Social media wrap up

Door Bas van de Haterd op 08-11-2009 08:21.

connectedEr was de afgelopen dagen weer veel nieuws rondom social media, dus even een overzicht met de impact op recruitment.

Marketingfacts gaf een overzicht van de STIR cijfers van verschillende blogs. Een grote discussie daaronder over de betrouwbaarheid, of het gebrek daarvan eigenlijk. Maar als we die discussie terzijde schuiven en de focus leggen op recruitment kan je dus zien dat er in bepaalde niches hele grote blogs zijn met veel bezoek waar je zeer getarget je doelgroep kan bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Marketingfacts Jobs (waar ik voor verantwoordelijk ben), maar zo zijn er veel meer op veel meer vakgebieden.

VNU speelt hiermee in met hun community sites. Daarvan opende ze afgelopen week de derde, na HRbase en InInterim nu gericht op finance. InOverheid, is inmiddels gesloten, de concurrentie met name vanuit de overheid zelf was daar te groot.

En dan is het nog dit overzicht dat ik tegen kwam op Frank-Ly. Wanneer is welke social media site begonnen en hoeveel ‘leden’ heeft deze nu? Dat relativeert Hyves (‘slechts’ 9.000.000 leden) een beetje, hoewel 9.000.000 op de 16.000.000 inwoners natuurlijk nog steeds enorm is. Facebook met 300.000.000, maar ook het van oorsprong Belgische Netlog (56.000.000, meer dan LinkedIN dus) zijn enorm. En het geeft aan dat het nog steeds mogelijk is een enorm publiek te bereiken, mits je maar iets bijzonders doet.

4073340232_c81a34e9e6_o

De impact op recruitment hiervan? Denk goed na waar je mensen zouden kunnen zijn, net als met de niche sites in Nederland moet je internationaal goed weten welke speler in jouw doelgroep in jouw gewenste land een grote spelers is. Orkut (van Google) is in Nederland nooit van de grond gekomen, maar kent wel 56.000.000 leden. Rusland en China kennen hun eigen spelers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


908 views | Reageer (5 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn