YoungProfessionalWomanNa wat blijken van “bureau-bashing” om me heen leek het me wel eens wat om heel nuchter en basic de toegevoegde waarde van werving & selectie bureaus the identificeren, dat had ik eerder ook beloofd. Die toegevoegde waarde is er namelijk. In elk geval kennelijk, aangezien veel bureaus nog steeds, ook in deze tijd van crisis en web 2.0, zaken kunnen doen.

Dat brengt me eerst bij een constatering: veel bureaus doen nog steeds zaken. Er zijn dus klanten. Dus is er behoefte. Zou die er niet zijn dan hadden bureaus namelijk geen klanten. Simpel. En kennelijk geldt dit ook voor de zo verfoeide “cowboys” en “CV schuivers”. Ik zie uit die hoek de laatste tijd opvallend wat vraag naar nieuwe consultants. Dus los van wat ik of anderen van bureaus algemeen of sommige methoden specifiek vinden: er wordt kennelijk mee voorzien in een behoefte. Condicio sine qua non. Interessanter zijn de vragen waarom en waarmee. Ik doe een dappere poging in 2 delen, anders zou deze post wel erg lang worden.

Waarom niet zelf doen?

Met de opkomst van internet in het algemeen en social media in het bijzonder zouden bureaus wel eens hun toegevoegde waarde in het werven van geschikte kandidaten kunnen verliezen. Bijvoorbeeld omdat bedrijven laagdrempelig veel meer zelf kunnen werven en aan talent pools kunnen bouwen via genoemde kanalen. Er zijn enkele goede redenen te noemen waarom dit niet het einde betekent van werving & selectie bureaus.

Soorten media en daarmee advertentiemogelijkheden zijn op enig moment voor alle partijen beschikbaar. De beschikbaarheid van bepaalde media als kanaal voor adverteren en contact onderhouden als argument voor de levensvatbaarheid van bepaalde diensten en partijen (voorbeelden in alinea’s hier en hier) is daarom een fundamentele denkfout. Ik zie dagelijks personeelsadvertenties in kranten en tijdschriften, geplaatst door bureaus. Dit is iets dat bedrijven zelf ook al tientallen jaren kunnen doen, en soms ook doen. Jobboards: zelfde verhaal. En toch worden bureaus ingeschakeld die (deels) dezelfde paden bewandelen. Waarom?

Kan het zo zijn dat met een bureau een specialist op het gebied van werving wordt ingeschakeld. Een partij die de beschikbare mogelijkheden sneller, efficiënter, beter en goedkoper kan gebruiken. Wat er toe leidt dat het bureau kandidaten vindt en aanbied die de klant zelf niet kan vinden tegen aantrekkelijke voorwaarden. Zou zomaar kunnen. Of wellicht voegt een bureau waarde toe door middel van een gedegen pre selectie, uitvoeren van assessments et cetera. Werkt het (deels) ook nog eens op basis van no cure no pay, dan heb je alles bij elkaar toch een aantrekkelijke propositie. Tenslotte is het maar de vraag of je, als je alle kosten meerekent zoals de uren van je corporate recruiter en kosten van zelf adverteren, daadwerkelijk goedkoper uit bent.

En meer algemeen geldt dat er in de zakelijke dienstverlening veel wordt verkocht dat bedrijven in principe zelf zouden kunnen, maar in de praktijk níet kunnen of willen. Zelfs als men zich er van bewust is. Dan heet het gewoon focus op je core business en outsourcing. Neem ICT. Waarom niet zelf een club IT-ers in dienst nemen, desnoods tijdelijk? Daar zijn veel redenen voor te noemen, die er grotendeels op neerkomen dat je gedegen en ervaren specialisten inschakelt. Zie een bureau eens als outsourcing partner van je managed recruitment services. Een specialist die weet wat hij doet en je daarmee letterlijk een goede dienst bewijst. Volgende keer meer over de toegevoegde waarde van een persoonlijke relatie met je bureau en uitbesteding op deelgebieden.

Deze blog is geschreven door Niels Jordens van Careersinholland

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


852 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën