opa_oma06In de boekrecensie van Groundswell sprak ik al eerder over het socio technographics profile. Een tool van Forrester gebaseerd op hun wereldwijde onderzoek naar ‘wie doet nu eigenlijk wat’ online. Vaak weet een recruiter (of marketeer) wel wat zijn of haar doelgroep is, hoe de leeftijd ongeveer is, of er meer mannen of vrouwen in zitten, maar niet wat deze personen nu doen met social media.

Daar heeft Forrester dus onderzoek naar gedaan en ze onderscheiden daarin een aantal mogelijkheden. Je hebt creators, critics, collectors, joiners, spectators en inactives. Dit zijn overigens typeringen die kunnen overlappen. Interessant als je iets met social media gaat doen is te weten waar jouw doelgroep ongeveer voor in is. Het heeft geen enkel nut om een community op te zetten waar mensen zelf content moeten maken als je bijna geen creators hebt. Als ik kijk naar de HR en Recruitment wereld in Nederland hebben we heel beperkt aantal creators, iets meer critics, maar niet genoeg om een levendige community voor op te zetten. Deze sector is vooral spectator en inactive, met enkele joiners en collectors. Hieronder een overzicht wat elk van deze termen betekent.

sociotechnographics

Wat kan je hier nu mee? Het is van belang om in je doelgroep te kijken wat nu het gros van de mensen wel en niet zal doen. RecTec is een blog waar een aantal mensen content produceren, maar niet te veel verwachtingen hebben m.b.t. reacties. Er zit geen forum mogelijkheid achter aangezien er toch weinig mensen de behoefte hebben te creƫren, zelfs reageren is voor de meeste als een stap te ver.

Tool

Forrester heeft hiervoor een interessante tool ontwikkeld waar je op basis van leeftijd, geslacht en land (Nederland zit er ook bij) kan kijken hoeveel mensen procentueel in welke groep vallen. Omdat de steekproef in Nederland niet heel groot is, is het helaas niet mogelijk leeftijd en geslacht te combineren.

Deze tool is er zowel voor consumenten als voor business – to – business inkopers. Die van de consumenten is nu ge-update met 2009 consumenten data, vandaar dat hij weer helemaal bij is. Een handige gratis online tool om te kijken wat je doelgroep nu inmiddels in welke mate online doet, zodat de community die je zou gaan bouwen beter aansluit bij de wensen van je te werven doelgroep.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


640 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn