek (van andere mensen die er niet bij waren), want Facebook rukt niet voor niets op. Toch blijft Hyves voor mij een hele belangrijke bron voor arbeidsmarktcommunicatie, gezien de cijfers. Even een kort overzicht:

Hyves bestaat 5 jaar, 150 medewerkers, winstgevend en de omzet groeit dit jaar met 25% naar 15 tot 20 miljoen euro. Een blijvertje dus voorlopig.

8 miljoen Nederlanders (dat is de helft van onze totale populatie) heeft een profiel, 3 miljoen zijn dagelijks actief, 5 miljoen maandelijks. Dus een hele grote harde kern (welk TV programma haalt nog 3 miljoen kijkers?), maar de semi actieve schil is een stuk minder actief geworden.

Hyves is als de Galliërs van Astrix en Obelix. Klein in een klein stukje wereld, met een heel groot Romeins leger (Facebook, MySpace) om zich heen. Dat wisten we al n.a.v. het interview met Marc de Vries op DWI.

Er komen relatief gezien meer Nederlanders op Hyves dan Amerikanen op Facebook (wat wil je met zo’n penetratiegraad). De gemiddelde Nederlander op Hyves besteed ruim 5 keer zoveel tijd op Hyves dan de gemiddelde Nederland op Facebook aan Facebook besteed.

September van dit jaar was een recordmaand voor Hyves in activiteit. Krabbels, Tikken, Respect uitdelen, WWW’s invullen, het steeg allemaal hard.

Waar gaat het naar toe met Hyves? Er komt een nieuwe homepage, men zet sterk in op het WK voetbal maar vooral interessant zijn de mobiele ontwikkelingen. En daar kunnen ook recruiters wat mee als ze dat slim aanpakken.

Conclusie

Hyves is voor recruiters in Nederland (nadrukkelijk in Nederland) nog een onmisbare schakel in de arbeidsmarktcommunicatie. Actief recruiten is het niet zo geschikt voor, en wettelijk gezien ook grijs gebied. Maar voor goede acties en op korte termijn ook mogelijkheden met locatie gebaseerde mobiele diensten blijft Hyves iets waar iedereen in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment naar moet kijken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.024 views | Reageer (15 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Hyves blijft in Nederland belangrijk kanaal | RecTec -- Topsy.com()

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • @Bas Eens, Hyves blijft bepalend voor Nederlandse sociale arbeidsmarktcommunicatie. Zeker wanneer je vanuit bereik in leeftijden en locatie denkt. Maar bereiken alleen is denk ik niet voldoende. Om ook te verbinden (dialoog tussen peers) moeten werkgevers verder gaan dan de ‘zendingsdrift’ die nu in de vorm van diverse (soms) gave campagnes op Hyves voorbij komt. Nu nog leuk, maar die glans gaat er denk ik snel vanaf. Het bieden van relevantie die moet leiden tot een gesprek (in plaats van 2.0. zenden) komt nauwelijks nog van de grond. Deloitte is de aangename uitzondering, daar worden randvoorwaarden gecreëerd voor een authentieke (vak)dialoog tussen werknemer en toekomstig werknemer. Deze dialoog is wel duurzaam en zal het merk verder laden.

  • @Bas Eens, Hyves blijft bepalend voor Nederlandse sociale arbeidsmarktcommunicatie. Zeker wanneer je vanuit bereik in leeftijden en locatie denkt. Maar bereiken alleen is denk ik niet voldoende. Om ook te verbinden (dialoog tussen peers) moeten werkgevers verder gaan dan de ‘zendingsdrift’ die nu in de vorm van diverse (soms) gave campagnes op Hyves voorbij komt. Nu nog leuk, maar die glans gaat er denk ik snel vanaf. Het bieden van relevantie die moet leiden tot een gesprek (in plaats van 2.0. zenden) komt nauwelijks nog van de grond. Deloitte is de aangename uitzondering, daar worden randvoorwaarden gecreëerd voor een authentieke (vak)dialoog tussen werknemer en toekomstig werknemer. Deze dialoog is wel duurzaam en zal het merk verder laden.

  • @Jeroen: Helemaal eens, ik zeg ook nergens in dit stuk hoe je het moet doen, alleen dat het een niet te vergeten onderdeel is van je campagne.

    En 2.0 zenden? Volgens mij haal je je termen door elkaar. 2.0 is namelijk communicatie, dialoog. Zenden is 1.0…

    Hoe dan ook, er is veel mogelijk op Hyves. Je zal authentiek aanwezig moeten zijn, sterker nog, dat ben je al (met 8 miljoen mensen op Hyves is het bijzonder als er geen collega actief is), dus dan kan je maar beter zorgen dat die collega’s weten hoe ze kunnen communiceren met toekomstig collega’s daar. En ook hier geldt, tijd is belangrijker dan geld investering. Social media is geen project of campagne, het is een ‘way of business life’ zou ik bijna zeggen.

    Dus hoe je het doet, dat is deels afhankelijk van je bedrijf en daar sta ik ze graag in bij 🙂 Maar dat je op Hyves aanwezig moet zijn op dit moment (ondanks alle geluiden van social media guru’s dat ze op hun retour zijn) is voor mij evident.

  • @Jeroen: Helemaal eens, ik zeg ook nergens in dit stuk hoe je het moet doen, alleen dat het een niet te vergeten onderdeel is van je campagne.

    En 2.0 zenden? Volgens mij haal je je termen door elkaar. 2.0 is namelijk communicatie, dialoog. Zenden is 1.0…

    Hoe dan ook, er is veel mogelijk op Hyves. Je zal authentiek aanwezig moeten zijn, sterker nog, dat ben je al (met 8 miljoen mensen op Hyves is het bijzonder als er geen collega actief is), dus dan kan je maar beter zorgen dat die collega’s weten hoe ze kunnen communiceren met toekomstig collega’s daar. En ook hier geldt, tijd is belangrijker dan geld investering. Social media is geen project of campagne, het is een ‘way of business life’ zou ik bijna zeggen.

    Dus hoe je het doet, dat is deels afhankelijk van je bedrijf en daar sta ik ze graag in bij 🙂 Maar dat je op Hyves aanwezig moet zijn op dit moment (ondanks alle geluiden van social media guru’s dat ze op hun retour zijn) is voor mij evident.

  • Jeroen Gerth

    @Bas: Interessant! Nu vraag ik me echter wel af wat ik kan doen als toekomstig werknemer. Ik gebruik Hyves zelf niet zozeer voor arbeidsgerelateerde gelegenheden. Eerder voor het persoonlijk vlak, bv voor de onderwerpen en zaken die ik niet zozeer in een arbeidsomgeving kwijt kan of kan vinden. Nu ben ik wel benieuwd hoe ik met deze werkgevers en requiters in dialoog kom, maar vind het dan juist ook wat ingewikkeld worden.

    Hmm, ga ik eens over nadenken. 🙂

  • Jeroen Gerth

    @Bas: Interessant! Nu vraag ik me echter wel af wat ik kan doen als toekomstig werknemer. Ik gebruik Hyves zelf niet zozeer voor arbeidsgerelateerde gelegenheden. Eerder voor het persoonlijk vlak, bv voor de onderwerpen en zaken die ik niet zozeer in een arbeidsomgeving kwijt kan of kan vinden. Nu ben ik wel benieuwd hoe ik met deze werkgevers en requiters in dialoog kom, maar vind het dan juist ook wat ingewikkeld worden.

    Hmm, ga ik eens over nadenken. 🙂

  • Ha Bas,

    voor bedrijven met grote budgetten (de Marine, Luchtmacht, Delloite, enz) heb je helemaal gelijk. Dan is Hyves een prachtig platform met gigantisch bereik. Met een goed doordacht concept (creatief, passend bij de doelgroep, passend bij het imago van de opdrachtgever, etc) geloof ik zeker dat je mooie resultaten kan behalen. Misschien niet eens in daadwerkelijk resultaat, maar zeker in merkbeleving en imago.

    Voor de kleinere adverteerder, waarbij direct resultaat (lees kandidaten) belangrijker is, vinden wij Hyves echter minder interessant. Dit ligt aan twee zaken. Enerzijds zitten veel hyvers wat minder te wachten op arbeidsmarkt gerelateerde zaken. Ze zijn gewoon bezig met hyven. Zeker in vergelijking met LinkedIn, wat een stuk meer een openbare CV database is waar mensen zich vaak heel bewust etaleren voor nieuwe kansen in hun loopbaan.

    Ten tweede vinden wij de mogelijkheden tot targeting bij Hyves ver onder de maat. De gemiddelde hyver vult zijn profiel nu eenmaal heel slecht in en houdt dit daarna al helemaal niet meer bij. Dit is voor ons de grootste reden om hyves niet in te zetten voor kleinere campagnes. Je kan namelijk alleen met hagel schieten. En dat is zonde, want de potentie van Hyves zit hem wat ons betreft juist in de kennis over de hyver. Als ze daar nu eens werk van maken, dan verwacht ik dat Hyves voor IEDERE campagne een must-have zal worden.

    Nogmaals, momenteel zie ik dit alleen weggelegd voor grote (landelijke) adverteerders waarbij targeting niet relevant is.

    Grt Remy (VONQ)

  • Ha Bas,

    voor bedrijven met grote budgetten (de Marine, Luchtmacht, Delloite, enz) heb je helemaal gelijk. Dan is Hyves een prachtig platform met gigantisch bereik. Met een goed doordacht concept (creatief, passend bij de doelgroep, passend bij het imago van de opdrachtgever, etc) geloof ik zeker dat je mooie resultaten kan behalen. Misschien niet eens in daadwerkelijk resultaat, maar zeker in merkbeleving en imago.

    Voor de kleinere adverteerder, waarbij direct resultaat (lees kandidaten) belangrijker is, vinden wij Hyves echter minder interessant. Dit ligt aan twee zaken. Enerzijds zitten veel hyvers wat minder te wachten op arbeidsmarkt gerelateerde zaken. Ze zijn gewoon bezig met hyven. Zeker in vergelijking met LinkedIn, wat een stuk meer een openbare CV database is waar mensen zich vaak heel bewust etaleren voor nieuwe kansen in hun loopbaan.

    Ten tweede vinden wij de mogelijkheden tot targeting bij Hyves ver onder de maat. De gemiddelde hyver vult zijn profiel nu eenmaal heel slecht in en houdt dit daarna al helemaal niet meer bij. Dit is voor ons de grootste reden om hyves niet in te zetten voor kleinere campagnes. Je kan namelijk alleen met hagel schieten. En dat is zonde, want de potentie van Hyves zit hem wat ons betreft juist in de kennis over de hyver. Als ze daar nu eens werk van maken, dan verwacht ik dat Hyves voor IEDERE campagne een must-have zal worden.

    Nogmaals, momenteel zie ik dit alleen weggelegd voor grote (landelijke) adverteerders waarbij targeting niet relevant is.

    Grt Remy (VONQ)

  • Remy,

    Heldere uiteenzetting van je standpunt! Ben het alleen niet helemaal met je eens en zal dat vanuit mijn praktijk proberen te onderbouwen. Zoals je wellicht weet werk ik voor Detailresult. Als werkgever is Detailresult volstrekt onbekend. Wel zul je de merken Dirk van den Broek en D-Reizen kennen die onderdeel van deze holding uitmaken. Detailresult Logistiek, als werkgever minstens zo onbekend, verzorgt de bevoorrading van al onze verkooppunten. Daar zijn we Hyves gaan inzetten om een groot aantal vacatures in het distributiecentrum in te vullen. Niet door een dure & gelikte campagne op te tuigen. Nee, keep it simple; iedereen vraagt aan 5 vriendjes in zijn netwerk of ze wellicht geïnteresseerd zijn in een baan binnen het distributiecentrum dan wel of ze wellicht iemand kennen die wel geïnteresseerd is. Op basis hiervan is een peer-to-peer discussie ontstaan waarmee we >80 vacatures hebben vervuld. Ergo je hoeft geen grote & bekende werkgever te zijn om succesvol te zijn met recruitment in sociale media. Wél is het essentieel dat je niet de techniek of het platform – zoals bijvoorbeeld hyves – centraal stelt, maar je doelgroep. Voor onze doelgroep had Hyves voldoende kritische massa om relevantie te bieden. Voor andere doelgroepen zijn weer andere sociale platformen van toegevoegde waarde.

    Groet Jeroen

  • Remy,

    Heldere uiteenzetting van je standpunt! Ben het alleen niet helemaal met je eens en zal dat vanuit mijn praktijk proberen te onderbouwen. Zoals je wellicht weet werk ik voor Detailresult. Als werkgever is Detailresult volstrekt onbekend. Wel zul je de merken Dirk van den Broek en D-Reizen kennen die onderdeel van deze holding uitmaken. Detailresult Logistiek, als werkgever minstens zo onbekend, verzorgt de bevoorrading van al onze verkooppunten. Daar zijn we Hyves gaan inzetten om een groot aantal vacatures in het distributiecentrum in te vullen. Niet door een dure & gelikte campagne op te tuigen. Nee, keep it simple; iedereen vraagt aan 5 vriendjes in zijn netwerk of ze wellicht geïnteresseerd zijn in een baan binnen het distributiecentrum dan wel of ze wellicht iemand kennen die wel geïnteresseerd is. Op basis hiervan is een peer-to-peer discussie ontstaan waarmee we >80 vacatures hebben vervuld. Ergo je hoeft geen grote & bekende werkgever te zijn om succesvol te zijn met recruitment in sociale media. Wél is het essentieel dat je niet de techniek of het platform – zoals bijvoorbeeld hyves – centraal stelt, maar je doelgroep. Voor onze doelgroep had Hyves voldoende kritische massa om relevantie te bieden. Voor andere doelgroepen zijn weer andere sociale platformen van toegevoegde waarde.

    Groet Jeroen

  • @jeroen: goede aanvulling, dank. Inderdaad moet je een platform inzetten waar het goed voor is en Hyves is veel minder geschikt als advertentie platform dan als conversatie platform. Maar ja, daar hebben media inkopers weinig aan. En dat kost geen budget, maar tijd en dat is weer een probleem dat veel organisaties dat niet (denken te) hebben.

  • Pingback: Vrienden uitwisselen op verschillende netwerken | RecTec()

  • @jeroen: goede aanvulling, dank. Inderdaad moet je een platform inzetten waar het goed voor is en Hyves is veel minder geschikt als advertentie platform dan als conversatie platform. Maar ja, daar hebben media inkopers weinig aan. En dat kost geen budget, maar tijd en dat is weer een probleem dat veel organisaties dat niet (denken te) hebben.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën