schaapNu de vraag naar arbeid in termen van vacatures weer iets toeneemt en er, hoe je het ook bekijkt meer aanbod van arbeid is dan een jaar geleden, is het gevolg dat je meer (soms veel meer) reacties op je vacatures krijgt. Dat is voor ons en onze opdrachtgevers plezierig maar voor kandidaten is dat een minder gunstig effect. De meest logische reactie van een kandidaat daarop, zou volgens mij moeten zijn dat je meer in de picture wilt komen bij de selecteurs van een vacature. Het middel daarvoor lijkt me de telefoon! Je kan direct contact maken, kunt vragen stellen en het geeft je als kandidaat een podium om jezelf te presenteren.

Echter als ik bekijk hoeveel kandidaten er bij ons in procedures zitten en hoeveel kandidaten ons bellen dan kun je gerust stellen dat kandidaten in ieder geval, niet, per telefoon communiceren.

Goed beschouwd zijn er drie uitnodigingen verzonden om telefonisch contact op te nemen. Immers staat er onder elke vacature, voor meer informatie kunt u contact opnemen met … Daarnaast krijgt elke kandidaat een ontvangstbevestiging waarin staat, mocht u vragen hebben dan kunt u altijd bellen met…. En tenslotte een afwijzing met daarin mocht u n.a.v. dit schrijven vragen hebben dan kunt u contact opnemen met…. Dat is drie keer kandidaten uitnodigen te bellen en meestal bellen ze nooit, terwijl er voor ongeveer 80% van de vacature communicatief vaardige kandidaten worden gezocht?

Volgens mij zijn er redenen genoeg om wel te bellen. Zo heb je als kandidaat, die belt om meer informatie, altijd meer indruk gemaakt dan de kandidaat die überhaupt niet belt. Als je gedurende het proces informeert naar de stand van zaken en je doet dat op een plezierige manier heb je in het slechtste geval een enthousiaste indruk achtergelaten. Met het nabellen van een afwijzing heb je 2 mogelijke doelstellingen. De eerste is om er iets van te leren (feedback te ontvangen). De 2e mogelijke doelstelling is om te kijken of er toch nog mogelijkheden zijn om de afwijzing ongedaan te maken of te horen of er andere vacature spelen. Kortom alleen maar kansen!

Wat gaat er hier nu mis? zijn kandidaten zich hiervan collectief onbewust, is het faal angst? of is de Nederlandse sollicitant een ongeïnteresseerd mak lammetje.

Over de Auteur

Jeroen Bergen Na het mijn studies Personeel & Arbeid en Personeel wetenschappen heb ik reeds in 1998 gewerkt voor een vacaturesite voor ICT professionals. Vervolgens ben ik in 2000 bij Primatch begonnen als HRM consultant. Sinds 2005 ben ik partner binnen Primatch. Ik heb een grote interesse in het functioneel gebruik van nieuwe media en de toepasbaarheid voor het HRM werkveld. Ik ben er van overtuigd dat op dit vlak nog veel te winnen valt. Via Rectec zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en ontwikkeling op de arbeidsmarkt, het P&O werkveld, arbeidsmarktcommunicatie en andere zaken, waar ik me druk over maak, me verbaas, erger, of enthousiast van kan worden.


1.178 views | Reageer (10 reacties)
  • required

    Of reageren veel bedrijven uiterst geagiteerd bij het stellen van een vraag

  • required

    Of reageren veel bedrijven uiterst geagiteerd bij het stellen van een vraag

  • @required, dat zou kunnen. Ik weet natuurlijk niet hoe “veel” bedrijven reageren als kandidaten ingaan op een uitnodiging contact op te nemen. Ik kan alleen putten uit eigen ervaringen en dan bemerk ik dat kandidaten zeer bescheiden zijn als het gaat om contact op nemen. Kan ik uit je reactie op maken dat jou ervaringen niet positief zijn?

  • @required, dat zou kunnen. Ik weet natuurlijk niet hoe “veel” bedrijven reageren als kandidaten ingaan op een uitnodiging contact op te nemen. Ik kan alleen putten uit eigen ervaringen en dan bemerk ik dat kandidaten zeer bescheiden zijn als het gaat om contact op nemen. Kan ik uit je reactie op maken dat jou ervaringen niet positief zijn?

  • @Jeroen ik merk inderdaad dat heel veel organisaties, met name grappig genoeg de bureaus, het heel vervelend vinden als kandidaten bellen. Niet allemaal hoor, zeker niet. Sprak laatst een bureau recruiter die zei dat ze in principe via de receptie ze allemaal weg hield, maar dat ze wel zo hypocriet was (haar eigen woorden) dat als dan iemand er door kwam, die ook bijna altijd op gesprek mocht komen.

    Het ligt natuurlijk heel erg aan de manier van vragen en toon die iemand aanzet. Ook of het een beetje intelligente vraag is. Dingen die letterlijk in de tekst staan (het gaat om een full time functie, is 28 uur ook mogelijk?) kan wel eens irritatie opwekken. Hoewel aan de andere kant er vaak veel mogelijk is als de kandidaat ineens geschikt blijkt.

  • @Jeroen ik merk inderdaad dat heel veel organisaties, met name grappig genoeg de bureaus, het heel vervelend vinden als kandidaten bellen. Niet allemaal hoor, zeker niet. Sprak laatst een bureau recruiter die zei dat ze in principe via de receptie ze allemaal weg hield, maar dat ze wel zo hypocriet was (haar eigen woorden) dat als dan iemand er door kwam, die ook bijna altijd op gesprek mocht komen.

    Het ligt natuurlijk heel erg aan de manier van vragen en toon die iemand aanzet. Ook of het een beetje intelligente vraag is. Dingen die letterlijk in de tekst staan (het gaat om een full time functie, is 28 uur ook mogelijk?) kan wel eens irritatie opwekken. Hoewel aan de andere kant er vaak veel mogelijk is als de kandidaat ineens geschikt blijkt.

  • @bas, ik (h)erken de irritatie die het op kan roepen als kandidaten niet-relevante vragen stellen. Maar goed dan moet je geen recruiter worden! Dat hoort bij het vak! Mijn pleidooi is tweeledig. Als je als kandidaat een uitnodiging (soms tot drie x toe) krijgt te communiceren doe dat dan. Ik denk dus dat het jammer (gemiste kans) is, dat kandidaten dat niet meer doen.

    De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je als bureau, als je niet wilt dat kandidaten bellen, je eerlijk moet zijn en dat gewoon onder aan je vacature of correspondentie moet zetten. Zoiets van; over deze brief corresponderen wij niet verder of voor vragen over onze organisatie verwijzen wij naar de website!

  • @bas, ik (h)erken de irritatie die het op kan roepen als kandidaten niet-relevante vragen stellen. Maar goed dan moet je geen recruiter worden! Dat hoort bij het vak! Mijn pleidooi is tweeledig. Als je als kandidaat een uitnodiging (soms tot drie x toe) krijgt te communiceren doe dat dan. Ik denk dus dat het jammer (gemiste kans) is, dat kandidaten dat niet meer doen.

    De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je als bureau, als je niet wilt dat kandidaten bellen, je eerlijk moet zijn en dat gewoon onder aan je vacature of correspondentie moet zetten. Zoiets van; over deze brief corresponderen wij niet verder of voor vragen over onze organisatie verwijzen wij naar de website!

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Pingback: Tweets die vermelden Zijn sollicitanten ongeïnteresseerde makke lammetjes? | RecTec -- Topsy.com()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën