N.a.v. inspire-participationde posting van zondag, de social media wrap up, werd ik op Twitter door Petra ‘het meisje van de Slijterij‘ de Boevere erop gewezen dat er een reden was dat zoveel partijen toch relatief laat kunnen beginnen en groot kunnen worden. De meeste partijen zien sociale netwerken namelijk als techniek of technologie en vergeten dat het gaat om de gebruikers. Dit deed mij terugdenken aan een gesprek dat ik enkele jaren geleden heb gevoerd met een HR manager die een community op wilde zetten voor een bepaalde niche waar hij heel lastig mensen kon vinden. Hij was duidelijk zijn tijd vooruit en ik was dus enthousiast, tot hij zei: ‘en ik ben dan dus eigenaar van die community’.

Zijn doel was duidelijk, hij zocht een bepaald specialisme, wilde daar een niche community op inzetten, en hij was de eigenaar. Hij gaf ook duidelijk aan dat concurrenten natuurlijk dan buiten de deur gehouden moesten worden, want anders zouden die er misschien ook in kunnen werven. Ik gaf hem aan dat dit een onmogelijkheid was, maar dat zag ik verkeerd, zijn partner in deze, een club waar ik tot dat moment het idee van had dat ze het principe van communities wel begrepen, had al uitgelegd dat dat heel goed mogelijk was.

Maar hoe kan je eigenaar zijn van een community? Ik vroeg hem: ‘bent u ook eigenaar van uw vrienden’? Nee, dat natuurlijk niet. Maar je kon wel eigenaar zijn van een community, het was immers een website, daar kon je gewoon eigenaar van zijn. Ik probeerde hem te overtuigen dat je eigenaar kan zijn van een database en de website, maar niet van de community. Dat begreep hij wel, dat je nooit eigenaar kan zijn van een sociaal netwerk, maar helemaal is het nooit doorgedrongen geloof ik. Aangezien ik er nooit meer iets van gehoord heb en als het gewerkt had het een prachtige case was geweest die veel in ons vakgebied uitgedragen zou zijn lijkt het resultaat me duidelijk.

Gebruikers

Het punt bij sociale netwerken en communities is dat switchen redelijk makkelijk is en nog makkelijker zal worden. Veel mensen zijn al op meerdere netwerken actief en zelfs een mega netwerk als MySpace begint het te verliezen van Facebook omdat het niet naar zijn gebruikers luistert. MySpace lag honderden miljoenen gebruikers voor, maar is inmiddels ingehaald.

De verwachting is dat dataportabiliteit niet al te lang meer op zich laat wachten, waardoor je dus je gegevens mee kan nemen van één netwerk naar een ander. Dat kan nu soms al via omwegen. Recent heb ik mijn contacten op Linkedin geëxporteerd en en geïmporteerd in Google voor mijn adresboek. Dat kan ook in Twitter als je dat zou willen. Dit is nu nog een omweg, maar er komt een moment dat je je netwerk mee kan nemen van de ene naar de andere site en dat moment is geen 2 jaar meer van ons verwijderd.

De gebruikers moet dus centraal staan in alles wat je doet. Facebook kwam daar op een pijnlijke manier achter toen de Beacon invoerde, waarbij men door druk van de gebruikers dat snel hebben teruggedraaid.

Recruitment

Waarom dit belangrijk is voor recruitment? Ik geloof sterk in het concept waar deze man 3 jaar geleden al over sprak. Niche communities, kleine sociale netwerken voor hele kleine vakgebieden waar je moeite hebt de juiste mensen te identificeren en benaderen. Echter kan je deze netwerken niet sluiten, je moet ze open stellen. Registratie vooraf zal niet werken. “Het kost toch niets” hoor ik mensen dan zeggen, maar het kost tijd. En tijd is veel kostbaarder dan geld, tijd kan je namelijk nooit terug krijgen, geld wel. Tot het moment dat iemand weet of het de moeite waard is, zijn de kosten voor registratie te hoog. Je moet dus openheid bieden en meerwaarde bij registratie.

Ook is het onmogelijk om concurrenten buiten te houden. Ten eerste omdat je potentiële kandidaten bijna zeker deels bij de concurrent werken. Ten tweede omdat je je moet afvragen of dat is wat je leden willen.

Het grootste struikelblok m.b.t. sociale media is helaas bijna altijd dat het een project is voor veel bedrijven. Maar social media kan geen project zijn, het zijn namelijk niet de kosten waar je tegenaan loopt. Je zal tijd moeten investeren in het levendig houden van de community, het modereren en het aanbieden van content. De grootste investering is tijd.

Voorbeeld

Laten we als voorbeeld RecTec, de site waar jullie nu op zitten, nemen. Is RecTec een community? Ja, ik denk het wel. Er zitten nog geen profielen aan en het biedt lang niet zoveel faciliteiten die mogelijk zijn, maar het is een community. Persoonlijk beschouw ik RecTec als een succes, met 7.000 bezoeken per maand en een vaste groep bezoekers, vooral uit de branche, die de site dagelijks of enkele keren per week leest. Precies wat ik voor ogen had toen ik begon met RecTec. Daarop heb ik ook de site aangepast qua design en qua hoeveelheid content (1 tot 3 blogs per dag op doordeweekse dagen). Probeer ik mijn concurrenten buiten de deur te houden? Nee, ik ben er trots op dat ze het lezen en biedt juist bijna iedereen, inclusief veel concurrenten, een platform aan hun mening met de wereld te delen.

Ben ik de eigenaar? Juridisch gezien wel. Maar ik kan mijn bloggers niet dwingen te bloggen en de lezers niet dwingen te lezen. Vanuit dat perspectief is RecTec net zoveel van de lezers en de mede bloggers als van mij, echter ben ik wel de facilitator (ik stel het platform beschikbaar), de moderator (ik modereer comments en blogs van bloggers) en de animator (ik schrijf zelf). En als ik dingen doe die de community niet aan staan, gaat men weg. Dat is mijn rol.

De financiële kant van het opzetten van een community (Kosten: € 1.500,- aan development kosten aan D-Media) is minimaal t.o.v. de benodigde tijd die er in gaat zitten. Datzelfde geldt in principe voor elk sociale netwerk dat je nu wilt opzetten.

Conclusie

Als je kijkt naar social media staan we eigenlijk nog maar aan het begin. Er is nog heel veel mogelijk en in de meeste beroepsgroepen is er nog helemaal geen community. Als facilitator heb je het grote voordeel dat je wel de grenzen bepaald, hoewel de community in principe eigenaar is. Je moet dan ook de rol van animator spelen om het tot een succes te kunnen maken. Maar kansen liggen er nog genoeg, mits je niet de illusie hebt dat je eigenaar kan zijn van een sociaal netwerk. Elke partij die je vertelt dat u wel eigenaar kan zijn van een community praat je naar de mond, maar zal je niet helpen er een succes van te maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


607 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën