tennetDigitaal-Werven is de jaarlijkse prijs voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring. Dat wil zeggen, de beste recruitmentwebsite en digitale afhandeling van de sollicitatie. Dit jaar kent Digitaal-Werven 6 genomineerden, eerder bespraken we hier al Quinity, Reed Business, Sogyo en Tam Tam.

Vandaag is de de beurt aan de één na laatste van deze serie, oud winnaar TenneT. TenneT is verantwoordelijk voor het Nederlandse hoogspanningsnet en heeft vorig jaar de prijs gewonnen. Dit jaar zijn ze wederom genomineerd, wat maakt de TenneT site zo sterk?

tennet

De site van TenneT begint met een visual met geluid. Normaal is geluid op een site dat automatisch aan staat iets dat niet op prijs wordt gesteld, maar er is gekozen voor functioneel geluid. Vogeltjes, krekels en het geluid van stroom die door hoogspanningskabels gaat. Vanaf deze pagina kan je naar verschillende plekken. De corporate video die sfeer geeft en de profielen van vijf medewerkers die model staan voor de mensen die ze bij TenneT zoeken. Nieuw is dat bij één van deze medewerkers, projectleider Michiel, ook een eigen video zit.

tennet2Bijzonder goed aan dit systeem is dan met vervolgens in één beeld de inhoud van het werk geeft, een fotoboek dat het heel persoonlijk maakt en de verwante vacatures op het vakgebied van deze persoon. Op deze manier maakt TenneT het een persoonlijke ervaring. Hiernaast zie je een voorbeeld van het fotoboek van één van de medewerkers, met een korte omschrijving waar de foto over gaat. Het geeft een inkijk in de wereld van deze werknemer.

Krachtig is ook dat men meteen de gerelateerde vacatures erbij zet. De kans is immers groot dat iemand die de testimonial leest van een IT’er, zelf uit de IT komt en een marketeer zal bijvoorbeeld eerder kijken wat een communicatie medewerker te vertellen heeft.

Sport

Bijzonder aan TenneT is dat ze in hun arbeidsvoorwaarden natuurlijk relatief beperkt zijn. Het is immers een overheidsinstelling en dus strikt CAO gebonden. Toch weet TenneT hier heel goed mee om te gaan om de ruimte die men heeft goed te benutten en dat ook te verweven in de bedrijfscultuur en de recruitmentsite. Met speelt in op de balans werk-privé, maar ook op sport. Sport is natuurlijk een vorm waar veel energie bij komt kijken en als energiebedrijf is dat een hele natuurlijke combinatie.

Dat sporten verweven is met de bedrijfscultuur zie je al op de homepage. Daar staat bijvoorbeeld een link naar de foto’s van de Bridge to Bridge loop waar TenneT aan mee heeft gedaan. Het programma ‘committed power’ komt ook terug in de arbeidsvoorwaarden en in de corporate video, waar je meteen enkele collega’s lopend tegen komt. De kracht van TenneT op sportief gebied is dat ze het verweven hebben met het bedrijf, in de arbeidsvoorwaarden, en hier vervolgens op de recruitmentsite veel over communiceren. Dat is een stuk onderscheidend vermogen waar ze goed mee om gaan.

Vacature presentatie

Ook sterk aan de TenneT sit is de manier waarop men vacatures presenteert. De zoekfunctionaliteit is praktisch ingericht en geeft ook meteen aan hoeveel vacatures er zijn in het systeem. Ook geeft men meteen een kort profiel van één zin weer, iets dat handig is aangezien een functie-titel van bedrijf tot bedrijf heel erg kan verschillen. Het enige wat hier nog beter aan zou kunnen is als de vacatures zich ook dynamisch zouden aanpassen, dus niet alleen ‘hoeveel vacatures zijn er’, maar zonder een extra klik deze meteen onder in beeld zouden verschijnen.

tennet3

Conclusie

TenneT heeft nog steeds een hele goede site. De site is compleet, overzichtelijk en benadrukt wat het bedrijf uniek maak in de markt. TenneT heeft vorig jaar niet voor niets de award voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring gewonnen, maar heeft er helaas niet gekozen verder door te ontwikkelen. Doordat de site weinig social media elementen kent is het een redelijk statisch geheel, waardoor terugkerende bezoekers geen mogelijkheid hebben verrast te worden.

Digitaal-Werven event

Of TenneT wederom de beste Digitale Sollicitatie-ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. RecTec lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code DWI invullen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.040 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën